ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,839
bullet.png Najnowszy użytkownik: kciborska
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
kształcenie specjalne

KSZTAŁCENIE SPECJALNE

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych tzn.:
  • niesłyszących;
  • słabo słyszących;
  • niewidomych;
  • słabowidzących;
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim;
  • z upośledzeniem umysłowym w umiarkowanym i znacznym;
  • z zespołem Aspergera;
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
oraz niedostosowanych społecznie (zagrożonych niedostosowaniem), wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, orzekają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.
Przy czym, orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
Szereg kontrowersji budziło określenie - dysfunkcje sprzężone. Interpretację tego terminu przedstawiło MEN w 2008 roku odpowiadając na poselską interpelację.
[...]Ustawodawca w projekcie zmiany ustawy o systemie oświaty przyjął, że ilekroć w przepisach jest mowa o niepełnosprawnościach sprzężonych, należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabo słyszącego, niewidomego lub słabo widzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.[...] O niepełnosprawności sprzężonej w rozumieniu prawa oświatowego możemy mówić wówczas, gdy u konkretnego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wskaże co najmniej dwie niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej. Taka sytuacja występuje np. przy realizowaniu procesu dydaktycznego u dziecka głuchoniewidomego czy niewidomego i upośledzonego umysłowo. Natomiast niepełnosprawność sprzężona nie występuje, gdy mamy do czynienia np. z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym i z zaburzeniami mowy bądź z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową i dysleksją rozwojową, bowiem w tym przypadku specjalna organizacja nauki i odrębne metody pracy stosowane w procesie nauczania odnoszą się wyłącznie do upośledzenia umysłowego i niepełnosprawności ruchowej. Dzieci z zaburzeniami mowy i z dysleksją rozwojową nie wymagają takiej organizacji pracy i w związku z tym nie mogą otrzymać orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.[...]
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Zawierają one:
  • Diagnozę.
  • Zalecenia.
  • Uzasadnienie.
W orzeczeniu określa się:
  • zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
Na podstawie orzeczenia, zespół nauczycieli i specjaliści pracujący z uczniem, tworzy dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określający: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych, rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym, formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działania wspierające rodziców ucznia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
Zgodnie z obowiązującym (od 1 września 2012 roku) rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, na zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym przeznacza się 2 dodatkowe godziny zajęć tygodniowo. Zajęcia te powinien prowadzić nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie.
Podstawą wydania orzeczenia o kształceniu specjalnym jest wniosek złożony przez rodzica (opiekuna prawnego), do którego należy dołączyć:
  • diagnozę psychologiczną i pedagogiczną - przeważnie są to wyniki badań wykonanych w poradni, przy której działa zespół orzekający;
  • zaświadczenie o stanie zdrowia od lekarza specjalisty np. neurologa, psychiatry;
  • opinię szkoły o dziecku.




Myśli o wychowaniu
W wychowaniu nie tyle dają się ocenić korzyści dobrej edukacji, ile - następstwa złej.
Adolf Dygasiński
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Plan rozwoju zawodow...
bullet.png Dzieci z zespołem na...
bullet.png Scenariusz zajęć rew...
bullet.png Płciowość - dar czy ...
bullet.png "Trening pewności si...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28/07/2015
anka503 podaj maila to wyślę ci mój
28/07/2015
witam! mam prośbę czy moze ktos podzielic sie ze mną PLANEM ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO z GÓRY DZIĘKUJE
27/07/2015
Żeby pedagodzy tacy ludzcy byli, to ministra byłaby zadowolona!
23/07/2015
Ludzkie paniska w tym KO. Szkoda tylko, że bez pojęcia.
23/07/2015
Mówiłam, że dam znać, jak się skończyła moja sprawa. Zwróciłam się do UJ, wystawili mi zaświadczenie, że mam uprawnienia do bycia ped i KO łaskawie to zaakceptowało
23/07/2015
Timon, masz rację Smile dowodzi tego nasza ministra Wink
22/07/2015
Ja już zaczynam myśleć nad nowinkami w oświacie (np. dodatkowe lekcje astronomii dla noworodków).
22/07/2015
Zetka- dla chcącego- nic trudnego Smile
22/07/2015
Zepsuć w oświacie to już chyba niewiele można Wink
21/07/2015
Reszta- tyle jeszcze w oświacie do zrobienia czy do zepsucia? Wink
21/07/2015
Zawsze mogę zostać dożywotnią ministrą.
21/07/2015
po co Ci emerytura? tyle do zrobienia w oświacie jeszcze Wink
21/07/2015
Masakra jakaś. Już widzę swoją emeryturę lub raczej jej brak.
21/07/2015
W ubiegłym roku to ja okazałam się być nieubezpieczona Smile
21/07/2015
Wczoraj miałam bliskie spotkanie z NFZ. Okazało się, że mam nieubezpieczone starsze dziecko. W zeszłym roku wg ZUS nieubezpieczone było to młodsze. Już więcej tam nie pójdę. Normalnie archeo
18/07/2015
Kwestia podstawowa, czy KO ma prawo w postępowaniu awansowym podważać uprawnienia nabyte. M.zd. jest to mocno wątpliwe.
17/07/2015
ja jestem po resocjalizacji i mi nie uznano kwalifikacji ale wystąpiłam do kuratora który na podstawie indeksu z uczelni i ilości godzin z poszczególnych przedmiotów uznał je teraz już tak nie można
16/07/2015
Chcą podważyć uprawnienia nabyte, jak rozumiem. No ale jak kończysz dyskusję, Twoja wola.
16/07/2015
Dzięki wszystkim za odp. Jak zakończy się moja przygoda dam znać
16/07/2015
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png obowiązkowa lektura ...
bullet.png wakacje:)
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png uczeń z upośledzenie...
bullet.png Prezentacja
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [443]
bullet.png Prezentacja [417]
bullet.png godziny pedagoga ... [362]


10,252,991 Unikalnych wizyt