ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 18

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 30,864
bullet.png Najnowszy użytkownik: marlena050890

Ostatnie komentarze
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
bullet.png Proszę o podpowied...
bullet.png W punkt.:)
bullet.png Już się zaczyna ga...
bullet.png Ten co sprząta dost...
bullet.png A ja bym dodala do t...
bullet.png Właśnie, co z tą ...
bullet.png Bardzo trafna konsta...
 
Opozycja poparła Pakt dla Edukacji i 10 propozycji na pierwsze 100 dni rządów
 


Opozycja poparła Pakt dla Edukacji i 10 propozycji na pierwsze 100 dni rządów

Według wydanego we wtorek 27 czerwca 2023 komunikatu SOS dla Edukacji partii opozycyjnych (Platforma Obywatelska, Nowoczesna i Inicjatywa Polska, a także Polskie Stronnictwo Ludowe i Polska 2050 oraz Nowa Lewica i Razem) podpisało się pod dwoma dokumentami zapowiadającymi naprawę polskiej edukacji: 10-punktowym Paktem dla Edukacji oraz Planem 10 działań na pierwsze 100 dni rządów, który zawiera konkrety zmian do wprowadzenia „na szybko”.
1.
Samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania. Mniej biurokracji, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek. Budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej. Przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli.
2.
Szkoła dobrze i racjonalnie finansowana. Wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację szkolną i przedszkolną. Zmniejszenie „luki oświatowej”: finansowanie z budżetu centralnego, które pokrywa koszty wynagrodzeń. Wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost.
3.
Szkoła profesjonalnych i dowartościowanych nauczycielek i nauczycieli. Dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej. Systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego. Stałe doskonalenie w ramach zespołów i sieci nauczycielskich. Włączenie do programów kształcenia autentycznych praktyk w szkołach. Mentoring dla młodych nauczycielek i nauczycieli, superwizja dla doświadczonych.
4.
Szkoła na miarę XXI, a nie XIX wieku. Ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi. Takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata. Mądre korzystanie z nowych mediów i technologii, także w pracy zespołowej.
5.
Szkoła kompetencji kluczowych, a nie szczegółowych wiadomości. Pilne „odchudzenie” podstaw programowych, a docelowo zmiana paradygmatu. Zamiast nacisku na szczegółowe wiadomości – kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, krytycznego i twórczego myślenia.
6.
Szkoła równych szans i równego traktowania. Wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami. Przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów. Edukacja bez rankingów – każda szkoła ma coś do zaoferowania. Dofinansowanie placówek na terenach wiejskich. Szacunek dla różnorodności oraz profilaktyka dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami.
7.
Szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji. Szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki. Dbanie o relacje i więzi w triadzie: nauczyciele–uczniowie–rodzice. Wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci we współpracy z rodzicami. Ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy (i porażki). Praca zespołowa na co dzień.
8.
Szkoła demokracji i zaangażowania. Rozwijanie kultury demokratycznej i samorządności uczniowskiej. Edukacja obywatelska na co dzień, z naciskiem na zaangażowanie w życie szkoły i lokalnej wspólnoty. Współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów.
9.
Szkoła społeczności lokalnej, a nie ministerstwa oświaty. Szkoła samorządowa otwarta na lokalną wspólnotę i wzmacniająca ją. Jednostki samorządowe jako zaangażowany organizator oświaty. Udział mieszkańców w konsultowaniu i tworzeniu wizji rozwoju edukacji. Korzystanie z zasobów społeczności w codziennej pracy szkoły.
10.
Szkoła pluralizmu – dialog światopoglądowy, zamiast monologu. Debaty i rozmowy o wartościach i wizjach świata – z przestrzenią na różnice zdań i kontrowersje. Szkoła z edukacją polityczną, ale bez indoktrynacji i partyjnych ideologii. Niezależność programowa i dydaktyczna, także od władz lokalnych.


Źródło:oko.press


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | zochacha dnia 03. lipca 2023
Piękne hasła ale ważniejsze byłoby wskazanie sposobów ich realizacji. Wiemy co ale nie wiemy jak. Te hasła przypominają mi misję i wizję szkoły, które produkowane były przez większość placówek.
#2 | Kazimierz dnia 03. lipca 2023
Bardzo trafna konstatacja Smile
Np. co należy rozumieć pod pojęciem "radykalna podwyżka nauczycielskich płac"?
Proszę o konkret, a nie ble, ble, ble.
Jaki konkret? Ano taki, uzależnienie wysokości płac nauczycieli od średniej krajowej. Nie chce przejść przez gardło?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

10. grudnia 2023 20:00
Czy macie już przygotowane Standardy Ochrony Małoletnich? Dużo tego. Jako pedagog mam się tym zająć… czy jesli są oddz. przedszkolne w SP to osobno robię dla przedsz. i szkoly?

07. grudnia 2023 18:54
Czy ktoś może mi udostępnić klucz odpowiedzi do zadań w teście TUW dla klas 4-6? Bardzo proszę, nie mogę się tego dokopać

17. listopada 2023 16:01
Jeśli to kara, to musi być opisana w statucie, razem z trybem odwoławczym. Na karę nikt nie musi się zgadzać, ale musi mieć możliwość odwołania.

16. listopada 2023 20:01
Szybkie pytanko: czy przeniesienie ucznia karnie do oddziału równorzędnego wymaga zgody wychowawcy i rodziców uczniów tej klasy? Bo nasz dyr twierdzi, że tak..ale nie wydaje mi się

14. listopada 2023 07:46
Dziękuję. Czyli pomoc nauczyciela siedzi w klasie i nie może pomagać dziecku w nauce, nie może pilnować na przerwie?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png procedury
bullet.png dobra książka/nowa...
bullet.png obowiązkowa lektura...
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png opinia ze szkoły
Najciekawsze tematy
bullet.png procedury [116]