ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 1

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,984
bullet.png Najnowszy użytkownik: Dorota1975
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
wymagane kwalifikacje

WYMAGANE KWALIFIKACJE

Wymagania kwalifikacyjne w stosunku do nauczyciela określa art. 9 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karty Nauczyciela.
Zgodnie z zapisem, stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje.

Przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem ( specjalnością ) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.

Obecnie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
A. Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • zakładach kształcenia nauczycieli
  • placówkach doskonalenia nauczycieli
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych
  • bibliotekach pedagogicznych
  • kolegiach pracowników służb społecznych
  • liceach ogólnokształcących
  • liceach profilowanych
  • technikach
  • uzupełniających liceach ogólnokształcących
  • technikach uzupełniających
  • szkołach policealnych
posiada osoba, która ukończyła:
  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
B. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.2 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • przedszkolach
  • szkołach podstawowych
  • gimnazjach
  • zasadniczych szkołach zawodowych
  • placówkach wychowania pozaszkolnego
  • placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
posiada osoba, która ukończyła:
  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
lub ukończyła
  • studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe ) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • albo
  • studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.3 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • przedszkolach specjalnych
  • szkołach podstawowych specjalnych
  • gimnazjach specjalnych
  • szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych
  • specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
  • szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
  • młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
  • młodzieżowych ośrodkach socjoterapii
  • szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich
  • szkołach w zakładach poprawczych dla nieletnich z upośledzeniem umysłowym
posiada osoba, która:
  • ma kwalifikacje określone w puncie A lub B, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki
  • lub
  • ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym rodzaju szkoły i placówki, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki lub
  • ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Określenie kwalifikacji potrzebnych do pełnienia funkcji pedagoga szkolnego budziło i budzi szereg kontrowersji. Chodzi przede wszystkim o sformułowanie : studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom.
Należy podkreślić, że to dyrektor szkoły zatrudniający pedagoga ( i każdego innego pracownika ) dokonuje oceny tych kwalifikacji, gdyż jest on kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Ocena ta polega między innymi na porównaniu programu ukończonego kierunku ( specjalności ) studiów zatrudnianej osoby z zadaniami jakie będzie ona realizowała zajmując stanowisko pedagoga szkolnego. Inaczej mówiąc, dyrektor szkoły zatrudniając osobę na to stanowisko dokonuje oceny jej kwalifikacji pod kątem potrzeb szkoły.
Pedagog szkolny powinien posiadać takie przygotowanie zawodowe, które będzie gwarantowało wykonanie zadań statutowych pedagoga szkolnego w konkretnej szkole, a są one przecież różne w różnych typach szkół, ponieważ potrzeby dzieci i młodzieży uczęszczających do konkretnej placówki są odmienne.




Myśli o wychowaniu
Wychowywać to znaczy uczynić niewrażliwym na telewizję.
Marshall McLuhan.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

31/10/2014
Straszne kolejki Smile
31/10/2014
może by pomogły te słodkości...
31/10/2014
Wink kurka blaszka... a może mi kupisz w tej cukierni i podeślesz parę sztuk? cukier mi spadł i kompetencje intelektualne
31/10/2014
Niestety nie te Grin
31/10/2014
Kaziu, drożdżówki z makiem dzisiaj jadłeś? Smile
30/10/2014
7 dni od daty doręczenia, stąd ważna ta zwtotka, bo tam data doręczenia
30/10/2014
Dziękuję bardzo Smile
30/10/2014
taka sama procedura
30/10/2014
chodzi mi o dzieci, od których rodziców nie dostałam powiadomienia o miejscu realizacji obowiązku a zwrotki wróciły nie podpisane.
30/10/2014
tytuł wykonawczny z wnioskiem (oczywiście żółta zwrotka)
30/10/2014
policji? chyba, że jako inf. o "postępach" dziecięcia, upomnienie do rodziców, (żółta zwrotka), nie ma poprawy to do op
30/10/2014
Moi drodzy mam pytanie. Ile upomnień wysyłacie rodzicom zanim wysyłacie pismo do policji na temat spełniania obowiązku szkolnego? Już zgłupiałam :/
is
30/10/2014
Majka-?
29/10/2014
Może zapytaj samych biernych alkoholików, jak chcą by ich przedstawić. Ja bym zapytała Smile
28/10/2014
Też tak uważam nie wiem dlaczego poradnia tak pisze w orzeczeniach.
28/10/2014
Terapię pedagogiczną (zajęcia korekcyjno-kompens
acyjne) może mieć "obok" rewalidacji, a nie zamiast niej. To dwie różne sprawy.
28/10/2014
Jak to jest czy to poprawna forma dziecko z uposl lekkim i ma mieć rewalidacje przeznaczoną na terapię psychologiczno - pedagogiczną?
27/10/2014
Reszto, u mnie też co kilka lat.
27/10/2014
konretnymi do działań, z terminami, osobami odpowiedzialnymi itd. I do progr. i do planów można robić w każdej chwili aneksy... te dokumenty mają żyć.
27/10/2014
A ja się upieram, że programy pisze się na dłużej (3, 5 lat), duże, z założeniami, celami, odbiorcami, treściami, odbiorcami itd. A do nich każdego roku pisze się plany, szczegółowe, z zadaniami
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowanie egz. gi...
bullet.png dokumentacja - zaj. KK
bullet.png zastępstwa realizowa...
bullet.png n-le nie pukają do d...
bullet.png zajęcia (nie)specjal...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [416]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,360,956 Unikalnych wizyt