Oceniać czy nie?

Mimo jasnych wytycznych ministra edukacji narodowej i zapisów w rozporządzeniu część szkół i nauczycieli prowadzi standardowe nauczanie: nauczyciele wysyłają uczniom materiał, który mają opanować; zadają prace domowe, które będą oceniane; a część próbuje nawet przeprowadzać sprawdziany i sprawdzać obecność.
Kolejne kuratoria biorą sprawy w swoje ręce i wysyłają pisma do dyrektorów, w których proszą o stosowanie się do rozporządzenia. Na przykład kuratorium w Kielcach pisze: „Rekomenduję, aby podczas pracy zdalnej z uczniami, nauczyciele przygotowywali i wykorzystywali materiały pogłębiające, utrwalające zdobytą przez uczniów wiedzę i umiejętności, wpływali na rozwijanie ich zainteresowań (zadania nie powinny angażować uczniów dłużej niż 3 do 5 godzin dziennie).” I przypomina: W trakcie zawieszenia działalności dydaktycznej szkół:
• szkoła nie prowadzi zajęć edukacyjnych (ani w budynkach szkół, ani za pomocą środków komunikacji elektronicznej),
• szkoła nie prowadzi oceniania uczniów (ocenianiu podlegają tylko zrealizowane w szkole treści),
• zadania przesyłane przez nauczycieli w ramach tzw. nauczania zdalnego nie mogą mieć charakteru obligatoryjnego, ich wykonanie bądź niewykonanie nie może być podstawą do wystawienia oceny, ani w trakcie zawieszenia działalności dydaktycznej, ani po jej ustaniu,
• udział w „lekcjach” organizowanych w ramach nauczania zdalnego nie może mieć dla uczniów charakteru obligatoryjnego, w szczególności nieuczestniczenie w tych „lekcjach” nie może być podstawą do wpisywania nieobecności na zajęciach,
• zadania i tematy realizowane w ramach nauczania zdalnego mogą dotyczyć tylko tych partii materiału, które zostały już omówione i powinny służyć utrwaleniu i powtórzeniu zdobytych już wiadomości,
• nauczyciele nie mogą realizować nowych tematów, albo też zlecać uczniom samodzielnego opracowania takich tematów.
To jednak nie koniec zmian. W najbliższych dniach wejdzie w życie rozporządzenie MEN, które ureguluje organizację kształcenia wykorzystującego metody tzw. zdalnego nauczania.
Źródło:
serwisy.gazetaprawna.pl