ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,316
bullet.png Najnowszy użytkownik: Ellka
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • Tygodniowy plan swoich zajęć.
  • Zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach.
  • Imiona i nazwiska dzieci, uczniów lub wychowanków objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • Informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Pedagodzy szkolni zobowiązani są - tak jak i pozostali nauczyciele - do wywiązania się z realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, tzn. do prowadzenia dodatkowych zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły.
Rozporządzenie określa w jaki sposób należy dokumentować prowadzenie tych zajęć.
Mają być one odnotowywane w "dzienniku innych zajęć" tzn. w dzienniku dokumentującym przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
W dzienniku tym należy dodatkowo odnotować, że przeprowadzenie zajęć stanowi realizację zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
W "dzienniku innych zajęć" wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, oraz oddział, do którego uczęszczają, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z uczniem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy plan zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem oraz odnotowuje się obecność uczniów, na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.
Dokumentowanie zajęć opieki świetlicowej prowadzonych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a ustawy Karta Nauczyciela dokonuje się w dzienniku zajęć świetlicy. Na ten wpis składają się: temat przeprowadzonych zajęć, odnotowanie obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć, a także dodatkowa adnotacja, że zajęcia te stanowią realizację zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela. Przeprowadzenie zajęć opieki świetlicowej potwierdza się podpisem.

Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo :
  • Teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych ( o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców ) .
Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane :

Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
/ dysfunkcje /
Zalecenia Miejsce badania Data
           
           
           

Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
  • Teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego
  • Teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
  • Teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli ( opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni ), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki ( dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej ).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań ( podsumowań ) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Wychowanie musi mieszać przykrość z przyjemnością - Arystoteles
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

26/01/2015
nie
26/01/2015
PROŚBA o poradę! Czy posiadając orzeczenie o st. umiarkowanym wyd. przez PZON (astma oskrzelowa) tworzymy IPET?
26/01/2015
23/01/2015
Jaką mam pewność, że starczy dla mnie etatu, kiedy dla OP będą się liczyć godziny - z 3 eatów zrobią się 2.
23/01/2015
Mucha, jeśli to Cię pocieszy,lepiej mieć 30 niż 40 ShockW mojej okolicy n-le w szkołach społecznych myją okna w ferie. Dlatego tak mnie zadziwia parcie ZNP tylko na podwyżki płac
23/01/2015
można, uchwała i ciach... mi też zmienili w trakcie roku
is
23/01/2015
A można tak wprowadzać zmiany od wiosny?Ale pewnie można...
23/01/2015
No i się nie spiję (antybiotyk) Sad Coś mi się wydaje, Droga Resztuniu, że dopiero zostanę nierobem, jak chlasną mi etat.
23/01/2015
musia gratuluję! wreszcie przestaniesz być nierobem Smile, pij pij - na zdrowie!
23/01/2015
Dobra wiadomość na weekend - w moim cudownym mieście od wiosny pedagog będzie miał 30 godzin w etacie. Z radości dziś się spiję?
22/01/2015
W Polsce można zarabiać też tak... http://www.pulshr.
..21032.html
22/01/2015
Znów zaczyna się w mediach nagonka na pazernych n-li pracujących 18 godz za 5tys(dzięki związkom)To zapewne preludium do zmian w KN. Łatwiej pójdzie, jak nas ludzie nie lubią.
22/01/2015
Kochani czy ktoś z Was prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej? Nieśmiało świta mi w głowie pomysł otwarcia swojej działalności jednak nie mam pojęcia jak za to się zabrać.
22/01/2015
Jak mówi minister Joanna Kluzik-Rostkowska,
jedną z pierwszych decyzji szefa MEN po tegorocznych wyborach powinna być ta dotycząca przygotowania ustawy, która zastąpi Kartę nauczyciela. Warto wrócić d
22/01/2015
Istotniejsze wg. mnie jest uregulowanie papierologii, wieku emerytalnego,sprze
dawanych szkół, wypadających spod KN nauczycieli, czy naszego 40-godz. pensum. O tym związkek zapomniał?może o to chodzi
22/01/2015
Do wypowiedzi Broniarza, że chodzi o podwyżki w przyszłym roku, bo na ten budźet przyjęty.Wróżę, że p rozmowach w marcu flagi wywieszą trw czerwcu, co rzadowi równie będzie.Społeczny lincz w gratisie
22/01/2015
22/01/2015
zgadzam się, sp, gimnazaja...choć ja osobiście z wył. matmy, w średnich gorzej
22/01/2015
Ja nie byłbym tu taki rygorystyczny - szczególnie w szkołach podstawowych.
22/01/2015
U nas identycznie, jak napisała is. Do prowadzenia danych zajęć trzeba mieć kwalifikacje.
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png hospitacja pedagoga
bullet.png rejestr opinii Porad...
bullet.png zwiększenie pensum p...
bullet.png roczne przygotowanie...
bullet.png wydłużenie etapu edu...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [433]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,880,580 Unikalnych wizyt