Opinia Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Opinia Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” do projektu rozporządzenia MEN z dnia 16 listopada 2011r., zmieniającego rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Na wstępie pragniemy zaznaczyć, że prezentowana przez nas opinia powstała w oparciu o liczne uwagi, kierowane do SKOiW NSZZ „Solidarność” przez nauczycieli–praktyków, tych którzy na co dzień realizują zapisy rozporządzenia. Doceniając chęć udoskonalania przepisów prawa oświatowego przez MEN, należy zwrócić jednak uwagę, że konkretne zmiany powinny służyć poprawie warunków pracy i autentycznej pomocy uczniom z trudnościami szkolnymi, a nie kosmetyce rozporządzeń.
Proponowane w projekcie zmiany mają charakter zaledwie kosmetyczny, nie mogą więc przyczynić się „do poprawy organizacji pracy w przedszkolach, szkołach i placówkach w zakresie udzielania dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej”, o czym mowa w uzasadnieniu do w/w projektu. Nowelizacja przepisów, mająca ułatwić dyrektorom, a przede wszystkim nauczycielom i specjalistom, organizowanie w praktyce pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powinna służyć rzeczywistym i możliwym do zrealizowania celom. Precyzowanie przepisów, polegające na zamianach miejsc wyrazów, nielicznych wykreśleniach, z pewnością nie służy ich doskonaleniu, do czego próbuje się przekonać w uzasadnieniu, a najmniejszy wpływ powyższy zabieg będzie miał na efektywność konkretnej pomocy.
MEN chce, by rząd negatywnie zaopiniował obywatelski projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty przygotowany przez ZNP, który zakłada m.in. bezpłatną opiekę w przedszkolach i finansowanie przeszkoli z subwencji oświatowej. Resort przygotował projekt opinii.
- Zmiany proponowane w obywatelskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie mogą zostać zaakceptowane przez rząd, jakkolwiek zasługują na uwagę, co do kierunku proponowanych rozwiązań - czytamy w projekcie opinii rządu zamieszczonej w poniedziałek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jak zaznaczono, projekt opinii został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.
Według resortu edukacji, objęcie przedszkoli subwencją spowodowałby dla państwa dodatkowy koszt w wysokości 17 mld zł rocznie. Przyznają jednocześnie, że analiza sprawozdań z wykonania budżetu przez samorządy pokazuje, iż koszt utrzymania przedszkoli (pomniejszony o dochody pochodzące m.in. z opłat wnoszonych przez rodziców i dotacji) wynosi 5,65 mld zł rocznie.
Dyrektorzy liceów alarmują, że nie są w stanie zorganizować pracy na rok szkolny 2012/2013. MEN do tej pory nie wydał tzw. ramowych planów nauczania, które określają m.in., jakich przedmiotów i w jakiej liczbie godzin tygodniowo będzie się uczyła młodzież, począwszy od następnego roku szkolnego.
Brak przepisów wpływa także na układanie samorządowych budżetów. Urzędnicy nie wiedzą, ile będzie ich kosztować utrzymanie szkół, bo nie wiadomo, jak wielu nauczycieli trzeba zatrudnić, aby spełnić nowe dyspozycje resortu.
Drugi stycznia może być dniem wolnym dla uczniów i nauczycieli
Drugi stycznia może być dniem wolnym dla uczniów i nauczycieli
Od tego roku 6 stycznia – święto Trzech Króli jest jednym z trzynastu dni wolnych od pracy. Taką zmianę wprowadziła ustawa z 24 września 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 224, poz. 1459 z późn. zm.). Ta okoliczność zmusiła Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) do zmiany rozporządzenia dotyczącego organizacji roku szkolnego. Projekt w tej sprawie trafił do konsultacji.
Wprowadza on generalną zasadę, że zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w szkołach w najbliższy piątek po dniu 1 stycznia. To oznacza, że w pewnych sytuacjach mogłyby nasunąć się wątpliwości związane ze stosowaniem przepisów wprowadzających całodniowy odpoczynek dla pracownika przypadający w święto Trzech Króli. W związku z tym MEN w projekcie rozporządzenia proponuje dwa wyjątki od przytoczonej regulacji. Jeżeli 6 stycznia wypada w piątek, wówczas tydzień pracy szkoły kończy się w czwartek. Tak będzie na przykład w 2012 oraz w 2017 roku. Dniem wolnym dla uczniów i nauczycieli ma stać się również 2 stycznia jeśli będzie wypadał w piątek. Taka sytuacja zdarzy się np. w 2015 roku.
Oto tytuły artykułów na temat szkoły z dwóch kolejnych dni, które ukazały się w Dzienniku Gazeta Prawna:
2011-12-14
"Szkoła podstawowa nie uczy myśleć. W ogóle uczy niewiele"
2011-12-15
"W gimnazjach wszystko idzie źle. Jest agresja i niski poziom nauczania"
Że też panu Grabkowi się to jeszcze nie znudziło. Zresztą trudno się dziwić, bo każdy taki artykuł internauci - a zwłaszcza nauczyciele - komentują na forum gazety, aż miło. A panu Grabkowi w to graj.
Nauczyciele, skończcie (skończmy) z komentowaniem, skończy się pan Grabek.
Niech teraz mądry wizytator i mądry dyrektor na to odpowiedzą.
Oczywiście, że rodzic może zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych. Jest droga, żeby próbować, go "przymusić", ale
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,139,301 unikalne wizyty