ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 18

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,735
bullet.png Najnowszy użytkownik: Czaka14

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Uczniów czekają nowe testy
 


Sprawdziany i egzaminy - nowe pomysły

Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rzeczpospolita”, jedną z głównych zmian może być takie ułożenie sprawdzianu po podstawówce, testów gimnazjalnych i matur, by wiedza i umiejętności każdego z uczniów na każdym etapie edukacji sprawdzane były przede wszystkim z trzech przedmiotów: języka polskiego, języka obcego oraz matematyki.
– To rozwiązanie pozwala spojrzeć przekrojowo na rozwój wykształcenia każdego ucznia, a także zobaczyć, jak zmienia się kształcenie w kolejnych rocznikach – chwali pomysł prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Dodaje, że obecnie testy nie pozwalają na takie analizy.
– Dopiero porównanie osiągnięć z takich samych przedmiotów, zdawanych przez wszystkich na tym samym poziomie, pozwoli powiedzieć, czy uczniowie z roku na rok stają się mądrzejsi czy też słabsi – uważa szef CKE.
Wprowadzenie zmian oznaczałoby, że uczniom po podstawówce doszedłby test z języka obcego. Od ubiegłego roku szkolnego takie pilotażowe testy piszą gimnazjaliści. Prof. Konarzewski zauważa też, że już matura 2010 jest tak ułożona, by jej wyniki dały informację o poziomie wiedzy wszystkich maturzystów z języka polskiego, obcego i matematyki. Egzaminy z tych przedmiotów wszyscy będą bowiem obowiązkowo pisać na poziomie podstawowym.
Jeszcze na maturze 2009 r. uczniowie mogli wybrać, czy podchodzą do testu łatwiejszego (na poziomie podstawowym) czy też trudniejszego (na poziomie rozszerzonym). – Teraz ci idący na polonistykę, od których uczelnie będą wymagały wyniku z testu rozszerzonego, będą musieli zdawać dwa egzaminy – wyjaśnia Małgorzata Mrowicka, wicedyrektorka XIII LO w Łodzi.
Podobnie będzie z matematyką i językami obcymi. Do łatwiejszego egzaminu maturzyści podejdą wyznaczonego dnia o godz. 9, a o 14 chętni rozpoczną drugi, trudniejszy test.

Dyrektorzy liceów różnie oceniają zmianę.

– Zdawanie egzaminów na poziomie podstawowym i rozszerzonym nie powinno być kłopotem – mówi Arkadiusz Stańczyk, dyrektor Liceum Akademickiego w Toruniu. Z kolei Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni, zauważa, że wyniki z trzech przedmiotów i tak nie dadzą informacji o wykształceniu uczniów. – Tylko jej wycinek. Poszukiwanie jednego miernika dla osiągnięć uczniów jest utopią – ocenia.
„Rz” dowiedziała się też, że od 2015 roku egzaminy maturalne na poziomie rozszerzonym miałyby być układane nie tylko przez CKE, ale też profesorów z uczelni.
– To powrót do koncepcji nowej matury. Skoro ma być ona przepustką na studia, to muszą brać udział w jej układaniu szkoły wyższe – stwierdza prof. Mirosław Handke, minister edukacji w rządzie Jerzego Buzka.

Źródło: Rzeczpospolita

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. października 2025 14:27
Kazimierz - dziękuję, mój błąd. PS. Za dużo tego orzecznictwa ...

18. października 2025 22:52
Oczywiście trzeba tu odróżnić zindywidualizowaną
ścieżkę od zajęć indywidualnych lub w grupie do 5 osób dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kszt. specjalnego. To dwie różne sprawy.

18. października 2025 22:50
Tomek, muszę się nie zgodzić. Przepisy dają tu możliwość albo z klasą albo indywidualnie. Nie ma mowy o łączeniu uczniów w pary, trójki itp.

17. października 2025 22:41
yasmin - w skrócie: tak, do 5 uczniów.

16. października 2025 15:09
Dzień dobry, czy zgodne z prawem jest łączenie w grupy dzieci na zindywidualizowane
j ścieżce edukacyjnej w klasach 1-3. Jeden świetnie liczy, ale nie potrafi czytać, inni czytają, ale nie licz

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png szkolenie dla rady p...
bullet.png szkolenia l-learning
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png dziennik
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum