ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,673
bullet.png Najnowszy użytkownik: KatkaB

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Edukacyjna katastrofa
 


Edukacyjna katastrofa


Fragmenty wywiadu z Bogusławem Śliwerskim, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, członkiem Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów, profesorem nauk humanistycznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej i Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Zmierzamy ku katastrofie. W PRL była sowietyzacja, dziś jest amerykanizacja w szczególnie uległy sposób. Choć akurat w Stanach Zjednoczonych już zrozumieli, że to ślepa uliczka, i odchodzą od testów. Testy nie mierzą głębi wiedzy i jej zakresu, ale powierzchowne umiejętności i kompetencje. Tymczasem wiedza uczniów jest wynikiem nie tylko pracy nauczyciela z uczniami, ale także ich samokształcenia, umiejętności i samodzielności uczenia się, a przede wszystkim jest uwarunkowana pozycją społeczno-ekonomiczną środowiska rodzinnego uczniów, zwłaszcza wykształceniem ich rodziców.


Ale co jest złego w zunifikowanym, wspólnym dla całej Unii systemie ocen jakości kształcenia? Łatwiej porównywać poziom szkół, programy nauczania...


Tylko że te mierniki kreowane są przez OECD i UE. Pomijają nasze kwestie narodowe i kulturowe jako mało istotne. Rynek oświatowy opanowała ukryta prywatyzacja. Zdumiewające, że choć mamy w ustawie o oświacie jasno sformułowane cele i wartości kształcenia, podstawy programowe kształcenia ogólnego i zawodowego, określające, czego każdy przedmiot ma nauczyć, nasz system podporządkowuje edukację procesom kluczowym dla funkcjonowania gospodarki rynkowej. Staje się narzędziem władzy wspomagania tych procesów. Przenosi do sfery edukacji publicznej rozwiązania znane z firm, koncernów, zobowiązujące do pilnowania efektywności, optymalizacji kosztów i zysków. Innymi słowy jakość polskiego szkolnictwa mierzy się unijnymi wskaźnikami, które warunkują, gdzie trzeba zaoszczędzić, ograniczyć środki z budżetu, ciąć etaty. Weryfikuje się, na jakim poziomie jest młode pokolenie w 15. roku życia. Bo to jest etap fundamentalnej alfabetyzacji. Wszystko po to, by stymulować wzrost produkcyjności edukacji. Jak w chińskiej fabryce, taniej i więcej, jakość to rzecz wtórna.

Źródło: Gazeta Prawna

Koniecznie trzeba przeczytać cały wywiad:

Wywiad z profesorem Bogusławem Śliwerskim w "Gazecie Prawne"l

Prawdę powiedziawszy, to o wielu sprawach, o których mówi pan profesor, nawet na naszej stronie pisaliśmy od dawna, wielokrotnie i w wielu wątkach. Cóż, nadal "ciemny lud" kupuje wszystko, co mu się wciska jako konieczność i nieuniknione dostosowywanie się do "nowych czasów".



Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | mucha27 dnia 05. maja 2013
Jak słucham opisu z wyników testów gimnazjalnych, to czuję, że tu nie osiągnięcia dziecka się liczą, ale jakieś magiczne staniny, steny, centyle, mediany i inne gady. A że dzieciaki przestają myśleć logicznie i uczyć się, to już nikogo nie obchodzi. Najważniejsze, że szkoła napisała test lepiej niż miasto, powiat, województwo, ba - nawet kraj.
#2 | is dnia 06. maja 2013
A ja dodam opis wyników matury. Szkoła w jednym roku 100% zdawalność z fizyki a w następnym 0% zdawalności. Co się stało? W każdym roku zdawał jeden uczeń, tylko o tym już analiza nie mówi...Co warte są takie zestawienia?
#3 | Rafal dnia 06. maja 2013
Tutaj trochę tendencyjnie, ale pokazana nasza współczesna oświata. W którymś momencie nawet jeden z gimnazjalistów mówi - na egzaminie to łatwiej pytali, bo abc było...
http://www.youtub...NBc8xIht-U
#4 | martajola dnia 07. maja 2013
Prawda jest taka, że wpadliśmy w machinę cyferek, porównań, i strachu przed organami prowadzącymi, bo jak nie daj Boże egzamin czy matura wypadną słabo, to jeszcze szkołę zlikwidują, albo wszystkich pozwalniają i nowych "lepszych" nauczycieli zatrudnią... cóż do takich absurdów dochodzimy niestety Sad
To prawda, że ucznia w tym wszystkim nie ma, on jest na szarym końcu, najważniejsze są CYFERKI i żeby dobrze wypaść przez władzami.
Jestem też często świadkiem sytuacji, że dyrektor szkoły krzyczy na nauczyciela przedmiotu, jeśli matura wypadnie słabo. Nie jest odkryciem, że uczniowie przy takim systemie oświaty tracą motywację do nauki i kieruje się maksymą własną "byle zaliczyć" - szczególnie w małych środowiskowych szkołach tak jest, a nauczyciel choćby nie wiem ile z siebie dawał, to za ucznia się nie nauczy. Więc przy obecnym systemie polskiej szkoły tworzy się błędne koło. Nauczyciel niewiele może - choć się stara - bo widzę swoje kolezanki i kolegów, a uczeń nie ma motywacji żeby piąć się w górę. oczywiście nie mówię tu o wszystkich, bo nie chce kwestii upraszczać, ale podałam przykład swoich doświadczen zawodowych i własnych obserwacji.
Więc jedno mogę powiedzieć, że po 30 latach pracy jestem znęchęcona i wypalona zawodowo, bo tak nam dają do wiwatu w tym kraju, że nie chce się nawet życ.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

25. sierpnia 2025 23:23
No i dobrze, że będą płatne Smile

25. sierpnia 2025 12:19
Dzień dobry, proszę o odniesienie się do stanowiska mojego dyrektora odnośnie zmian w pracy pedagoga szkolnego od 1 września 2025: -zastępstwa w godzinach mojej pracy będą dla mnie płatne a

24. sierpnia 2025 20:34
Tak przynajmniej odczytuję art.42.2cc w ustawie zmieniającej KN

24. sierpnia 2025 20:31
Co do zasady nie. Jeśli jednak pójdą, to będą musieli odrobić zaległość w swojej pracy (odrobić zastępstwo), a to implikuje konieczność zapłaty za zastępstwo.

23. sierpnia 2025 13:03
Chciałam dopytać czy w związku z tymi zmianami pedagodzy będą musieli dalej chodzić na zastępstwa w ramach swoich godzin?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png obowiązkowa lektura...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png niepełn. umiarkowana
bullet.png Witamy psychologów ...
bullet.png zatrudnienie pedagoga
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1490]
bullet.png obowiązkowa lekt... [60]