ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 9

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 24,082
bullet.png Najnowszy użytkownik: Malwa
Ostatnie komentarze
bullet.png OBy nie zawiodła sk...
bullet.png Punkt 3 w WOPF- u, w...
bullet.png A jeszcze bardziej s...
bullet.png Skąd. To wszyscy do...
bullet.png Złożyła tzw samok...
bullet.png no to jak PIP sprawd...
bullet.png Dzięki
bullet.png Dzięki [b]Tomasz[/b...
bullet.png Podwójnie się czę...
bullet.png Powiem Wam szczerze,...
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • tygodniowy rozkład swoich zajęć;
  • zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań;
  • imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi w indywidualnej teczce, dla każdego ucznia objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo:
  • teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych (o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców).
  • Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane:

    Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
    / dysfunkcje /
    Zalecenia Miejsce badania Data
               
               
               

    Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych;
  • teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego;
  • teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej (decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie);
  • teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych.
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli (opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki (dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań (podsumowań) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Gdyby można było tak wychowywać dzieci, by wszystko, co niejasne, było dla nich zupełnie niezrozumiałe! - Georg Christoph Lichtenberg

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | marta2017 dnia 22. wrzesień 2018
Witam. Czy mógłby się ktoś podzielić planem pracy pedagoga na ten rok szkolny?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

15. listopad 2018 20:36
https://znp.edu.pl
/wycofanie-regulam
inow-oceny-pracy-n
auczycieli/?fbclid
=IwAR2Vv4HlTd_qIYN
hV00sM3nb9_ePtu9a1
yRcO6BKNnYKzZr1-0T
vQ8PBB1U

15. listopad 2018 11:23
Tak, szkoła to nie filia domu, bardzo dobre podejście. Super argument dla rodzica, który prosi o wychowywanie dziecka (14 lat!), bo on już nie ma wpływu.

14. listopad 2018 22:41
Bardzo mi się podoba, to hasło: SZKOŁA, TO NIE FILIA DOMU - bardzo dobre

14. listopad 2018 19:17
Tak sobie myślę, jeżeli jest akcja: Dom to nie filia szkoły, to czy będzie akcja: Szkoła to nie filia domu? Jakby absurd Shock

13. listopad 2018 18:17
Świetny artykuł. Jutro go drukuję i kładę na stole w pokoju nauczycielskim. Być może będzie jakaś refleksja ze strony koleżanek. Chociaż z drugiej strony-wątpię.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png reforma
bullet.png ADHD
bullet.png dobra książka/nowa...
bullet.png nagrywanie n-li prze...
Najciekawsze tematy
bullet.png reforma [2080]
bullet.png pomoc pp - po "no... [914]
bullet.png jakie programy pr... [208]
bullet.png awans pedagoga [103]
bullet.png dobra książka/n... [80]