ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 1
kate76

bullet.png Łącznie użytkowników: 21,000
bullet.png Najnowszy użytkownik: Elunia1234
Ostatnie komentarze  
kształcenie specjalne

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych tzn.:
  • niesłyszących;
  • słabo słyszących;
  • niewidomych;
  • słabowidzących;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
  • z upośledzeniem umysłowym w umiarkowanym i znacznym;
  • z zespołem Aspergera;
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
oraz niedostosowanych społecznie (zagrożonych niedostosowaniem), wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, orzekają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.
Przy czym, orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
Szereg kontrowersji budziło określenie - dysfunkcje sprzężone. Interpretację tego terminu przedstawiło MEN w 2008 roku odpowiadając na poselską interpelację.
[...]Ustawodawca w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty przyjął, że ilekroć w przepisach jest mowa o niepełnosprawnościach sprzężonych, należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.[...] O niepełnosprawności sprzężonej w rozumieniu prawa oświatowego możemy mówić wówczas, gdy u konkretnego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże co najmniej dwie niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej. Taka sytuacja występuje np. przy realizowaniu procesu dydaktycznego u dziecka głuchoniewidomego czy niewidomego i upośledzonego umysłowo. Natomiast niepełnosprawność sprzężona nie występuje, gdy mamy do czynienia np. z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami mowy bądź z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową i dysleksją rozwojową, bowiem w tym przypadku specjalna organizacja nauki i odrębne metody pracy stosowane w procesie nauczania odnoszą się wyłącznie do upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności ruchowej. Dzieci z zaburzeniami mowy i z dysleksją rozwojową nie wymagają takiej organizacji pracy i w związku z tym nie mogą otrzymać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.[...]
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Zawierają one:
  • Diagnozę.
  • Zalecenia.
  • Uzasadnienie.
W orzeczeniu określa się:
  • zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjaliści pracujący z uczniem, tworzy dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określający: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych, rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym, formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działania wspierające rodziców ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zgodnie z obowiązującym (od 1 września 2012 roku) rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym przeznacza się 2 dodatkowe godziny zajęć tygodniowo. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie.
Podstawą wydania orzeczenia o kształceniu specjalnym jest wniosek złożony przez rodzica (opiekuna prawnego), do którego należy dołączyć:
  • diagnozę psychologiczną i pedagogiczną - przeważnie są to wyniki badań wykonanych w poradni, przy której działa zespół orzekający;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza specjalisty np. neurologa, psychiatry;
  • opinię szkoły o dziecku.




Myśli o wychowaniu
Wychowanie to nieustannie toczony dialog nauczyciela z uczniem prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna
Józef Tischner
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

25/03/2017
U mnie garstka nie strajkuje.
24/03/2017
U mnie też było tyle osób za strajkiem, teraz strajkuje garstka bo reszta wycofała się z tego samego powodu o którym pisze bafilek
24/03/2017
U mnie 4 osoby były przeciw kiedy podpisywaliśmy kartki, ale z tego 3 jednak strajkują. Pracownicy obsługi i administracji wycofali się, jak powiedzieli, że za ten dzień nie ma wynagrodzenia.
24/03/2017
mir11, rozumiem, że referendum się odbyło? u nas wszyscy strajkują
Ina
24/03/2017
wiem, że nie każdy jest przeciwny reformie tym bardziej jestem pozytywnie zaskoczona
24/03/2017
U mnie za strajkiem były 4 osoby więc nic z tego.
Ina
24/03/2017
u mnie w szkole wszyscy za strajkiem razem z pracownikami administracji, niebywała lojalność wobec srodowiska
24/03/2017
jak to jest z tym strajkiem? u mnie w szkole dyr. wywiesiła informacje, że szkoła nie bedzie strajkowac bo za mało osób opowiedziało sie za. To znaczy, że ci co chcą strajkowac to nie bedą mogli?
24/03/2017
mam pytanie o straj... Jak to u Was wygląda? U nas w szkole jakoś cicho w tym temacie Sad
24/03/2017
23/03/2017
Już zrobione.
23/03/2017
Kaziu, znowu te cuda się porobiły?
23/03/2017
Dzisiaj to zaszczyt być obywatelem gorszego sortu. Jesteśmy w dobrym towarzystwie, z rowerzystami i wegetarianami Wink
23/03/2017
Ehhh nauczyciele specjalisci gorszego sortu
23/03/2017
http://www.oswiata
.abc.com.pl/czytaj
/-/artykul/po-za-p
odwyzki-dla-nauczy
cieli-tablicowych-
zaplaca-pozostali-
pedagodzy?utm_sour
ce=facebook.com&utm
_medium=social&utm_
campaign=artykul&ut
m_ter
22/03/2017
http://praca.inter
ia.pl/zarobki/news
-zmiany-w-szkolach
-wedlug-men-nauczy
ciele-beda-pracowa
c-mniej,nId,237219
5
21/03/2017
Przepraszam trochę mnie nie było. Co do informacji mam ją np Głosu Nauczyciela , protestu n-li bibliotekarzy na face. Warto się temu przyjrzeć. A generalnie jestem ostatnią osobą , która panikuje.
21/03/2017
czy coś wiadomo nt. naszego pensum o którym podobno dziś ,,mądre" głowy miały radzić ??
21/03/2017
Rozmowy były 06.03- dzisiaj decyzja- mowie o finansowaniu. Oby nie pzreszło
20/03/2017
Skąd Gosiu masz takie informacje? Usunięcie z KN, przecież nasze pensum ma być określone w karcie - a tu masz taki news od Ciebie!!!!!!!!
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png nowy IPE-T?
bullet.png reforma
bullet.png niebieski wieloryb
bullet.png zespół Aspergera
bullet.png filmy o tematyce pr...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [557]
bullet.png godziny pedagoga ... [511]
bullet.png zajęcia rewalidac... [503]
bullet.png zatrudnienie peda... [474]


16,928,372 Unikalnych wizyt