ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 28,568
bullet.png Najnowszy użytkownik: felka

Ostatnie komentarze
bullet.png Ciekawe w jaki spos...
bullet.png soli[b]durność[/b]...
bullet.png "Strony zgodnie ocen...
bullet.png My jak zwykle gorszy...
bullet.png A o pedagogach i psy...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png A co w sprawie specj...
bullet.png A pan Proksa na rybach?
bullet.png Chciałoby się powi...
bullet.png [quote]W 2010 roku u...
 
Komunikat Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
 


Komunikat Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w związku z niezrealizowaniem VI. punktu Porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. dotyczącego wypracowania systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej, podjęła uchwałę o powołaniu Sztabu Protestacyjnego, który niezwłocznie podejmie działanie.Rada negatywnie oceniła propozycje przedstawione przez Ministerstwo Edukacji i Nauki 21 września 2021 r. i podjęła w tej sprawie stanowisko:
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” odrzuca projekt zmian
dotyczący statusu zawodowego nauczyciela przedstawiony przez Ministerstwo Edukacji i Naukiw dniu 21 09.2021 r.
Z oburzeniem przyjmujemy fakt niezrealizowania porozumienia zawartego pomiędzy NSZZ„Solidarność” a Rządem RP w dniu 7 kwietnia 2019 r., a w szczególności braku powiązania wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Rząd w ten sposób podważa swoją wiarygodność oraz społeczne zaufanie co do celowości prowadzenia negocjacji.
Zaproponowane „nowe” stawki wynagrodzenia nauczycieli okazały się proponowanymi wiele lat temu i zdecydowanie odrzuconymi przez stronę społeczną postulatami. NSZZ „Solidarność”przedstawił podczas spotkania Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty swoją propozycję powiązania płacy nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej w lipcu br.
Nieprawdziwe jest twierdzenie MEiN, że nikt nie zgłosił żadnych propozycji do dyskusji.Pomimo galopującej inflacji nauczyciele po styczniu 2020 r. nie otrzymali waloryzacji płacy, a kuriozalna propozycja rządu podnosi płacę o zwiększony czas pracy nauczyciela i zwielokrotnienie tzw. godzin karcianych.
Rząd oszukuje społeczeństwo informując o kilkudziesięcio procentowym podwyższeniu wynagrodzeń. Nie zgadzamy się na przedstawianie tylko niektórych aspektów czasu pracy nauczyciela, pomijanie warunków pracy, a szczególnie faktu najgorszego wynagradzania polskich nauczycieli w Europie.
Stale zmniejszająca się atrakcyjność zawodu nauczyciela spowodowała już mocno widoczne braki kadrowe, które rząd chce wypełnić znacznym zwiększeniem czasu pracy bez dodatkowych nakładów finansowych. Tak radykalne zwiększenie czasu pracy – zwiększenie pensum o 4 godziny - skutkować będzie kilkudziesięcioma tysiącami zwolnień nauczycieli, a dwukrotnie większa liczba osób będzie pracować na niepełnych etatach z powodu braku godzin, z obniżonym wynagrodzeniem.
Negatywnie opiniujemy propozycję tzw. odbiurokratyzowania pracy nauczyciela. To także niezrealizowany postulat porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. Fakt zakończenia projektu europejskiego, który przyniósł więcej szkody polskiej oświacie, niż pozytywnych efektów(ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna), w ogóle nie spowodował zmniejszenia biurokracji szkolnej. Wiele lat walczyliśmy z dwiema godzinami karcianymi, które były przyczyną konfliktów i wprowadziły chaos w pracy placówek oświatowych. Były one krytykowane i ostatecznie zlikwidowane przez obecnie rządzących.
Teraz proponuje się osiem godzin karciany chtygodniowo pod hasłem dostępności nauczyciela i zwalczania biurokracji. Praktyka pokazała,że jest to dodatkowe zmuszenie nauczyciela do pracy bez wynagrodzenia bez określenia czasu i warunków pobytu w placówce. Proponuje się tylko konieczność rozliczenia tego pobytu w szkole na piśmie!
Również negatywnie opiniujemy uproszczenie awansu zawodowego nauczycieli. Propozycja, co prawda, likwiduje stopień awansu nauczyciela kontraktowego kosztem czteroletniego stopnia stażysty, ale wprowadza dwa dodatkowe stopnie specjalizacji bez określenia gratyfikacji finansowej. Plan tworzenia kolejnych instytucji, które mają oceniać nauczyciela,podważa zasadność istnienia nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty.Nie zgadzamy się na finansowanie podwyżek płac kosztem obniżenia świadczeń socjalnych.
Nie wyrażamy zgody na zmniejszenie wymiaru urlopu i zmuszania nauczycieli do pracy w czasie, gdy nie ma zajęć dla uczniów w szkole.Powodzenie każdej restrukturyzacji zależy od osiągniętego konsensusu stron. Nie widzimy pola do negocjacji, ponieważ nie otrzymaliśmy propozycji znaczącego podniesienia wynagrodzenia. Zamiast tego zaproponowano nam pogorszenie warunków pracy i utratę finansowych świadczeń. Wprowadzanie planowanych zmian zdestabilizuje pracę szkół, co skutkować będzie pogorszeniem jakości nauczania. Odnosi się wrażenie, że autorzy tej propozycji opierali się na statystyce, nie znając realnych problemów środowiska oświatowego.

Monika Ćwiklińska
rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „Solidarność”




Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Kazimierz dnia 07. październik 2021
Chciałoby się powiedzieć "sam tego chciałeś Grzegorzu Dyndało" (rok 2019), ale better late than never.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

03. grudzień 2021 19:29
No właśnie - rodzice są bardziej nieprzewidywalni niż dzieci... Dzięki Smile

03. grudzień 2021 19:24
A jak już się dało to mama zadzwoniła, że może nie, bo w średniej uznają go za kretyna. Jaja była do samego końca. Skończyło się na dostosowanym egzaminie

03. grudzień 2021 19:21
Ja w ubiegłym roku. Opinia była z marca. Dało się Smile

03. grudzień 2021 17:39
Gdyby wyszła dys - mogę go włączyć do grupy dyslektyków na egzaminie? Kiedyś nie można było po czasie. Najwyżej wykorzysta w szkole średniej Smile

03. grudzień 2021 17:38
Mam taką zagwozdkę. Matka ósmoklasisty się dzisiaj obudziła, że nie zrobiła dziecku badań w kierunku dysleksji, a egzamin się zbliża. Wysłałabym to dziecko na badania.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png etapy wdrażania - o...
Najciekawsze tematy
bullet.png jakie programy pr... [227]
bullet.png zastępstwa reali... [173]
bullet.png doskonalenie (stu... [151]