ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 4

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 24,082
bullet.png Najnowszy użytkownik: Malwa
Ostatnie komentarze
bullet.png OBy nie zawiodła sk...
bullet.png Punkt 3 w WOPF- u, w...
bullet.png A jeszcze bardziej s...
bullet.png Skąd. To wszyscy do...
bullet.png Złożyła tzw samok...
bullet.png no to jak PIP sprawd...
bullet.png Dzięki
bullet.png Dzięki [b]Tomasz[/b...
bullet.png Podwójnie się czę...
bullet.png Powiem Wam szczerze,...
Myśli o wychowaniu i nauczaniu
Często osobowość nauczyciela jest ważniejsza, od posiadanej przez niego wiedzy - Søren Kierkegaard

Zapraszam do współtworzenia strony. Do dodawania newsów, linków, artykułów i scenariuszy ( po zalogowaniu, zakładki: dodaj link, dodaj artykuł lub scenariusz, dodaj newsa ) oraz do odpowiedzi na pytania pojawiające się na forum.

FORUM DLA RODZICÓW

Ostatnio poruszane tematy
  Temat Wyświetleń Odpowiedzi Ostatni post
egzamin ósmoklasisty - dos...
dydaktyka
1112 26 andzia_31
16. listopad 2018 20:47
reforma
prawo oświatowe
65471 2080 reszta
16. listopad 2018 07:04
ADHD
Problemy z nauczycielami
567 14 Tomek
15. listopad 2018 23:58
dobra książka/nowa książka
literatura
6362 80 Kazimierz
14. listopad 2018 18:14
nagrywanie n-li przez uczni...
samopomoc - proszę o..
1299 39 Tomek
14. listopad 2018 17:28
jakie programy profilaktyczne?
szkolenia, kampanie, programy
14605 208 MonaMi
14. listopad 2018 15:51
pomoc pp - po "nowszemu"
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
64502 914 ToJa
13. listopad 2018 20:37
awans pedagoga
awans zawodowy
7357 103 Aire
12. listopad 2018 11:06
Prezentacja
Kilka słów o sobie
26868 485 Kazimierz
09. listopad 2018 19:11
muzyczka (i nie tylko) na s...
ani słowa o pracy
3801 102 masotka
09. listopad 2018 17:59
doskonalenie (studia, podyp...
szkolenia, kampanie, programy
7548 126 masotka
09. listopad 2018 17:31
zajęcia rewalidacyjne
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
42160 895 Kazimierz
08. listopad 2018 12:15
nauczyciel wspomagający
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
11140 279 Zetka
06. listopad 2018 22:31
doradztwo zawodowe
różności
13365 262 reszta
06. listopad 2018 16:00
wydłużenie etapu edukacyj...
prawo oświatowe
842 17 Dzwoneczek
06. listopad 2018 08:46
prosba o wypelnienie ankiety
samopomoc - proszę o..
3079 88 Kazimierz
05. listopad 2018 19:13
agresywny uczeń
wychowanie
3703 72 reszta
05. listopad 2018 18:44
mam te kwalifikacje?
zatrudnienie
10924 278 reszta
31. październik 2018 18:02
nowy IPE-T?
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
26360 366 magaga
31. październik 2018 05:09
dziennik
dokumentacja
36225 512 Kazimierz
30. październik 2018 21:13
 
Nowa ocena po nowemu?
 


Zalewska: Moje rozporządzenie doprowadziło do absurdów i biurokracji

Minister edukacji Anna Zalewska przyznała dziś w Sejmie, że wydane przez nią rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli doprowadziło do "absurdów i biurokracji", a nowy system oceniania należy zmienić
Sejm przegłosował dziś obszerną nowelizację ustawy - Prawo oświatowe. Przygotowany przez MEN dokument poparło 424 posłów, nikt nie był przeciw, a 1 poseł wstrzymał się od głosu (wyniki głosowania dostępne są TUTAJ).
Większa część projektu to rozwiązania dotyczące szkolnictwa zawodowego, które nie wywoływały specjalnych kontrowersji. W ustawie znalazł się jednak pakiet przepisów nowelizujących Kartę Nauczyciela, w tym punkt przesuwający z 3 do 5 lat obowiązek przeprowadzenia oceny pracy nauczyciela. Teoretycznie to przepis korzystny dla nauczycieli, ponieważ odsuwa o dwa lata perspektywę poddania się ocenie według nowych zasad, zgodnie z regulaminami oceniania ogłoszonymi przez dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych na podstawie ministerialnego rozporządzenia. W praktyce jednak nauczyciele dyplomowani, którzy liczą na dodatek "500+" dla wyróżniających, będą musieli na własny wniosek wystąpić o wcześniejsza ocenę już po trzech latach. A potem - po kolejnych trzech latach, ponieważ dodatek ma zostać przyznany właśnie na okres 3 lat.
ZNP postanowił jednak wykorzystać okazję i zgłosił (za pośrednictwem posłów PO) poprawkę do ustawy przywracającą poprzedni, obowiązujący do 31 sierpnia 2018 r., system oceny. Podczas prac w sejmowych komisjach MEN sprzeciwiał się wprawdzie jakimkolwiek dodatkowym poprawkom w sprawie systemu oceny, ale w czwartek ministerstwo niespodziewanie zmieniło zdanie. - Na tym etapie legislacji nie możemy przyjąć poprawki. Docierają do nas jednak głosy o dużym zaniepokojeniu nauczycieli, jeśli chodzi o system oceniania. Nie wykluczamy, jeszcze po spotkaniu w przyszłym tygodniu ze związkami zawodowymi, wprowadzenia na etapie senackim poprawki, która będzie już kompleksowa i dopracowana - zapowiedziała wiceminister edukacji Marzena Machałek.
Natomiast sama Anna Zalewska złożyła dziś na forum Sejmu zaskakujące oświadczenie (nagranie dostępne jest TUTAJ - od godz. 10.04). Tuż przed finalnym głosowaniem nad całym projektem ustawy, szefowa MEN przyznała, że przygotowane w jej resorcie rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli (na podstawie zawartych w nim kryteriów oceniania dyrektorzy przygotowali w każdej szkole regulamin oceniania ze wskaźnikami), jest zły, a ministerstwo na etapie prac senackich przygotuje kompleksową zmianę systemu oceniania. - Podjęliśmy decyzję dotyczącą oceny pracy nauczyciela, że razem ze związkami zawodowymi, z którymi jestem umówiona w następnym tygodniu, opracujemy poprawkę, zmianę, dlatego, że rzeczywiście wydawało się proste rozporządzenie doprowadziło w ciągu dwóch miesięcy do absurdów, biurokracji. Jeden regulamin potrafi liczyć 134 strony - żaliła się Anna Zalewska komentując skutki opublikowania podpisanego przez siebie rozporządzenia. Zaproponowanej przez ZNP i PO poprawki przywracającej stary system jednak nie poparła. - Poprawka państwa jest niedopracowana, trzeba to zrobić w sposób odpowiedzialny. Mamy zaufanie do nauczycieli i dyrektorów. W związku z tym razem z nimi ten mechanizm wypracujemy - ogłosiła szefowa MEN.
Przypomnijmy - ZNP od początku krytykował pomysł przygotowywania przez dyrektorów regulaminów oceniania pokazując absurdalność wielu rozwiązań, bałagan, wzrost biurokracji i chaos wywołany nowymi przepisami. Skonstruowane na podstawie MEN-owskiego rozporządzenia regulaminy zawierają rozwiązania, których duża część nauczycieli nie jest w stanie - ze względu na charakter ich pracy - spełnić. A tym samy otrzymać ocenę bardzo dobrą lub wyróżniającą.
ZNP od początku prac w Sejmie nad nowelizacją Prawa oświatowego forsował poprawkę przywracającą poprzednie przepisy. I to ZNP zaproponował minister Zalewskiej spotkanie ze związkami w przyszłym tygodniu oraz poprawienie przepisów na etapie prac senackich.

Źródło: www.glos.pl

 
Zajęcia pozalekcyjne: Jest wymóg, ale nauczyciele pracują za darmo
 


Zajęcia pozalekcyjne: Jest wymóg, ale nauczyciele pracują za darmo

Państwowa Inspekcja Pracy zapowiada, że od stycznia 2019 r. zacznie kompleksową kontrolę prawnej ochrony pracy w placówkach oświatowych.
– Będziemy sprawdzać, czy zatrudnianie i wynagradzanie w szkołach i przedszkolach odbywa się zgodnie z przepisami. Będziemy zwracać uwagę, czy nauczyciele otrzymują dodatkowe pieniądze za realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – mówi Danuta Rutkowska, rzecznik PIP.
Problem w tym, że samorządy nie mają pieniędzy, by zapłacić nauczycielom za ponadprogramowe zajęcia.
– Nie otrzymaliśmy dodatkowych środków, więc uczniowie nie mogą liczyć na tyle zajęć, ile było zapewnionych przez godziny karciane – mówi Marek Wójcik, pełnomocnik zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacji.
Dodaje, że dziwi go roszczeniowość nauczycieli.
– Nie rozumiem postawy: skoro nie zapłacą mi za dodatkowe zajęcia, to nie będę ich prowadził. Zgadzam się, że pedagodzy, zwłaszcza ci początkujący, zarabiają słabo, ale chyba powinno zależeć im na tym, by wspomóc uczniów – zarówno tych zdolnych, jak i tych z trudnościami w nauce? – pyta retorycznie.
Dyrektorzy placówek oświatowych znaleźli się w trudnej sytuacji. Jeśli zastosują się do zaleceń PIP, narażą się kuratoriom oświaty. Te ostatnie wymagają bowiem od szefów placówek, by zlecali nauczycielom m.in. dodatkowe zajęcia wyrównawcze.
– Przez kontrole PIP i kontrole kuratoryjne jesteśmy między młotem a kowadłem, bo przecież nie jesteśmy w stanie wymusić na gminie większych środków na ten cel, skoro nie ma ona na to funduszy – żali się Izabela Leśniewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 23 w Radomiu.


Źródło:serwisy.gazetaprawna.pl

Nie rozumiem postawy [roszczenowej]: ,skoro nie zapłacą mi za dodatkowe zajęcia, to nie będę ich prowadził. Zgadzam się, że pedagodzy, zwłaszcza ci początkujący, zarabiają słabo, ale chyba powinno zależeć im na tym, by wspomóc uczniów – zarówno tych zdolnych, jak i tych z trudnościami w nauce?
Marek Wójcik, pełnomocnik zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacji.

Był u mnie wczoraj malarz. Pomalował mi tylko jeden pokój, bo na tyle miałem pieniędzy. Zapytałem go, czy nie pomaluje mi za darmo pozostałych pomieszczeń? Czy nie zależy mu żebym miał ładnie w mieszkaniu?




 
Raport UNICEF
 


Raport UNICEF

UNICEF opublikował raport "Niesprawiedliwy start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych". Porównał w nich wyniki 41 państw członkowskich UE i OECD pod względem nierówności edukacyjnych na poziomie wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowej i szkoły średniej.
"W ogólnych rankingach Polska wypada bardzo dobrze w zakresie nierówności edukacyjnych" - ocenia UNICEF. Zaznacza jednocześnie, że istniejące w Polsce nierówności edukacyjne wynikają w znacznym stopniu z sytuacji społeczno-ekonomicznej rodzin. - Niestety do tej pory nasz system edukacyjny nie był w stanie ich ograniczyć - komentuje dyrektor Generalny UNICEF-u Polska Marek Krupiński.
W raporcie zwrócono uwagę, że niemal wszystkie polskie dzieci (99,7 proc.) uczęszczają do przedszkola na rok przed oficjalnym wiekiem rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej (jest to element obowiązkowy edukacji). Jednak tylko 8 proc. dzieci w wieku poniżej 3 lat jest zapisanych do żłobków i innych placówek opieki nad dziećmi, co stawia nas na jednym z ostatnich miejsc wśród badanych krajów. Gorzej sytuacja wygląda tylko w Czechach i na Słowacji.
Autorzy raportu ocenili, że 89 proc. dzieci w Polsce osiąga dobry poziom umiejętności w czytaniu w 4 klasie szkoły podstawowej. "Mimo to luka osiągnięć w czytaniu w Polsce (pomiędzy uczniami z najlepszymi i najgorszymi wynikami) jest dość duża i plasuje Polskę na 15. miejscu wśród 31 krajów. Oznacza to, że nierówności edukacyjne na tym poziomie kształcenia są znaczące" - ocenia UNICEF.
W raporcie zwrócono też uwagę na bardzo duże różnice w oczekiwaniach młodzieży co do kontynuacji nauki na poziomie wyższym. "Wśród dzieci rodziców o wysokim statusie zawodowym chęć dalszego kształcenia deklaruje 60 proc. uczniów, zaś wśród dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym tylko 39 proc. Tak duża różnica w tym zakresie dotyczy jedynie Polski, stawiając nas na ostatnim miejscu wśród badanych krajów" - informuje UNICEF.

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl


 
Nauczyciel tylko w teorii jest chroniony przez kartę
 


Nauczyciel tylko w teorii jest chroniony przez kartę

Wielu pedagogów latami pracuje na podstawie terminowych umów. Wszystko przez karciane wyjątki, które dla dyrektorów szkół stały się regułą.
Sąd II instancji w Warszawie zajmie się sprawą Joanny Ziemby zatrudnionej na podstawie Karty Nauczyciela w Areszcie Śledczym na Białołęce. Przez cztery i pół roku z kobietą – będącą dyplomowanym nauczycielem bibliotekarzem – zawarto tam dziewięć umów terminowych. Przed wygaśnięciem ostatniej postanowiła walczyć w sądzie o stwierdzenie, że jest zatrudniona na czas nieokreślony.
– Moja wygrana miałaby dla Centralnego Zarządu Służby Więziennej, czyli organu prowadzącego szkołę, oraz nadrzędnego Ministerstwa Sprawiedliwości poważne konsekwencje. Stałaby się precedensem, bo problem dotyczy wszystkich szkół przywięziennych w Polsce. Zatrudniają one nauczycieli niezgodnie z prawem, czyli m.in. Kartą Nauczyciela – mówi Joanna Ziemba.
Uważa, że jeśli wygra, posypie się lawina skarg innych pedagogów. Podobnie sądzą związkowcy.


Źródło: serwisy.gazetaprawna.pl


 
ADHD?
 


ADHD?

Jeśli twoje dziecko jest jednym z najmłodszych w klasie, prawdopodobieństwo, że zostanie u niego zdiagnozowane ADHD i być może nawet będzie leczone, zdecydowanie rośnie.
To wniosek z przeglądowej pracy, opublikowanej na łamach czasopisma "Journal of Child Psychology and Psychiatry" przez międzynarodowy zespół naukowców, pod kierunkiem badaczy z Curtin University w Australii. Analiza 19 prac naukowych obejmujących ponad 15 milionów dzieci z różnych krajów pokazała, że nauczyciele, lekarze i rodzice mają dość powszechny kłopot z oceną, co jest zaburzeniem, a co wynikiem naturalnych różnic w rozwoju dziecka.
ADHD, czyli tak zwany zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest jednym z najczęściej diagnozowanych u dzieci zaburzeń. Pozostaje też jednym z najbardziej kontrowersyjnych, nie ma bowiem żadnych biologicznych markerów, które by owe zaburzenia potwierdzały, a diagnoza następuje głównie w oparciu o relacje rodziców i nauczycieli. [...]
- Wygląda na to, że jak świat długi i szeroki niektórzy nauczyciele mylą związaną z różnicą wieku niedojrzałość najmłodszych dzieci z danego rocznika z ADHD - podkreśla dr Martin Whitely z Curtin University w Bentley w Australii.
- Choć nauczyciele sami tego zespołu nie diagnozują, bywają często pierwszymi, którzy go sugerują. Nasze badania pokazały przy tym, że efekt jest uniwersalny, nadmierna skłonność do wskazywania na ADHD u później urodzonych dzieci występuje zarówno w krajach, gdzie zespół ten leczy się często, jak USA, Kanada, czy Islandia, jak i tych, gdzie recepty w tej sprawie wypisuje się rzadziej, jak Finlandia, Szwecja, czy Tajwan - zaznacza.

Fakt, że efektu nie obserwuje się w Danii autorzy pracy tłumaczą tym, że prawo dopuszcza tam opóźnienie pójścia do szkoły dzieci urodzonych pod koniec danego roku kalendarzowego. Nie jest przy tym jasne, czy to bardziej maskuje efekt, czy mu zapobiega. Autorzy zamierzają się temu dokładniej przyjrzeć.

Źródło: mamdziecko.interia.pl


RODO
www.pedagogszkolny.pl dostosowało i wdrożyło procedury i środki niezbędne, by przetwarzanie danych w ramach www.pedagogszkolny.pl odbywało się zgodnie z RODO. Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych przez www.pedagogszkolny.pl pod następującym adresem: www.pedagogszkolny.pl/viewpage.php?page_id=195
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

15. listopad 2018 20:36
https://znp.edu.pl
/wycofanie-regulam
inow-oceny-pracy-n
auczycieli/?fbclid
=IwAR2Vv4HlTd_qIYN
hV00sM3nb9_ePtu9a1
yRcO6BKNnYKzZr1-0T
vQ8PBB1U

15. listopad 2018 11:23
Tak, szkoła to nie filia domu, bardzo dobre podejście. Super argument dla rodzica, który prosi o wychowywanie dziecka (14 lat!), bo on już nie ma wpływu.

14. listopad 2018 22:41
Bardzo mi się podoba, to hasło: SZKOŁA, TO NIE FILIA DOMU - bardzo dobre

14. listopad 2018 19:17
Tak sobie myślę, jeżeli jest akcja: Dom to nie filia szkoły, to czy będzie akcja: Szkoła to nie filia domu? Jakby absurd Shock

13. listopad 2018 18:17
Świetny artykuł. Jutro go drukuję i kładę na stole w pokoju nauczycielskim. Być może będzie jakaś refleksja ze strony koleżanek. Chociaż z drugiej strony-wątpię.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png reforma
bullet.png ADHD
bullet.png dobra książka/nowa...
bullet.png nagrywanie n-li prze...
Najciekawsze tematy
bullet.png reforma [2080]
bullet.png pomoc pp - po "no... [914]
bullet.png jakie programy pr... [208]
bullet.png awans pedagoga [103]
bullet.png dobra książka/n... [80]