Istnieje oczywiście wiele koncepcji i specjalistycznych narzędzi diagnozy mogących służyć pedagogowi w jego pracy. Musi on jednak odpowiedzieć sobie na pytania :
czy ma wystarczające formalne kompetencje do posługiwania się nimi
czy uzyskane dzięki nim informacje będą pomocne ( przynajmniej potencjalnie ) w rozwiązywaniu problemów
czy nie wystarczy zastosować opracowanych przez siebie ( ściśle dostosowanych do zaistniałego problemu ) narzędzi badawczych takich jak np. ankieta czy arkusz obserwacji
Mówiąc o koncepcjach i narzędziach diagnozy związanej z uczniem, możemy przyjąć następujący podział ( w nim przykładowe narzędzia i koncepcje ) :
H.O.M.E Inventory ( Home Observation for Measurement of the Environment Inventory ) Bettye M. Caldwella i Roberta H. Bradleya, adaptacja polska ASDD ( Arkusz Środowiska Domowego Dziecka ) R. Pomianowskiego i M. Rygielskiego
koncepcje określania progów zagrożenia rozwoju dziecka w rodzinie
koncepcje typologicznej diagnozy rodziny
diagnoza wybiórcza
Kwestionariusz dla Rodziców Marii Ziemskiej
Kwestionariusz Stosunków Między Rodzicami a Dziećmi A. Roe i M. Siegelmana ( PCR ) w opracowaniu W. Kowalskiego
Inwentarz postaw "W moim domu" B. Markowskiej
Identyfikacja Stylów Wychowania wg Marii Ryś
Skala Postaw Rodzicielskich w opracowaniu M. Plopy
Seria Testów do czytania i pisania dla klasy I - III Teresy Straburzyńskiej i Teresy Śliwińskiej
Pomoce do badań pedagogicznych uczniów klas VII - VIII szkół podstawowych i ponadpodstawowych ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu Janiny Mickiewicz
Wybór tekstów do pisania ze słuchu dla klas IV - VIII szkoły podstawowej Marii Sobolewskiej
Test Głośnego Czytania dla klas I - VII Jana Konopnickiego
Test Czytania Głośnego Marii Sobolewskiej i Andrzeja Matuszewskiego
Badanie tempa i techniki czytania w ujęciu Bronisława Rocławskiego
Test Pomiaru Szybkości Czytania Głośnego Władysława Puśleckiego
Numeracy Questionnaire - Daniel Ansari
Kwestionariusz Operowania Liczbami - tłumaczenie polskie Urszuli Oszwy
Skala Umiejętności Matematycznych Urszuli Oszwy
rola członka społeczności szkolnej
Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej
Kwestionariusz Zachowania się Dziecka w Przedszkolu i Szkole ( CBI ) E. S. Schaefera i M. Aaronsona
Karta Mierzenia Postępu Uspołecznienia się Dziecka K. M. B. Bridges ( w układzie J. Konopnickiego )
Kwestionariusz Ja i Moja Szkoła E. Zwierzyńskiej i A. Matuszewskiego
Arkusz Diagnostyczny D. H. Stotta "Dziecko w Szkole"
Arkusz Obserwacyjny T. M. Achenbacha
rola kolegi
Badania socjometryczne
diagnoza błędów wychowawczych
Protokół obserwacyjny - BW/z/id
Kwestionariusz Autopercepcji Wychowawcy - BW/p/id
Kwestionariusz Percepcji Ucznia - BW/pu/id
Kwestionariusz do badania Nastroju Wychowanka w Sytuacji Wychowawczej - Em
Kwestionariusz do Badania Reprezentacji Sytuacji Wychowawczej - R/Syt
w szkole zatrudniony jest pedagog szkolny i pedagog specjalny, dyr każe pedagogowi realizować w ramach pensum 5 godzin rewalidacji, pedagog specjalny nie ma rewalidacji. Czy tak można?
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 73,404,093 unikalne wizyty