ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,828
bullet.png Najnowszy użytkownik: goldunia156
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
kształcenie specjalne

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych tzn.:
  • niesłyszących;
  • słabo słyszących;
  • niewidomych;
  • słabowidzących;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
  • z upośledzeniem umysłowym w umiarkowanym i znacznym;
  • z zespołem Aspergera;
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
oraz niedostosowanych społecznie (zagrożonych niedostosowaniem), wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, orzekają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.
Przy czym, orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
Szereg kontrowersji budziło określenie - dysfunkcje sprzężone. Interpretację tego terminu przedstawiło MEN w 2008 roku odpowiadając na poselską interpelację.
[...]Ustawodawca w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty przyjął, że ilekroć w przepisach jest mowa o niepełnosprawnościach sprzężonych, należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.[...] O niepełnosprawności sprzężonej w rozumieniu prawa oświatowego możemy mówić wówczas, gdy u konkretnego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże co najmniej dwie niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej. Taka sytuacja występuje np. przy realizowaniu procesu dydaktycznego u dziecka głuchoniewidomego czy niewidomego i upośledzonego umysłowo. Natomiast niepełnosprawność sprzężona nie występuje, gdy mamy do czynienia np. z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami mowy bądź z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową i dysleksją rozwojową, bowiem w tym przypadku specjalna organizacja nauki i odrębne metody pracy stosowane w procesie nauczania odnoszą się wyłącznie do upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności ruchowej. Dzieci z zaburzeniami mowy i z dysleksją rozwojową nie wymagają takiej organizacji pracy i w związku z tym nie mogą otrzymać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.[...]
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Zawierają one:
  • Diagnozę.
  • Zalecenia.
  • Uzasadnienie.
W orzeczeniu określa się:
  • zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjaliści pracujący z uczniem, tworzy dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określający: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych, rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym, formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działania wspierające rodziców ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zgodnie z obowiązującym (od 1 września 2012 roku) rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym przeznacza się 2 dodatkowe godziny zajęć tygodniowo. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie.
Podstawą wydania orzeczenia o kształceniu specjalnym jest wniosek złożony przez rodzica (opiekuna prawnego), do którego należy dołączyć:
  • diagnozę psychologiczną i pedagogiczną - przeważnie są to wyniki badań wykonanych w poradni, przy której działa zespół orzekający;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza specjalisty np. neurologa, psychiatry;
  • opinię szkoły o dziecku.




Myśli o wychowaniu
Wychowanie musi mieszać przykrość z przyjemnością.
Arystoteles
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

01/10/2014
Ja już w tym roku odcięłam się zupełnie - pism już do rodziców też nie piszę - koniec. Mówiłam 3 lata - 4 rok to juz za dużo. Pisma sobie sporządziłam dla tych co ja prowadzę zajęcia. TYLE.
01/10/2014
Jak są "przeładowani", to niech idą fedrować do kopalni. Odpoczną.
01/10/2014
Tomek - to wszystko jest chore - jak ja mówię to jestem zła - nikt nie zdaje sobie sprawy. Twierdzą, ze są przeładowani.
01/10/2014
Może Ci wówczas przydzielić rewalidację uczniów upośledzonych umysłowo. Nie musisz być "przedmiotowcem"
01/10/2014
jak jestem po opiekucz-wych i zrobię oligofreno to czy może dyr przydzielić mi godz rewalidacyjne? czy muszę nauczać jakiegoś przedmiotu np. matma
01/10/2014
Kochani, czy może mi ktoś z Was wyjaśnić o co chodzi w zapisie: ,,skierować zestaw egzaminacyjny do oceny na podstawie dostosowanych kryteriów punktowania odpowiedzi do wybranych zadań otwartych'&
30/09/2014
Może kółko robótek ręcznych...
30/09/2014
A co robią np. w ramach par.42?
30/09/2014
Grono, tzn. zajęć dydakt.-wyrównawcz
ych nie chcą nauczyciele prowadzić? Czytaj - dyrektor im nie przydziela?
30/09/2014
Nie jestem w stanie wytłumaczyć tego - twierdzą, żebym ja jako pedagog prowadziła a im dała spokój.
Ina
30/09/2014
może i byli, gorzej jak kiedyś zadziwią ich zalecenia wydane przez nadzór o braku zajęć dla uczniów wymagających pomocy
29/09/2014
Dziękuję Kazimierz - żebyś Ty widział jak nauczyciele byli uradowani z tego szkolenia.
29/09/2014
I bardzo dobrze uważasz.
29/09/2014
Ale powiem szczerze, że to jest błędna interpretacja pani, która prowadzi szkolenie. Skoro dziecko ma problemy to wysyłamy je do PPP i organizujemy pomoc - nie tylko na lekcji, ale i po. Tak uważam.
29/09/2014
Gdybyśmy wprowadzili w życie wszystko to co nam mówią na różnych szkoleniach, to z naszej oświaty zastałyby - jak mówi klasyk - ch..., d.... i kamieni kupa. Smile
29/09/2014
A ja się dowiedziałam na szkoleniu, ze uczniom z Opinia PPP nie organizuje się pomocy p - p w formie zajęc wyrównawczych bo już mają dostosowanie wymagań i to jest pomoc p - p.
29/09/2014
Tak zrobię.
28/09/2014
A może nick takiego konta zastąpić wyrazem "anonim" albo zwyczajnie: "konto usunięte". Nieraz zdarzało mi się czytać własne stare posty i wątpić w trzeźwość swego umysłu Wink
28/09/2014
bo, później trudno czyta się takie wątki...nagle dziura, poza tym koleżanka poprosiła o usunięcie jej konta, ale chyba nie jej bytności z nami... szkoda
28/09/2014
Pomysł dobry. Muszę go tylko przemyśleć od strony technicznej, tzn. jak zrobić żeby przy pustym polu nie pozostał login danej osoby. Przemyśle sprawę.
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png pasje? ładowanie bat...
bullet.png obowiązkowe zajecia ...
bullet.png baza narzędzi diagno...
bullet.png zastępstwa realizowa...
bullet.png sprawdzian szóstokla...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [414]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,151,479 Unikalnych wizyt