ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 4

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,155
bullet.png Najnowszy użytkownik: WioletaCh
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
.
Ostatnio poruszane tematy
  Temat Obejrzeń Odpowiedzi Ostatni post
godziny pedagoga szkolnego
zatrudnienie
16416 302 Agata18
19. kwiecień 2014 20:44
niegrzeczna 6-letnia dziewc...
wychowanie
1185 38 nina29
19. kwiecień 2014 06:51
egz.-mianowanie od strony t...
awans zawodowy
4387 102 nikola0
15. kwiecień 2014 12:18
klasy integracyjne
prawo oświatowe
691 20 Zetka
15. kwiecień 2014 07:10
trendy - zatrudnienie a spe...
zatrudnienie
695 10 wosiu
13. kwiecień 2014 21:23
orz. o niepełnospr. z PCPR
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
389 14 Tomek
11. kwiecień 2014 22:25
emerytura nauczyciela
różności
496 10 Kazimierz
11. kwiecień 2014 21:42
Prezentacja
Kilka słów o sobie
21275 403 ziuba1987
11. kwiecień 2014 21:20
"zły człowiek"
Problemy z nauczycielami
397 15 Majka123
11. kwiecień 2014 10:48
zniesławienie-proszę o pomoc
wychowanie
220 12 Kazimierz
11. kwiecień 2014 09:21
Kiedy badanie ryzyka w dysl...
diagnoza
260 6 Kazimierz
10. kwiecień 2014 19:34
SPE- zespoły
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
2980 57 marli61
10. kwiecień 2014 19:29
rodzice nie chcą ucznia z a...
wychowanie
1190 43 teresa
10. kwiecień 2014 10:20
OP - podnoszenie pensum szk...
zatrudnienie
4772 74 agawt
08. kwiecień 2014 08:54
która opinia jest ważna?
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
269 10 paulinapedagog
07. kwiecień 2014 10:54
 
Asystenci nauczyciela tylko w klasach I - III i w świetlicy
 
Edukacja


Asystenci nauczyciela tylko w klasach I - III i w świetlicy


Asystenci nauczyciela będą mogli pracować tylko w klasach I-III szkół podstawowych i w świetlicach - takiej treści poprawkę do nowelizacji ustawy o systemie oświaty poparli we wtorek niemal jednogłośnie senatorowie z Komisja Nauki, Edukacji i Sportu.

Jak zaznaczyła na wtorkowym posiedzeniu komisji senackiej wiceminister edukacji Joanna Berdzik, proponowane w nowelizacji ustawy zapisy mają z jednej strony prowadzić do zapewnienia lepszej opieki najmłodszym uczniom, zwłaszcza sześciolatkom, a z drugiej strony zapewnić pracę w szkole nauczycielom, którzy ją stracili w wyniku niżu demograficznego wśród uczniów.
Senator Andrzej Szewiński (PO) zaproponował poprawkę, zgodnie z którą asystenci mogliby pracować tylko w klasach I-III i w świetlicach. Poprawkę tę poparła nie tylko większość komisji edukacji, lecz także Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Wcześniej senatorowie PiS i związkowcy ze Związku Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych zwracali uwagę na niebezpieczeństwa jakie - ich zdaniem - niosą z sobą zapisy noweli dotyczące zatrudniania asystentów na podstawie Kodeksu pracy. Według nich, samorządy chcąc zaoszczędzić będą starały się zastępować nauczycieli asystentami. Z drugiej strony, w ocenie Michała Seweryńskiego (PiS) brak w budżecie państwa specjalnych środków na zatrudnienie asystentów, może równie dobrze doprowadzić do tego, że w ogóle nie pojawią się oni w szkołach.
Berdzik podkreśliła, że choć zakres obowiązków konkretnego asystenta będzie szczegółowo określany przez dyrektora szkoły, nie ma zagrożenia zastępowania nauczycieli asystentami, gdyż przepisy zawarte w nowelizacji oraz w ustawie Karta Nauczyciela na to nie pozwolą.

Źródło: Rzeczpospolita

 
Wywiad z panią wiceminister
 
Różne


Wywiad z panią wiceminister

Fragment wywiadu jakiego udzieliła Gazecie Prawnej Joanna Berdzik - wiceminister edukacji narodowej.

Za przyzwoleniem rządu posłowie PO doprowadzili też do kolejnej nowelizacji ustawy o systemie oświaty, która zakłada wprowadzenie asystenta nauczyciela. Czy taka osoba może zastępować nauczycieli pracujących na świetlicy?
Nie. Nie może też zastępować nauczycieli pracujących przy tablicy, bibliotekarzy, logopedów i pedagogów szkolnych, a nawet specjalistów prowadzących zajęcia dydaktyczne, których zatrudnianie na warunkach kodeksu pracy dopuszcza ustawa o systemie oświaty.
Czyli obawy związków, że samorządy będą zastępować nauczycieli nietablicowych asystentami są bezzasadne?
Tak. Uchwalone przepisy nie dają takiej możliwości. Asystent nie jest nauczycielem.
Ale ma mieć takie same kwalifikacje jak nauczyciel.
Ma mieć kwalifikacje przynajmniej takie jak nauczyciel szkoły podstawowej, co nie oznacza, że w każdym przypadku będą one takie same. Podkreślam, że zatrudnianie asystentów na podstawie kodeksu pracy nie oznacza cichej likwidacji karty.
A to oznacza, że samorządy nie będą miały motywacji do zatrudniania asystentów. Tym bardziej że nie ma na to dodatkowych pieniędzy. W efekcie uchwalono martwe prawo. Czy asystenci zapewnią lepszą opiekę nad sześciolatkami?
Wierzę, że asystenci będą pojawiali się w szkołach i będą realnym wsparciem dla nauczycieli w pracy z najmłodszymi uczniami. Współpracujemy z resortem pracy, aby samorządy mogły wykorzystać na ten cel również środki funduszu pracy, którymi dysponuje MPiPS. To rozwiązanie jest także szansą na pracę w szkole dla absolwentów studiów pedagogicznych oraz dla bezrobotnych nauczycieli.


Źródło: Gazeta Prawna
zatrudnienie asystenta w szkole nie oznacza cichej likwidacji Karty nauczyciela

 
Żenada
 
Różne


ŻENADA


SOLIDARNOŚĆ

Dzisiaj (21 marca 2014 r.) sejm RP głosami koalicji PO i PSL przyjął nowelizację ustawy o systemie oświaty, która wprowadza do systemu szkolnego nauczyciela asystenta zatrudnionego na podstawie Kodeksu pracy (druk poselski 2214).
Nie uwzględniono żadnych uwag i propozycji Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” i posłów opozycji, natomiast uwzględniono propozycję ZNP, aby utworzyć nową grupę nauczycieli w systemie szkolnym - nauczycieli asystentów , którzy będą niestety zatrudnieni na 40 godz. tygodniowo za płacę minimalną, wykonując tą samą lub podobną pracę, co nauczyciel prowadzący zajęcia.
W ten oto sposób rząd wykonał kolejny krok w kierunku likwidacji Karty Nauczyciela.

ZNP

W związku z rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji przez przewodniczącego SKOiW NSZZ „Solidarność” Ryszarda Proksę o stanowisku ZNP ws. asystenta nauczyciela, Związek zwrócił się do prawników o analizę sprawy pod kątem prawnym i ewentualne wystąpienie na drogę prawną za naruszenie dóbr osobistych Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Jednocześnie przypominamy, że 18 marca br. Zarząd Główny ZNP przyjął Uchwałę ws. Ogólnopolskiej Akcji Protestacyjnej ZNP "Dość tego!". Zgodnie z uchwałą, „w przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie nowelizacji ustawy o systemie oświaty w zakresie zatrudnienia asystenta nauczyciela w szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, wznowiona zostanie Ogólnopolska Akcja Protestacyjna ZNP - Dość tego!".

SOLIDARNOŚĆ

ZNP na swojej stronie internetowej zaprzecza informacji zawartej w oświadczeniu Prezydium SKOiW oraz przez pomyłkę zamieszcza relację z prac Komisji z 20 lutego. Relacja filmowa z obrad podkomisji z dnia 6 marca wyjaśnia wszystko. Oburzenie nauczycieli jest w pełni uzasadnione.


W sytuacji, gdy w zasadzie ważą się losy Karty Nauczyciela nasi związkowcy nie są w stanie zakopać topora wojennego i chociaż w tej, jakże ważnej sprawie, wystąpić wspólnie. Niech się "żrą" dalej - a "władza" robi co chce - wszystkie poprawki (nawet autopoprawki) odrzucone.
Skończy się tak jak z naszymi emeryturami, z pensum specjalistów i z pracownikami placówek typu dom dziecka i pogotowie opiekuńcze.


 
Pilne wydatki - oszczędności w oświacie niezbędne!!!!
 
Różne


Pilne wydatki - oszczędności w oświacie niezbędne!!!!

Rząd wpadł na pomysł, jak pomóc najuboższym! 50 mln zł poszło na portal emp@tia. Pomoc adresowana jest do bezdomnych czy bezrobotnych. Niestety, zazwyczaj nie mają oni swojego podpisu elektronicznego ani dostępu do Internetu, a właśnie taką drogą najbiedniejsi powinni, według ministra pracy starać się o świadczenie socjalne.

Ile osób złożyło wniosek za pomocą portalu o udzielenie pomocy społecznej? Kilkadziesiąt - odpowiedziało biuro prasowe resortu pracy.


 
Asystenci nauczyciela w szkołach?
 
Różne


Asystenci nauczyciela w szkołach?


W szkołach podstawowych będą mogli pracować asystenci nauczyciela, będzie też można cofnąć sześciolatka z I klasy do przedszkola - zdecydował w piątek Sejm nowelizując ustawę o systemie oświaty. Nowela trafi teraz do Senatu.
Za przyjęciem nowelizacji głosowało 230 posłów, 198 było przeciw, sześciu wstrzymało się od głosu.
Opozycja zgodnie krytykowała proponowane zmiany. "Ta nowelizacja to koń trojański wprowadzony do polskiej szkoły. Pod pozorem dobrych rozwiązań PO przy wsparciu PSL zniszczy Kartę Nauczyciela i doprowadzi to tego, że w szkole będą zatrudniani asystenci, pracujący 40 godzin za minimalną płacę, na podstawie Kodeksu pracy lub na umowę śmieciową" - mówił przed głosowaniem Artur Ostrowski (SLD).
"Wprowadzacie do polskiej szkoły chaos, bałagan, poczucie tymczasowości. W tej chwili uderzacie w nauczycieli, chcecie tylnymi drzwiami, podstępnie wyprowadzić Kartę Nauczyciela ze szkół" - powiedziała Marzena Machałek (PiS).
"Istnieje groźba zastępowania nauczycieli osobami wspierającymi. W ustawie jest zapis, że asystent nauczyciela wykonuje zadania pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia. Pod kierunkiem - w prawie administracyjnym - oznacza wykonywanie wszystkich możliwych zadań" - zauważyła Marzena Wróbel (SP).

Źródło: WP.pl



Poniżej link do lista posłów z informacją jak głosowali w interesującej nas sprawie. Mam nadzieję, że przyda się w trakcie wyborów.

JAK GŁOSOWALI



W komentarzu do jednego z wcześniejszych newsów napisałem:

Podczas pracy pokomisji rozpatrującej poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, o którym mówimy pani poseł Domicella Kopaczewska (autorka nowelizacji) zaproponowała autopoprawkę precyzującą, że nowo zatrudniana osoba będzie asystentem nauczyciela, wspierającym nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub zajęcia świetlicowe.
Idzie teraz o to (oczywiście w ostateczności, bo sama próba zatrudniania w szkole na podstawie KP osób o takim samym wykształceniu jak nauczyciele zatrudniani na podstawie KN jest s k a n d a l em) aby zapisać to w sposób jednoznaczny w ustawie. Tzn. doprecyzować, że asystent nie może przejąć zadań nauczyciela, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1-3 KN. Takie doprecyzowanie musi wykluczyć możliwość przejmowania przez asystenta zadań nauczyciela, jak również zatrudniania asystenta zamiast pedagoga, psychologa lub innego specjalisty szkolnego zatrudnionego dziś na podstawie Karty Nauczyciela.
Ma to być przedmiotem dalszych konsultacji. Pożywiom - uwidim. Jak mówią (tfu) Rosjanie.
Chcę wierzyć (im jestem starszy, tym staję się chyba bardziej naiwny), że cała ta inicjatywa nie była cynicznym działaniem w celu" wyślizgania" niektórych nauczycieli z KN, a jedynie jest powodowana troską o dobro dzieci.
Przekonamy się o tym, gdy poznamy stanowisko "projektantów" w sprawie doprecyzowań, o których pisałem.

I jeszcze taka moja refleksja. Samorządowcy twierdzą, że chętnie zatrudnialiby nauczycieli wspomagających, ale jeśli podlegaliby oni Karcie, to byliby za drodzy. Jeśli będą zatrudniani na podstawie KP to będą "tańsi" i wtedy będą zatrudniali.
Daję głowę (a chciałbym ją jeszcze trochę ponosić), że to bzdura. Nawet jeśli koszty będą o połowę mniejsze, to i tak większość samorządowców uzna, że to i tak za dużo.
Jeśli (a taką mam nadzieję) nie będzie się dało na podstawie znowelizowanej ustawy "wykosić" części nauczycieli z KN (tych już pracujących w oparciu o nią), to dla organów prowadzących taka nowelizacja nie będzie funta kłaków warta.


No i wyszło szydło z worka. W zasadzie wszystkie proponowane poprawki zostały odrzucone.

Opinia prawna (Biuro Analiz Sejmowych) dotycząca poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 2132)

Projektowana w art. 1 pkt 1 projektu zmiana dotyczy art. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Projektodawcy przewidują wsparcie dla nauczycieli prowadzących zarówno zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz zajęcia świetlicowe, a także dla osób niebędących nauczycielami – tych, które zostały zatrudnione za zgodą kuratora oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (ustęp 1a art. 7 ustawy). Projekt przewiduje, że można będzie zatrudnić osobę, która posiada co najmniej poziom wykształcenia wymagany do zajmowania stanowisk nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne, na podstawie Kodeksu pracy (a nie na podstawie Karty Nauczyciela). Osoba ta będzie również obowiązana do przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego (na podstawie normy z ust. 1ba art. 7 ustawy).
Możliwość zatrudnienia osób wspierających ma dotyczyć tylko szkół podstawowych (także specjalnych i integracyjnych), dlatego poziom wykształcenia wymagany do zajmowania stanowisk nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne jest odpowiednie. Należy podkreślić, że osoba zatrudniona w celu wsparcia nauczyciela nie będzie nauczycielem (pracownikiem pedagogicznym) i nie będzie spełniać jego roli. Świadczy o tym podstawa prawna zatrudnienia w postaci Kodeksu pracy, a także użycie sformułowania "wsparcie" nauczyciela, co jednoznacznie wyklucza możliwość "zastąpienia" nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela przez osoby zatrudnione w myśl projektowanego brzmienia art. 7 ust. 1a.


USTAWA
z dnia ....... 2014 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty

UZASADNIENIE

Osoba zatrudniona zgodnie z projektowanym przepisem nie będzie zatem realizowała zadań nauczyciela, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt ustawy Karta Nauczyciela, ani żadnych innych wynikających z przepisów wykonawczych do ustawy o systemie oświaty, a więc nie będzie również współorganizować kształcenia i wychowania, ale będzie wspierać nauczyciela lub osobę, o której mowa w art. 7 ust. 1a ustawy o systemie oświaty, którzy realizują swoje obowiązki, np. w czasie prowadzenia zajęć, pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych lub przygotowania do zajęć.
Należy zauważyć, że proponowane rozwiązanie nie wprowadza zmian w zakresie organizowania kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolach i szkołach integracyjnych, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. W tym przypadku w dalszym ciągu mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490, z późn. zm.), dotyczące zatrudniania dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia specjalnego.
Zgodnie ze zmianą zaproponowaną w niniejszym projekcie, we wszystkich szkołach podstawowych organizujących kształcenie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego będzie można również zatrudnić osobę wspierającą pracę nauczyciela prowadzącego kształcenie tego dziecka. Osoba ta będzie realizowała inne zadania niż zatrudnieni dodatkowo nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.


Wypowiedź "projektantki" zmian Domiceli Kopaczewskiej (Platforma Obywatelska - jakby ktoś nie wiedział) podczas posiedzenia komisji sejmowej 13.03.2014.


Jeszcze raz, z pełną świadomością i determinacją powtórzę, to co jest zapisane w ustawie [...] asystent nauczyciela to nie jest osoba, która ma zastąpić nauczyciela. W uzasadnieniu wpisaliśmy, że on nie wykonuje samodzielnie zadań określonych dla nauczyciela. Taki jest zapis. W związku z tym, sama nazwa „asystent nauczyciela” określa, że jest to osoba, która może wykonywać swoje zadania tylko i wyłącznie z nauczycielem. I to on określa zakres zadań, jaki asystent wykonuje pod kierunkiem nauczyciela.
W związku z tym obawy państwa, że to ma być osoba, która zastąpi pedagoga, psychologa, logopedę lub wręcz nauczyciela w klasie szkolnej, są bezzasadne.


Ano, zobaczymy.

I jeszcze dwugłos:

Marzena Machałek
Wprowadzacie do polskiej szkoły chaos, bałagan, poczucie tymczasowości. W tej chwili uderzacie w nauczycieli, chcecie tylnymi drzwiami, podstępnie wyprowadzić Kartę Nauczyciela ze szkół.

Joanna Kluzik-Rostkowska
Jeżeli dobrze rozumiem - a mam nadzieję, że dobrze - i lewą i prawą stronę, to rozumiem to tak, że jesteście przeciwni tworzeniu miejsc pracy w szkole. Mam nadzieję, że wyborcy wam to zapamiętają. Nie liczę na wiele, liczyłam na odrobinę zdrowego rozsądku, ale rozumiem, że jeszcze nie tym razem.


 
Pewniki w projekcie. Latem ruszą prace nad zmianami w Karcie nauczyciela
 


Chcemy, żeby w czerwcu rząd zajął się Kartą nauczyciela - mówi Przemysław Krzyżanowski, wiceminister edukacji. I wymienia, co na pewno znajdzie się w projekcie.


O stanie prac nad nowelizacją wiceminister poinformował samorządowców uczestniczących w Warszawie w konferencji „Dobry system edukacji w jednostce samorządu terytorialnego - czyli jaki?".
Ze strony kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej coraz częściej słychać głosy, że należałoby Kartę nauczyciela napisać od nowa, tyle że nie sprzyja temu okres wyborów, w który Polska wchodzi. Takie wypowiedzi szefowej MEN wzbudziły zaniepokojenie, czy wypracowany w ubiegłym roku projekt nowelizacji - nie w pełni satysfakcjonujący samorządowców, ale gotowy i możliwy do szybkiego wdrożenia - nie trafi do szuflady.

 
Obejrzyjcie koniecznie
 
Różne


Sejm - transmisja

OBEJRZYJCIE KONIECZNIE


Poświęćcie czas i wsłuchajcie się proszę w głosy poszczególnych dyskutantów, szczególnie przedstawicieli związków zawodowych.



 
Nauczycielskie Eldorado
 
Różne


Nauczycielskie Eldorado

Bloomberg (największa na świecie agencja prasowa, specjalizuje się w dostarczaniu informacji na temat rynków finansowych) opracował ranking państw, w których nauczyciele zarabiają najwięcej. Na 37 państw uwzględnionych w zestawieniu Polska zajęła 32 miejsce. Lepiej od polskich nauczycieli zarabiają nie tylko pedagodzy z większości państw europejskich, ale także z Brazylii i Meksyku. Za Polską uplasowały się tylko takie państwa jak: Argentyna, Węgry, Słowacja, Estonia i Indonezja.

Oczywiście zarabiamy i tak za dużo, stąd zakusy na Kartę Nauczyciela i dążenie do "przerzucenia" (cyniczne, bo robione pod przykrywką dobra dzieci - patrz, propozycje zatrudniania asystenta nauczyciela) choć części nauczycieli na Kodeks Pracy. Proponowany zapis dotyczący zarobków? "Zarobki nie wyższe niż dla nauczyciela dyplomowanego." Równie dobrze można by zaproponować formułę "zarobki nie wyższe niż Billa Gatesa" Na jedno wychodzi. Cynizm i obłuda. Władze wstydziły się chyba same wystąpić z taką propozycją i zaaranżowały pożal się Boże "projekt poselski". Ż E N A D A.

 
Głos pani poseł Krystyna Łybackiej
 


Głos pani poseł Krystyna Łybackiej podczas pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

Pozwolę sobie zacytować go w całości - myślę, że trafia w samo sedno (podkreślenia moje)


Chcę rozpocząć od złożenia wyrazów chyba jednak współczucia – brakuje mi może bardziej adekwatnego słowa – wobec koleżanek i kolegów z koalicji.
W przypadku poprzedniczek pani minister Kluzik-Rostkowskiej, a więc i pani minister Hall i pani minister Szumilas, mogliśmy się nie zgadzać z jakąś koncepcją, mogliśmy dyskutować, ale rząd nie udawał, że przy takiej koncepcji nie obstaje albo że takiego, a nie innego rozwiązania nie oczekuje. Natomiast w tej chwili posłowie są wykorzystywani instrumentalnie. Co więcej, muszą tłumaczyć w sposób czasami niezwykle skomplikowany, decyzje Ministerstwa Edukacji Narodowej, których nikt nie rozumie, łącznie z tłumaczącymi.
Moje pierwsze pytanie – dlaczego to jest projekt poselski? Przecież to są istotne zmiany, więc dlaczego poselski? Czy dlatego, że w ten sposób unikacie państwo konsultacji z partnerami społecznymi? Unikacie państwo wykazania, jakie są skutki finansowe, unikacie państwo konsultacji z jednostkami samorządowymi. Dlaczego?
Sprawa druga. Zgadzam się z przedmówcami, że nie jest dopuszczalne kategoryzowanie nauczycieli. Karta Nauczyciela dotyczy osób, które są w pionie pedagogicznym.
I tu nie ma rozróżnienia. Zatrudnianie kodeksowe jest pierwszym wyłomem i próbą przejścia w ogóle na zatrudnianie kodeksowe. A to jest zupełnie inna decyzja.

Sprawa trzecia, dla mnie niepojęta, to dopuszczanie możliwości cofania dziecka do przedszkola, kiedy ono już rozpoczęło swoją – mówię to w pozytywnym znaczeniu – „przygodę ze szkołą”. A macie państwo pojęcie, gdzie jest dla niego miejsce w tym przedszkolu? Przecież przedszkola są przepełnione, a to będzie już po rozpoczęciu zajęć.
Co państwo przygotowujecie temu dziecku i tym rodzicom?
Sprawa kolejna. Chciałabym zapytać czy jest jakakolwiek opinia jednostek samorządu terytorialnego odnośnie do kosztów? Bo, tak naprawdę, to koszty rzeczywiste będą ponosić JST, bo i Fundusz Pracy bywa zamrożony – czego przykłady mieliśmy – i niekoniecznie środki europejskie muszą wpływać w terminie czy też niekoniecznie komitety sterujące muszą je na to przeznaczać. W związku z tym jest problem finansowania.




 
Posłowie rządzącej koalicji zdecydowanie za wprowadzeniem do szkół pracowników pedagogicznych zatrudnianych na podstawie Kodeksu Pracy!
 


Posłowie rządzącej koalicji zdecydowanie za wprowadzeniem do szkół pracowników pedagogicznych zatrudnianych na podstawie Kodeksu Pracy!


Głosami posłów rządzącej koalicji został dziś skierowany do drugiego czytania poselski projekt zmian w ustawie o systemie oświaty w myśl, którego w szkołach będzie można zatrudniać asystenta nauczyciela na podstawie Kodeksu pracy. W dalszym ciągu nie ma sprecyzowanego zakresu zadań i obowiązków, które będą przez takie osoby realizowane. Reprezentująca MEN p. min. Berdzik stwierdziła, że jego rolą będzie wspieranie nauczyciela. Jedyną odpowiedzią p. poseł D. Kopaczewskiej na liczne zastrzeżenia wobec tego projektu- kierowane także przez NSZZ "Solidarność"- jest dodanie jednego zdania, że asystent nauczyciela będzie realizował zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela. Teresa Misiuk, zastępca przewodniczącego SKOiW NSZZ "Solidarność", mocno podkreśliła sprzeciw Związku wobec wprowadzania do szkół nauczycieli II kategorii, zatrudnianych w oparciu o KP, od których wymaga się kwalifikacji przewidzianych dla nauczycieli i proponuje niejasną wysokość wynagrodzenia - nie więcej niż wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego. Takie działanie jest jednoznacznie oceniane przez Związek jako dążenie do ograniczania liczby pracowników pedagogicznych zatrudnianych na podstawie Karty Nauczyciela.

Źródło: www.solidarnosc.org.pl

 
Związki dla nas, czy my dla związków?
 
Różne


Związki dla nas, czy my dla związków?


Rozstrzygają się sprawy kluczowe dla przyszłego statusu nauczycieli. Niech się komuś nie wydaje, że przyjęcie w proponowanej formie ustaleń dotyczących zatrudniania "asystentów nauczyciela" nie będzie miało poważnych reperkusji. Będzie miało.
Przypomnijmy sobie "niewinne" wprowadzenie do domów dziecka i pogotowia opiekuńczego dwóch kategorii pracowników. Co się później stało - wszyscy wiemy.

Sprawa jest kluczowa i nawet w takiej sprawie nauczycielskie związki zawodowe nie są w stanie porozumieć się i zająć wspólne stanowisko. Wytykają sobie kto gdzie był, a kto gdzie nie był, "wyzłośliwiają się", wzajemnie insynuują, licytują się, kto więcej zrobił dla szkół i nauczycieli (emerytury nauczycielskie, godziny karciane, pensum specjalistów zatrudnionych w szkole, stołówki szkolne, sposób finansowania oświaty itd., itp. BRAWOOOO). I tak już od lat.
A "władza" zaciera ręce i rozgrywa jednych przeciw drugim.
Czy my jesteśmy dla związków, czy związki są dla nas? Myślę, że nadszedł już czas na jakieś oddolne naciski "dołów" na "góry" aby poszły wreszcie po rozum do głowy i porozumiały się - przynajmniej co do spraw dla nas wszystkich kluczowych.
Może jakieś wspólne stanowiska w tej sprawie wypracowane na poziomie szkoły przez wszystkie działające w niej związki i wysyłanie ich do władz związkowych? Co Wy na to???


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
bullet.png Diagnoza samopoczuci...
bullet.png Stop Cyberprzemocy
bullet.png Poziom stresu
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20/04/2014
I jeszcze sobie i Wam życzę jak najmniejszej ilości szalonych pomysłów naszej ministrzycy i jej świty!
19/04/2014
Wesołych!!!
19/04/2014
Żeby Wielkanoc w tym roku, przyszła z sukcesem u boku. Aby żyło się Wam zdrowo, prywatnie i zawodowo. Wielu, wielu chwil radosnych i cudownej, ciepłej wiosny Smile Pozdrawiam ciepło
17/04/2014
Ja chętnie też się przyłożę i taki "darmowy" podręcznik chętnie napiszę. Smile Dam nawet 10% rabatu.
is
17/04/2014
Pogodnych, jak dzisiejszy ranek u nas, wesołych i rodzinnych świąt i umiarkowanego Dyngusa.
16/04/2014
16/04/2014
...i mocno jajecznych! Smile
16/04/2014
Zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych wszystkim. Smile
15/04/2014
14/04/2014
14/04/2014
23-24 kwietnia jest posiedzenie Sejmu, a w planie sprawozdanie Komisji Edukacji o uchwale Senatu w sprawie ustawy o zmianach w u.s.o
14/04/2014
Czy wie ktoś kiedy zapadnie ostateczna decyzja odnośnie nowelizacji ustawy, która wprowadzi asystentów?? Jakaś data posiedzenia czy coś?
12/04/2014
Dziekuję za odpowiedź
12/04/2014
Grono - uzasadnieniem jest opinia polonisty, która PPP się niewątpliwie przyda + zgoda: Rada Pedag. dnia aaaa wyraziła zgodę na skierowanie .... na badanie w PPP pod kątem spec. tr. w ucz.
12/04/2014
Czy pisał ktoś wniosek z uzasadnieniem do PPP o przebadanie ucznia w gimnazjum pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się?
11/04/2014
Po lekturze wywiadu z ministrzycą serce rośnie, umysł się otwiera, ręce grzeją do pracy ... !! Acha, tylko potem proszę broń boże nie czytać komentarzy pod wywiadem, bo czar może prysnąć.
11/04/2014
Czytaliśmy, czytaliśmy. Najbardziej podobał mi się fragment, że o pewnych sprawach nie mówi się przed wyborami. Ot i cała nasza klasa polityczna. Ż E N A D A.
11/04/2014
11/04/2014
10/04/2014
Hurra - własnie skończyłam pisać decyzje do stypendium. Mam już wolne Grin
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png godziny pedagoga szk...
bullet.png niegrzeczna 6-letnia...
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png klasy integracyjne
bullet.png trendy - zatrudnieni...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1153]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png Prezentacja [403]
bullet.png śmiech to zdrowie [395]
bullet.png petycja- wysyłamy... [350]


6,954,303 Unikalnych wizyt