ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,632
bullet.png Najnowszy użytkownik: augusta29
Ostatnie komentarze  
wymagane kwalifikacje

WYMAGANE KWALIFIKACJE

Wymagania kwalifikacyjne w stosunku do nauczyciela określa art. 9 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karty Nauczyciela.
Zgodnie z zapisem, stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje.

Przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem ( specjalnością ) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.

Obecnie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
A. Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • zakładach kształcenia nauczycieli
  • placówkach doskonalenia nauczycieli
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych
  • bibliotekach pedagogicznych
  • kolegiach pracowników służb społecznych
  • liceach ogólnokształcących
  • liceach profilowanych
  • technikach
  • uzupełniających liceach ogólnokształcących
  • technikach uzupełniających
  • szkołach policealnych
posiada osoba, która ukończyła:
  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
B. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.2 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • przedszkolach
  • szkołach podstawowych
  • gimnazjach
  • zasadniczych szkołach zawodowych
  • placówkach wychowania pozaszkolnego
  • placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
posiada osoba, która ukończyła:
  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
lub ukończyła
  • studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe ) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
  • albo
  • studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga ( § 20.3 ) w następujących szkołach i placówkach :
  • przedszkolach specjalnych
  • szkołach podstawowych specjalnych
  • gimnazjach specjalnych
  • szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych
  • specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
  • szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
  • młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
  • młodzieżowych ośrodkach socjoterapii
  • szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich
  • szkołach w zakładach poprawczych dla nieletnich z upośledzeniem umysłowym
posiada osoba, która:
  • ma kwalifikacje określone w puncie A lub B, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki
  • lub
  • ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym rodzaju szkoły i placówki, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki lub
  • ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Określenie kwalifikacji potrzebnych do pełnienia funkcji pedagoga szkolnego budziło i budzi szereg kontrowersji. Chodzi przede wszystkim o sformułowanie : studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom.
Należy podkreślić, że to dyrektor szkoły zatrudniający pedagoga ( i każdego innego pracownika ) dokonuje oceny tych kwalifikacji, gdyż jest on kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Ocena ta polega między innymi na porównaniu programu ukończonego kierunku ( specjalności ) studiów zatrudnianej osoby z zadaniami jakie będzie ona realizowała zajmując stanowisko pedagoga szkolnego. Inaczej mówiąc, dyrektor szkoły zatrudniając osobę na to stanowisko dokonuje oceny jej kwalifikacji pod kątem potrzeb szkoły.
Pedagog szkolny powinien posiadać takie przygotowanie zawodowe, które będzie gwarantowało wykonanie zadań statutowych pedagoga szkolnego w konkretnej szkole, a są one przecież różne w różnych typach szkół, ponieważ potrzeby dzieci i młodzieży uczęszczających do konkretnej placówki są odmienne.




Myśli o wychowaniu
Wychowanie zaczyna się w chwili, gdy nam się zdaje, że się już skończyło.
Mikołaj Gogol
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

29/09/2016
Jutro sprawdzę (jak nie zapomnę) w moich "pomocowych" gazetach Smile
29/09/2016
Jeszcze raz.Czy Ktoś posiada arkusz do wielospecjalistycz
nej oceny funkcjonowania ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - szkoła podstawowa.
29/09/2016
też olały gimnazja
29/09/2016
28/09/2016
Jeżeli ktoś miałby ochotę odpowiedzieć, to wyślę je na prywatną wiadomość.
28/09/2016
Martyna, a gdzie jest ta ankieta???
27/09/2016
Witam, potrzebuję pomocy pedagoga z gimnazjum w rozwiązaniu ankiety do badań d pracy mgr w temacie "Cyberprzemoc". 6 krótkich pytań, bardzo proszę Was o pomoc. Martyna
27/09/2016
Czy Ktoś posiada arkusz do wielospecjalistycz
nej oceny funkcjonowania ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym -szkoła podstawowa i może mi podesłać?
26/09/2016
Joanna, to takie pomieszczenie, w którym dzieci pływają Grin
26/09/2016
Dzięki cichy za odpowiedź, zgłosiłam szkołę do programu.
26/09/2016
Co to jest szkolny basen?
26/09/2016
Reszta, to jeden z punktów na mojej liście wkurzenia Smile
26/09/2016
noooo, jak tylko to Cię wkurza to gratuluję nerwów vide ich braku Wink
25/09/2016
Wiecie, co mnie wkurza? Robimy szumne kampanie nt. zwolnień z w-f, a w moim mieście do dziś nie ma wody w szkolnych basenach Sad Oszczędności!
25/09/2016
a dokładna jego nazwa to: ARS, czyli jak dbać o miłość.
25/09/2016
ja od 3 lat realizuję program ARS. Polecam dla szkół ponadgimnazjalnych
. U mnie się sprawdził, jest przygotowany na 6 godzin dydakt. dla 1 zespołu klasowego, ulotki i inform. dla rodziców.
25/09/2016
czy ktoś realizuje program ARS, czyli czas na miłość?
25/09/2016
Ba...., to w końcu Małopolska Smile
25/09/2016
Stanowisko małopolskiego kuratora oświaty zdecydowanie bardziej mi się podoba
23/09/2016
A więc każde KO rządzi się swoimi prawami, można? można!
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png respektowanie opinii
bullet.png prelekcja dla rodziców
bullet.png prelekcja dla rodziców
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
bullet.png Od głównego administ...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [563]
bullet.png godziny pedagoga ... [511]
bullet.png zatrudnienie peda... [470]
bullet.png śmiech to zdrowie [459]


15,119,910 Unikalnych wizyt