Czy będą zmiany w zatrudnieniu szkolnych pedagogów?

MEN pracuje nad nowym modelem kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jego istotą jest konstatacja, że coraz więcej uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszcza do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych (70%). Skutkuje to (zdanie projektodawców) potrzebą wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w odpowiadaniu na zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, w tym wynikające z niepełnosprawności w celu zapewnienia wysokiej jakości kształcenia i udzielanego wsparcia wszystkim uczniom (propozycja tworzenia tzw. Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej).
W modelu założono między innymi powołanie Koordynatora Edukacji Włączającej i pełnienie tej funkcji przez zatrudnionego w przedszkolu/szkole specjalistę. Koszty związane z realizacją zadań KEW będą składową kosztów związanych z zatrudnieniem specjalistów. Zgodnie z postulatami wpływającymi do MEN, zaproponowano w modelu określenie minimalnych standardów zatrudnienia specjalistów w przedszkolach i szkołach.
Liczba etatów zaproponowana przez ekspertów obejmuje łączny wymiar zatrudnienia różnych specjalistów w danym typie szkoły (nie tylko psychologa czy pedagoga szkolnego) – podział godzin na poszczególnych specjalistów miałby pozostać do decyzji na poziomie szkoły, zgodnie z potrzebami.
Na każdym etapie kształcenia zatrudniany jest psycholog i pedagog specjalny edukacji włączającej, a w szkołach dla dzieci i młodzieży również pedagog szkolny. Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów jest różny na poszczególnych etapach kształcenia (co uzasadnione jest różnymi potrzebami rozwojowymi dzieci/uczniów) oraz liczebności osób uczących się. Zakłada się stopniowe dochodzenie do osiągnięcia wskaźnika docelowego (pięcioletni okres przejściowy).
Przedszkola i szkoły dla dzieci i młodzieży (do 100 uczniów):
Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów – okres przejściowy: 1 etat
Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów – wskaźnik docelowy: 2 etaty
Przedszkola i szkoły dla dzieci i młodzieży (powyżej 100 uczniów):
Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów – okres przejściowy: 2 etaty
Łączny minimalny wymiar etatów specjalistów – wskaźnik docelowy: 3 etaty + 0,25 etatu na kolejnych 100 uczniów.
|