ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 170

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,665
bullet.png Najnowszy użytkownik: Nacisza

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Groch z kapustą
 


Groch z kapustą

Rozporządzenie MEiN z dnia 22 lipca 2022 r.
w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych


Nauczyciele, o których mowa w § 1 pkt 2 [a są tu wymienieni pedagodzy, pedagodzy specjalni, psycholodzy, logopedzi, terapeuci pedagogiczni i doradcy zawodowi] z wyjątkiem nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych i pedagogów specjalnych, w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują:
1) zajęcia w ramach zadań związanych z:
a) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych dzieci i młodzieży, w tym badań przesiewowych, diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki
b) udzielaniem uczniom lub wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
c) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
d) prowadzeniem działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym działań mających na celu przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych
2) zajęcia i działania w zakresie doradztwa zawodowego, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach;
3) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
4) zajęcia z wychowankami, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
5) zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i w jednostkach pomocy społecznej.


Pedagodzy specjalni w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują:
1) zajęcia w ramach zadań związanych z:
a) rekomendowaniem dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności;
b) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów lub wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów lub wychowanków oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia lub wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami,
c) wspieraniem nauczycieli w:
• rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie ucznia lub wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
• udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem lub wychowankiem,
• dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia lub wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych,
• doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów lub wychowanków,
d) rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów lub wychowanków,
e) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
f) określaniem niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia lub wychowanka,
g) udzielaniem uczniom lub wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
h) prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych;
2) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
3) zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i w jednostkach pomocy społecznej.

Projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Zgodnie z projektowanymi zmianami na stanowisku pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych będzie można zatrudnić nauczyciela posiadającego:
jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna lub
jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej lub
jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz ukończony kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub w zakresie edukacji włączającej.
Do 31 sierpnia 2026 r. na stanowisku nauczyciela pedagoga specjalnego będzie można zatrudnić również osobę, która:
posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – dotyczy to przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych,
posiada kwalifikacje do pracy w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych określone w przepisach oraz ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej.
Projekt nowelizacji rozporządzenia zmienia również wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkoli, szkół i oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych. Ta grupa nauczycieli nie będzie zobowiązana do posiadania kwalifikacji w zakresie pedagogiki leczniczej czy terapeutycznej.





 
Beczka śmiechu. To było oczywiście do przewidzenia, a pan minister zdziwiony, że trudno znaleźć specjalistów za płacę minimalną
 


Beczka śmiechu. To było oczywiście do przewidzenia, a pan minister zdziwiony, że trudno znaleźć specjalistów za płacę minimalną

Pieniądze (na zatrudnienie specjalistów - PAP) są dostępne od zaraz i już. Mówimy o 520 mln zł na dodatkowe 18 tys. etapów w szkołach. Natomiast, jeśli chodzi o konieczność, a nie możliwość, bo możliwość jest od 1 września, to przesuwamy ją w czasie z uwagi na to, że niektóre szkoły zgłosiły, że nie są w stanie w tak krótkim czasie temu sprostać" - odpowiedział Czarnek. "To jest możliwość, nie konieczność. Pieniądze są dostępne już na 18 tys. etatów specjalistów w szkołach od 1 września" - powtórzył.[...]
Senator Kazimierz Wiatr (PiS), zgłosił poprawkę do nowelizacji Karty Nauczyciela dotycząca standardów zatrudnienia specjalistów. Zgodnie nią wprowadzenie standardu zatrudnienia zostanie przesunięte o dwa lata i będzie obowiązywało dopiero od 1 września 2024 r.

Źródło:www.portalsamorzadowy.pl

 
Himalaje cynizmu
 


Himalaje cynizmu

Przemysław Czarnek obejmując tekę ministra edukacji zadeklarował, że jednym z jego najważniejszych celów jest przywrócenie prestiżu zawodowi nauczyciela tak, aby rekrutacja do tego zawodu nie była rekrutacją negatywną.[...]
Ostatnia podwyżka w wysokości 4,4 proc. była poprzedzona wielomiesięcznymi negocjacjami, zwrotami akcji i propozycjami. W efekcie, przyjęta nowelizacja wyceniła pracę nauczycieli stażystów i kontraktowych na mniej, niż będzie wynosiła przyszłoroczna płaca minimalna i niewiele więcej w przypadku nauczyciela mianowanego. To nowość, ponieważ do tej pory tylko wynagrodzenie stażystów bywało indeksowane do wynagrodzenia minimalnego.

Źródło:serwisy.gazetaprawna.pl

 
Zwolnienie z WF-u w szkole na nowych zasadach?
 


Zwolnienie z WF-u w szkole na nowych zasadach?

Kamil Bortniczuk był gościem "Rozmowy w południe" w RMF FM. Minister sportu został zapytany o wysoki odsetek uczniów, którzy nie uczestniczą w zajęciach z wychowania fizycznego w szkołach. Według danych nawet co trzeci uczeń nie chodzi na WF.
Jak się okazuje, polityk ma już plan na to, jak zmniejszyć liczbę uczniów, którzy nie biorą udziału w lekcjach WF-u. - Te statystyki nieobecności zostaną radykalnie zmniejszone, ponieważ tzw. zwolnienia z lekcji wf-u - semestralne czy dłuższe - będą respektowane tylko wówczas, gdy wystawi je lekarz specjalista, a nie tak jak dotychczas, lekarz rodzinny - powiedział Bortniczuk.

Źródło:wiadomosci.gazeta.pl

 
MEiN planuje wyższe podwyżki dla początkujących nauczycieli
 


MEiN planuje wyższe podwyżki dla początkujących nauczycieli

Ministerstwo Edukacji i Nauki zmierza do zdecydowanie wyższych podwyżek dla początkujących nauczycieli, aby w ten sposób przyciągnąć ich do zawodu – poinformował w środę w Radiu Kraków wiceminister edukacji i nauki Włodzimierz Bernacki.
"Nasze działania zmierzają w kierunku, aby młodych przyciągnąć do zawodu i planowane podwyżki będą wyższe dla poczatkujących nauczycieli. To kwestia podstawowa" – powiedział wiceminister edukacji i nauki Włodzimierz Bernacki w środę w Radiu Kraków.
Jak podkreślił, plan zdecydowanie wyższych podwyżek dla młodych nauczycieli nie oznacza spłaszczenia płac w zawodzie. Podwyżki mają otrzymać wszystkie grupy nauczycieli.

Źródło:serwisy.gazetaprawna.pl


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

05. sierpnia 2025 04:20
31 lipca zatwierdzone przez Senat i skierowane do podpisu prezyd.

24. lipca 2025 20:43
Też jestem ciekawa, bo nigdzie nie mogę znależć

24. lipca 2025 02:59
Czy już jest zatwierdzone przez nasz rząd, ze nie.mozna przydzielac pedagogom specjalistom zastepstw w trakcie ich godizn pracy?

12. lipca 2025 22:09
Cześć Smile

12. lipca 2025 21:35
Cześć

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png niepełn. umiarkowana
bullet.png Witamy psychologów ...
bullet.png zatrudnienie pedagoga
bullet.png zagr. niedost. społ...
bullet.png projekty unijne
Najciekawsze tematy
bullet.png niepełn. umiarko... [172]