ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 2

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,592
bullet.png Najnowszy użytkownik: 17martysia17
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
kształcenie specjalne

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych tzn.:
  • niesłyszących;
  • słabo słyszących;
  • niewidomych;
  • słabowidzących;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
  • z upośledzeniem umysłowym w umiarkowanym i znacznym;
  • z zespołem Aspergera;
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
oraz niedostosowanych społecznie (zagrożonych niedostosowaniem), wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, orzekają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.
Przy czym, orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
Szereg kontrowersji budziło określenie - dysfunkcje sprzężone. Interpretację tego terminu przedstawiło MEN w 2008 roku odpowiadając na poselską interpelację.
[...]Ustawodawca w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty przyjął, że ilekroć w przepisach jest mowa o niepełnosprawnościach sprzężonych, należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.[...] O niepełnosprawności sprzężonej w rozumieniu prawa oświatowego możemy mówić wówczas, gdy u konkretnego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże co najmniej dwie niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej. Taka sytuacja występuje np. przy realizowaniu procesu dydaktycznego u dziecka głuchoniewidomego czy niewidomego i upośledzonego umysłowo. Natomiast niepełnosprawność sprzężona nie występuje, gdy mamy do czynienia np. z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami mowy bądź z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową i dysleksją rozwojową, bowiem w tym przypadku specjalna organizacja nauki i odrębne metody pracy stosowane w procesie nauczania odnoszą się wyłącznie do upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności ruchowej. Dzieci z zaburzeniami mowy i z dysleksją rozwojową nie wymagają takiej organizacji pracy i w związku z tym nie mogą otrzymać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.[...]
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Zawierają one:
  • Diagnozę.
  • Zalecenia.
  • Uzasadnienie.
W orzeczeniu określa się:
  • zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjaliści pracujący z uczniem, tworzy dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określający: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych, rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym, formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działania wspierające rodziców ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zgodnie z obowiązującym (od 1 września 2012 roku) rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym przeznacza się 2 dodatkowe godziny zajęć tygodniowo. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie.
Podstawą wydania orzeczenia o kształceniu specjalnym jest wniosek złożony przez rodzica (opiekuna prawnego), do którego należy dołączyć:
  • diagnozę psychologiczną i pedagogiczną - przeważnie są to wyniki badań wykonanych w poradni, przy której działa zespół orzekający;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza specjalisty np. neurologa, psychiatry;
  • opinię szkoły o dziecku.




Myśli o wychowaniu
Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna
Józef Tischner
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Trening pewności si...
bullet.png Tomek
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

17/04/2015
pojawiło się - rozliczanie godzin przepracowanych z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
16/04/2015
natomiast jest to nieobecność "spodziewana"-wiem o niej wcześniej- to nie jestem do dyspozycji i nie biorę kasy.
16/04/2015
U mnie wygląda to tak. Jeśli obecność ucznia jest "niespodziewana", to wpisuję w dzienniku"uczeń nieobecny, nauczyciel gotowy do pracy". Mam płacone i jestem do dyspozycji. Jeśli n
16/04/2015
a może w razie nieobecn. ucz. mam niepłatne okienko?
16/04/2015
jak to jest z tymi przepisami, coś nowego pojawiło się ostatnio?
16/04/2015
godzinę; chyba, że pozostaję do dyspozycji władzy w tym czasie i idę do jakiejś klasy na zastępstwo- wówczas jest to godz. płatna
16/04/2015
rozliczenie godzin rewal. a gotowość do pracy w razie nieobecności ucznia? dziś dyr. mi zakomunikowała,że muszę szczegółowo- co się odbyło- co nie rozliczyć. A w razie nieobec. ucz. nie płacić za tę
is
16/04/2015
Małe sprostowanie-Tomas
z Knopik(nie Knapik)-niestety z wiekiem wzrok mi siada...
is
16/04/2015
Ja te książeczkę znalazłam w pokoju nauczycielskim, myślę,że ORE wysłało ja do szkół. Są tam naprawdę ciekawe rzeczy do pracy z dziećmi
is
16/04/2015
Pisałam już kiedyś o tej pozycji ale bez odzewu. T. Knapik- Czas wolny...od nudy.(ORE). jeden z rozdziałów-Diagnoz
owanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.
16/04/2015
Witam. Potrzebuję jakieś artykuły o miejscu dziecka zdolnego w szkole podstawowej. Macie może jakieś ankiety, które możnaby wykonać wśród dzieci. Będę wdzięczna za każdy artykulik Smile
16/04/2015
czy wiadomo już coś o nowym rozporządzeniu do zmiany z marca w UoSO ? Mają być uregulowane sprawy IPET w związku z rozliczaniem godzin uczniów z orzeczeniami... wiecie coś na ten temat ?
15/04/2015
15/04/2015
Kazimierzu, spójrz na to od drugiej strony! jak mi się ciężko musi żyć, jak się takimi drobiazgami zamartwiam Smile
15/04/2015
wyluzuje to sie na manifestacji Shock
15/04/2015
Kinga, musi Ci się chyba wszystko w życiu super układać, że tak przeżywasz takie w zasadzie nic nie znaczące drobiazgi. Więcej luzu na Boga.
15/04/2015
Is odpisałem na Pw dziekując bardzo. Jestem Twoim dłuxnikiem, a jeżeli się na manifestacje wybierasz to na kawę zapraszam Wink
15/04/2015
a z drugiej strony to dyrektor ufa to podpisuje albo po prostu nie chce mu się sprawdzić a później pomyłka jest, bo każdy człowiek może się przecież pomylić w natłoku papierów itd.
15/04/2015
no myślę, że w takiej sytuacji to już trochę poważniejsza sprawa, w tej chwilii też muszą napisać sprostowanie,ale co będzie z tym dalej... masakra
is
15/04/2015
Kinga-ale ta koleżanka przecież musiała dać wszystko do podpisu dyrektorowi i on odpowiada za wszystko, także za jej błąd.
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png agresywny uczeń
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png ewaluacja zewnętrzna
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [436]
bullet.png Prezentacja [414]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


9,446,106 Unikalnych wizyt