ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 27,558
bullet.png Najnowszy użytkownik: Emilka2309

Ostatnie komentarze
bullet.png Nie dajmy się zwari...
bullet.png W mojej szkole do kl...
bullet.png Żadne hasło nie je...
bullet.png A jakie jest hasło?...
bullet.png Kształcenie specjal...
bullet.png I znowu się zaczyna...
bullet.png A gdzie znajdę tak...
bullet.png Witam, tak można.
bullet.png Czy ktoś z Państwa...
bullet.png [i]Dzieci i młodzie...
 
Bezpieczne korzystanie z internetu
 

BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU



Tempo rozwoju nowych technologii jest oszołamiające. Rewolucja, której jesteśmy świadkami i uczestnikami, stwarza zarówno niezliczone możliwości, jak i zagrożenia. Unikatowe właściwości Internetu umożliwiają ludziom wzajemną NIEOGRANICZONĄ komunikację bez względu na odległość, strefę czasową i granice państwowe. Często jednak możemy w sieci natrafić na treści, których publikacja jest zakazana przez prawo.
Dzieci i młodzież są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwa związane z użytkowaniem Internetu i telefonów komórkowych.

CZYM JEST INTERNET?

Niełatwo jest odpowiedzieć na pytanie, czym jest Internet, przede wszystkim dlatego, że nie jest to konkretna rzecz, ale rozbudowany system powiązanych elementów.
Podstawową częścią Internetu jest sieć komputerów, do której może włączyć się każdy, kto posiada odpowiednie urządzenie wyposażone w modem.
Daje to ogromne możliwości zapewniając rozmaite typy komunikacji - tekstową, głosową, video - bez ograniczeń czasowo-przestrzennych. Sprzyja to tworzeniu się w Sieci społeczności, stanowiących kolejny ważny element Internetu. To użytkownicy Sieci wpływają na jej wygląd i funkcje. Istotnym jego elementem jest wszystko to, co umieszczają w nim użytkownicy, czyli zasoby.
Oprócz komputerów indywidualnych użytkowników do Sieci podłączone są serwery, na których znajduje się niezliczona liczba stron internetowych, informacji, plików.
Internet to niewyczerpane źródło wiedzy, a osoba potrafiąca z niego korzystać może znaleźć w nim niemal wszystko, czego potrzebuje.

Jaka jest sieć?

* Niezależna - brak rcentrum nadzoru i dowodzenia - to użytkownicy sami decydują o treściach zamieszczanych w sieci i kierunkach jej rozwoju.
* Dynamiczna - jest ona bowiem tworzona przez wszystkich użytkowników, a każdy kolejny internauta w jakiś sposób ją zmienia.

Ponieważ nie ma nadzoru z góry sieć często wykorzystywana jest w sposób niezgodny z prawem lub w sposób niebezpieczny dla innych użytkowników. Społeczność internetowa podejmuje więc różnego rodzaju działania w celu wypracowania zasad korzystania z Sieci (np. Netykieta) oraz sposobów ochrony internautów przed osobami, które tych zasad nie przestrzegają.


Jakie korzyści ma młody człowiek dzięki dostępowi do Internetu?

* pomoc w nauce poprzez nieograniczony dostęp do wiedzy z różnych dziedzin
* rozwój zainteresowań, pogłębianie wiedzy
* poznawanie ciekawych ludzi, szansa na spotkanie przyjaciela
* pomoc w załatwieniu wielu spraw (np. rezerwacja biletów do kina, rekrutacja do szkół, sprawdzenie planu zajęć, rozkładu jazdy autobusów i wiele innych)
* może być źródłem dobrej i wartościowej rozrywki (muzyka, film, gry)


Na jakie zagrożenia narażony jest młody człowiek przebywając w sieci?

* treści nielegalne i szkodliwe - pornografia dziecięca, treści propagujące faszyzm, ksenofobię, antysemityzm, nietolerancję, także spam i reklama, teksty epatujące przemocą i wulgaryzmem, promujące hazard, używki, broń, materiały związane z przemysłem pornograficznym i erotycznym, który bardzo rozwinął
* niebezpieczeństwo w prawdziwym świecie - znajomość internetowa może być początkiem wielkiej przyjaźni lub sympatii, ale może także skończyć się spotkaniem z pedofilem, oszustem, mordercą
* nękanie w Internecie - np. wulgarne słownictwo na internetowych czatach, nieprzyjemne żarty otrzymywane w komunikatorach
* łamanie prawa/straty finansowe - młodzież i dzieci często łamią licencję na oprogramowanie i prawa autorskie i w ogóle nie mają świadomości, że w ten sposób łamią prawo
* uzależnienie - został opisany Zespół Uzależnienia od Internetu (Internet Addiction Disorder - IAD). Zjawisko to może być szczególnie groźne w przypadku młodszego pokolenia, którego przedstawiciele traktują często rzeczywistość wirtualną na równi ze światem realnym

Ponad połowa nastoletnich internautów choć raz doświadczyła przemocy w Internecie - tzw. cyberprzemocy.

* Cyberprzemoc (ang. cyberbullying - wirtualne tyranizowanie, nękanie) - jest wykorzystaniem technik informacyjnych i komunikacyjnych takich jak e-mail, fora dyskusyjne, SMS, telefonia komórkowa, strony internetowe do znęcania się lub prześladowania osób. Czberprzemoc jest świadomą i powtarzaną szkodą wyrządzaną za pośrednictwem środków elektronicznych.


Główne problemy:

* Internet daje złudzenie anonimowości
Komputer z dostępem do internetu posiada własny niezmienny nr IP na podstawie którego Policja bez problemu ustala właściciela !!!
Na każdej stronie internetowej odwiedzonej chociażby na 1 sekundę pozostawiamy ślad własnego komputera czyli odcisk numeru IP po którym Policja w przypadku złamania prawa ustala właściciela. Każda strona internetowa posiada własnego administratora, który na prośbę Policji udostępnia nr IP użytkownika odwiedzającego daną stronę.
* Anonimowość daje poczucie bezkarności ale bezkarność jest również złudna. Odpowiedzialność karna za przestępstwa popełnione za pomocą internetu jest taka sama jak w życiu realnym.
* Komunikatory - każdy kto używa jakiekolwiek komunikatora np. Gadu- Gadu, Tlen itp. w momencie rejestracji pozostawia na serwerze administratora nr swojego komputera czyli nr IP. Nie ma znaczenia Że w katalogu publicznym podane są nieprawdziwe dane, lub komunikator zostaje odinstalowany z komputera. Nr IP komputera którego dokonano rejestracji pozostaje na serwerze administratora, który udostępnia ów nr na prośbę Policji.
* Portale społecznościowe - nie ma obowiązku podawania własnych, prawdziwych danych np. podczas rejestracji na Naszej Klasie, Fotka; itp. Jednak już podczas samej rejestracji pozostawiany jest nr IP komputera który rejestracji dokonał za
pomocą którego ustala się właściciela komputera.

Kryteria uzależnienia od Internetu:

pięć z pośród ośmiu podanych poniżej, występujących w ciągu roku, może być sygnałem IAD (w Polsce nazwanym netoholizmem lub internetoholizmem)!:

* ożywienie psychofizyczne na samą myśl o ostatnim lub następnym surfowaniu w sieci
* potrzeba używania Internetu przez coraz dłuższe okresy czasu
* zakończone niepowodzeniem kilkukrotne próby ograniczania czasu spędzanego w sieci lub zaprzestania tej czynności w ogóle
* zły nastrój, przygnębienie, poirytowanie, które towarzyszą próbom ograniczania czasu spędzanego w Internecie lub zaprzestawaniem korzystania z niego
* pozostawanie w sieci dłużej niż się planowało
* zaniedbanie - z powodu Internetu - swoich obowiązków, nauki, wcześniejszych pasji i zainteresowań, przyjaciół, rodziny
* kłamstwo w celu ukrycia jak długo pozostawało się w sieci
* Internet staje się sposobem na ucieczkę przed problemami, lub/i sposobem na poprawienie sobie nastroju (czujesz się smutny, przygnębiony, samotny, a podczas surfowania zapominasz o tych stanach emocjonalnych)


Młody człowiek uzależniony od komputera i Internetu:

* wykazuje brak zainteresowania nauką
* ma zaburzenia koncentracji uwagi
* przejawia częste nieposłuszeństwo wobec dorosłych
* staje się coraz większym egocentrykiem
* stopniowo traci dotychczasowych przyjaciół
* staje się coraz bardziej niewrażliwe na potrzeby innych ludzi
* przejawia częsty niepokój i stany lękowe
* ma ekstremalne reakcje emocjonalne
* stosuje przemoc w rozwiązywaniu problemów
* często fantazjuje i kłamie

PAMIETAJMY!!!

* KAŻDY MA PRAWO CZUĆ SIĘ W SIECI BEZPIECZNIE.
* KAŻDY POSZKODOWANY MOŻE SIĘ ZWRÓCIĆ DO POLICJI O POMOC W ZWERYFIKOWANIU SPRAWCY I WYSTAPIĆ Z PRYWATNYM AKTEM OSKARŻENIA PRZECIWKO NIEMU.
* JEŚLI NATKNIESZ SIĘ NA PRZEMOC W SIECI - NIE IGNORUJ JEJ! ZGŁOŚ TO E-MAILEM: helpline@helpline.org.pl - KONTAKT TEL: 0 800 100 100
* JEŚLI NATKNĄŁEŚ SIĘ W INTERNECIE NA PORNOGRAFIĘ DZIECIĘCA LUB NIELEGALNE TRESCI, TAKIE JAK RASIZM CZY KSENOFOBIA, NIE IGNORUJ ICH! ZGŁOS JE ANONIMOWO PRZEZ STRONĘ www.dyzurnet.pl - KONTAKT TEL: 0 801 615 005




pedagog szkolny - Beata Standerska


Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

21. styczeń 2021 20:24
No nie. Ja pedagożka zwykla

21. styczeń 2021 20:10
Rabbit75, jesteś informatykiem? Bo dostępność to w sporej części strony internetowej dotyczy.

21. styczeń 2021 19:43
Pomocy błagam.Dzis mnie dyr wyznaczyła koordynator ds dostępności 😳Serio to obowiązek każdej szkoły?

21. styczeń 2021 19:43
Wynagrodzenie należy się w przypadku gdy uczeń jest obecny na zajęciach i gdy one odbędą.

21. styczeń 2021 19:03
Witam, czy jeśli ucznia nie ma w szkole na zajęciach indywidualnych to należy się wówczas wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarową?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png prosba o wypelnienie...
bullet.png zmieńmy sytuację p...
bullet.png dobra książka/nowa...
bullet.png ciekawe pomoce dydak...
bullet.png reforma
Najciekawsze tematy
bullet.png prosba o wypelnie... [102]