ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,621
bullet.png Najnowszy użytkownik: cicha6600
Ostatnie komentarze  
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • Tygodniowy plan swoich zajęć.
  • Zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach.
  • Imiona i nazwiska dzieci, uczniów lub wychowanków objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • Informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Pedagodzy szkolni zobowiązani są - tak jak i pozostali nauczyciele - do wywiązania się z realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, tzn. do prowadzenia dodatkowych zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły.
Rozporządzenie określa w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie tych zajęć.
Mają być one odnotowywane w "dzienniku innych zajęć" tzn. w dzienniku dokumentującym przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
W dzienniku tym należy dodatkowo odnotować, że przeprowadzenie zajęć stanowi realizację zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
W "dzienniku innych zajęć" wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem oraz odnotowuje się obecność uczniów, na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
Dokumentowanie zajęć opieki świetlicowej prowadzonych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy Karta Nauczyciela dokonuje się w dzienniku zajęć świetlicy. Na ten wpis składają się: temat przeprowadzonych zajęć, odnotowanie obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć, a także dodatkowa adnotacja, że zajęcia te stanowią realizację zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela. Przeprowadzenie zajęć opieki świetlicowej potwierdza się podpisem.

Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo :
  • Teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych ( o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców ) .
Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane :

Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
/ dysfunkcje /
Zalecenia Miejsce badania Data
           
           
           

Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
  • Teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego
  • Teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
  • Teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli ( opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni ), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki ( dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej ).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań ( podsumowań ) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Wychowanie, całkowicie wyzwolone z autorytetu, tradycji i dogmatu, kończy się nihilizmem - Leszek Kołakowski
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

27/09/2016
Witam, potrzebuję pomocy pedagoga z gimnazjum w rozwiązaniu ankiety do badań d pracy mgr w temacie "Cyberprzemoc". 6 krótkich pytań, bardzo proszę Was o pomoc. Martyna
27/09/2016
Czy Ktoś posiada arkusz do wielospecjalistycz
nej oceny funkcjonowania ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym -szkoła podstawowa i może mi podesłać?
26/09/2016
Joanna, to takie pomieszczenie, w którym dzieci pływają Grin
26/09/2016
Dzięki cichy za odpowiedź, zgłosiłam szkołę do programu.
26/09/2016
Co to jest szkolny basen?
26/09/2016
Reszta, to jeden z punktów na mojej liście wkurzenia Smile
26/09/2016
noooo, jak tylko to Cię wkurza to gratuluję nerwów vide ich braku Wink
25/09/2016
Wiecie, co mnie wkurza? Robimy szumne kampanie nt. zwolnień z w-f, a w moim mieście do dziś nie ma wody w szkolnych basenach Sad Oszczędności!
25/09/2016
a dokładna jego nazwa to: ARS, czyli jak dbać o miłość.
25/09/2016
ja od 3 lat realizuję program ARS. Polecam dla szkół ponadgimnazjalnych
. U mnie się sprawdził, jest przygotowany na 6 godzin dydakt. dla 1 zespołu klasowego, ulotki i inform. dla rodziców.
25/09/2016
czy ktoś realizuje program ARS, czyli czas na miłość?
25/09/2016
Ba...., to w końcu Małopolska Smile
25/09/2016
Stanowisko małopolskiego kuratora oświaty zdecydowanie bardziej mi się podoba
23/09/2016
A więc każde KO rządzi się swoimi prawami, można? można!
23/09/2016
A może tak Angryhttp://www.kurator
ium.szczecin.pl/in
dex.php/nauczyciel
e-i-dyrektorzy/176
2-komunikat-w-spra
wie-pracy-nauczyci
eli-w-sytuacji-lik
widacji-obowiazku-
prowadzenia-zajec-
w-ramach-tzw-godzi
n-kar
23/09/2016
Ile dostajecie na rękę za godzinę ponadwymiarową rewalidacji i kiedy. Nie moge znaleźć nigdzie na ten temat info. Wink
23/09/2016
22/09/2016
Żaden nauczyciel nie straci pracy. Każdy znajdzie zatrudnienie. Tylko, że niektórzy w......Biedronce.
22/09/2016
Nie przez pomysły, tylko przez niż Sad według mistrzyni pomysłów Sad
22/09/2016
A o jakiej nadziei piszecie? Ja też nie mogę na nią patrzeć Sad i jej słuchać Sad Przez te pomysły tracę pracę...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
bullet.png awans pedagoga
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png opieka prawna
bullet.png spektakle profilakty...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [563]
bullet.png godziny pedagoga ... [511]
bullet.png zatrudnienie peda... [470]
bullet.png śmiech to zdrowie [459]


15,094,851 Unikalnych wizyt