ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 4

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,729
bullet.png Najnowszy użytkownik: agatka24
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
kształcenie specjalne

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych tzn.:
  • niesłyszących;
  • słabo słyszących;
  • niewidomych;
  • słabowidzących;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
  • z upośledzeniem umysłowym w umiarkowanym i znacznym;
  • z zespołem Aspergera;
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
oraz niedostosowanych społecznie (zagrożonych niedostosowaniem), wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, orzekają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.
Przy czym, orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
Szereg kontrowersji budziło określenie - dysfunkcje sprzężone. Interpretację tego terminu przedstawiło MEN w 2008 roku odpowiadając na poselską interpelację.
[...]Ustawodawca w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty przyjął, że ilekroć w przepisach jest mowa o niepełnosprawnościach sprzężonych, należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.[...] O niepełnosprawności sprzężonej w rozumieniu prawa oświatowego możemy mówić wówczas, gdy u konkretnego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże co najmniej dwie niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej. Taka sytuacja występuje np. przy realizowaniu procesu dydaktycznego u dziecka głuchoniewidomego czy niewidomego i upośledzonego umysłowo. Natomiast niepełnosprawność sprzężona nie występuje, gdy mamy do czynienia np. z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami mowy bądź z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową i dysleksją rozwojową, bowiem w tym przypadku specjalna organizacja nauki i odrębne metody pracy stosowane w procesie nauczania odnoszą się wyłącznie do upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności ruchowej. Dzieci z zaburzeniami mowy i z dysleksją rozwojową nie wymagają takiej organizacji pracy i w związku z tym nie mogą otrzymać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.[...]
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Zawierają one:
  • Diagnozę.
  • Zalecenia.
  • Uzasadnienie.
W orzeczeniu określa się:
  • zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjaliści pracujący z uczniem, tworzy dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określający: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych, rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym, formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działania wspierające rodziców ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zgodnie z obowiązującym (od 1 września 2012 roku) rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym przeznacza się 2 dodatkowe godziny zajęć tygodniowo. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie.
Podstawą wydania orzeczenia o kształceniu specjalnym jest wniosek złożony przez rodzica (opiekuna prawnego), do którego należy dołączyć:
  • diagnozę psychologiczną i pedagogiczną - przeważnie są to wyniki badań wykonanych w poradni, przy której działa zespół orzekający;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza specjalisty np. neurologa, psychiatry;
  • opinię szkoły o dziecku.




Myśli o wychowaniu
Każdy światowiec zadaje się raczej z dobrze wychowanym draniem niż ze źle wychowanym świętym
Marie von Ebner-Eschenbach
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Scenariusz zajęć rew...
bullet.png Płciowość - dar czy ...
bullet.png "Trening pewności si...
bullet.png Tomek
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28/05/2015
A Wy zróbcie "rachunek sumienia" i solidnie przygotujcie się na potencjalne zarzuty, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących w Waszej szkole zasad (Statut).
28/05/2015
Skoro skarga trafiła do kuratorium, to już niech wizytatorzy "badają", czy jest uzasadniona.
28/05/2015
O meritum nikt rozsądny się nie wypowie, nie znając całej treści skargi rodzica.
28/05/2015
Skupcie się na meritum skargi, nie zarzucajcie uczniów kolejnymi durnymi ankietami, które nic nie wnoszą i o niczym nie świadczą.
27/05/2015
Prawa ucznia pilnie potrzebna ankieta, która bada ich przestrzeganie. Czy ktoś się podzieli?
27/05/2015
Rodzic złożył skargę na szkołę do kuratorium, jako powód podał łamanie praw ucznia (np.zabranianie swobodnej wypowiedzi, gaszenie swiatła przez dyrektora na holu kiedy na holu są okna) jak się bronić?
27/05/2015
oczywiście każdy moj segregator ma stronę tytułową i "spis treści spraw".
27/05/2015
Ela, ale wszystkie moje pisma przychodzące mają moj znak, zatem jesli sprawa dotyczy np 2345/2015/17 gdzie 17 to liczba przychodząca do sekretariatu ja dodaję jeszcze swoj nr sprawy. 2345/2015/17/4
27/05/2015
Nadaje sekretariat, jednak ja pani mówię jaki nr sprawy to jest z wykazu jednolitego.
27/05/2015
Konsultowałam się z wieloma osobami i w zdecydowanej większości szkół to sekretariat ma obowiązek nadawać znak sprawie. A jak jest u Was? Wy nadajecie, czy sekretariat.
26/05/2015
Tak, ale w różnych szkołach różnie to wygląda. Jestem ciekawa innych opinii.
26/05/2015
bo powinnaś, i kadry powinny, księgowość powinna,
26/05/2015
tak, sekretariat ma swoje i swój znak, ja mam swoje i mój znak - zgodnie wykazem akt,
26/05/2015
Dzięki za odpowiedź. spotkałam się z interpretacją przepisów, iż jako pedagog jestem "komórką organizacyjną" placówki i powinnam prowadzić rejestr spraw. Oczywiście wszystkie pisma są od dyr
is
26/05/2015
Wszystko wysyłam przez sekretariat szkolny, tam każde pismo jest odpowiednio rejestrowane. A dokładniej nie ja wysyłam, tylko dyrektor.
26/05/2015
Mam pytanie. Czy w swoich szkołach macie obowiązek rejestrowania pism, które do was przychodzą i które wysyłacie, zgodnie z Instrukcją kancelaryjną wg Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt. Proszę o odp.:
Ina
26/05/2015
jakie 40 lat już nieaktualne ...
26/05/2015
W przypadku zmiany ustawy emerytalnej (na 40 lat) pracowałabym jakieś 5 lat krócej. Niewiele, ale zawsze Smile
26/05/2015
W mojej miejscowości mnóstwo emerytowanych nauczycieli zapisało się na Uniwersytet Trzeciego Wieku Smile
22/05/2015
Końcówka roku - walcowanie pedagogów z wszystkich stron. Reset konieczny!
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png WSO
bullet.png skargi uczniów na na...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [436]
bullet.png Prezentacja [414]
bullet.png godziny pedagoga ... [362]


9,746,779 Unikalnych wizyt