ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,086
bullet.png Najnowszy użytkownik: Domcia4562

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Koniec kredy i gąbki
 


Koniec kredy i gąbki

W Zespole Szkół nr 77 w Warszawie nie ma ani jednej tradycyjnej tablicy, na której temat lekcji nauczyciel pisze sypiącą się kredą. Za to jest 17 tablic interaktywnych, na których wyświetla on obrazy i filmy prosto z Internetu. A dzięki specjalnemu oprogramowaniu przeprowadza lekcje przyniesione na pendrive'ach.
Z każdym rokiem przybywa szkół, które w metodach pracy z uczniami sięgają po technologiczne nowości. I choć wciąż są to liderzy, to – jak sprawdziła "Rz" – w ostatnich trzech latach liczba placówek wykorzystujących tablice interaktywne wzrosła dwukrotnie. Eksperci twierdzą, że coraz więcej będzie w nie wyposażać klasy w trosce o lepsze wyniki uczniów.

Generacja komiksowa

– Mamy do czynienia z generacją komiksową, która łapie szybko przesuwające się obrazy i dymki z krótkimi sekwencjami tekstu. Byle nie za długiego, bo się wątek gubi – prof. Jacek Kurzępa, socjolog z wrocławskiej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, tłumaczy sposób, w jaki młodzież odbiera świat.
Dlatego według niego nieunikniona jest zmiana metod nauki w szkołach i na uczelniach. – Studenci coraz rzadziej są w stanie skupić się na treści półtoragodzinnego wykładu, na którym wykładowca nie miksuje dźwięku, nie robi układów choreograficznych ani nie ma zadziwiającego stroju – mówi socjolog.
Również pedagog z Uniwersytetu Śląskiego dr Tomasz Huk, który obserwuje nauczanie w szkołach, zauważa, że wykorzystywanie multimedialnych technologii jest konieczne. – Jedyna lekcja, na której uczniowie zawsze są skupieni, to informatyka. Dlaczego? Bo bardziej niż tekst liczą się dla nich doznania wzrokowe i słuchowe oraz to, że mogą za pomocą mediów szybko przenieść się w inne miejsce – podkreśla.

Autorytet i wyniki

Piotr Błaszczyk, licealista z "77", przyznaje, że na biologii i angielskim, na których nauczyciele wykorzystują tablice inter-aktywne, jest mniej rozgardiaszu. – Na tablicy wyświetlają się kolorowe obrazy roślin czy zwierząt. To o wiele ciekawsze niż patrzenie, jak nauczyciel pisze kredą łacińskie nazwy.
W "77" o nowoczesne urządzenia dopominają się kolejni nauczyciele. – Najpierw kupiłam pięć tablic z myślą o wykorzystaniu ich na informatyce i językach, ale szybko zaczęli ich używać inni – opowiada Ewa Buta, dyrektorka szkoły.
Na przykład matematyczka, by pokazywać, jak powstają bryły obrotowe, historyczka, by zwiedzać z uczniami wirtualne muzea, a chemiczka, by porównywać skład powietrza w klasie z tym, jakim tego dnia oddychają ludzie w Pekinie.
Nauczyciele zauważyli, że uczniowie mają lepsze wyniki. – Materiał przerabia się ten sam jak przy użyciu zwykłej tablicy, ale uczniowie są bardziej zainteresowani treścią. Mniej czasu zajmuje im potem opanowanie słownictwa – mówi anglista Aleksander Garbiński. Poza tym zwykła tablica nie daje możliwości czytania internetowych wydań codziennych gazet czy posłuchania BBC.
Dyrektor Buta chce dokupić kolejne tablice. – Uczniowie widzą, że nauczyciel tak jak oni potrafi się posługiwać nowinkami technicznymi i rośnie jego autorytet – wymienia kolejny powód.
– Używanie urządzeń teleinformatycznych to dla młodzieży chleb powszedni – przyznaje Martyna Lis, zastępca dyrektora Zespołu Szkół nr 77, ucząca informatyki. – Nauczyciel, który posługuje się komputerem, nie będzie miał problemów z interaktywną tablicą, która działa jak jego duży ekran.

Niebezpieczne obrazki

Jednak eksperci przestrzegają, że takie obrazkowe uczenie może nieść niebezpieczeństwa. – Tekst schodzi na dalszy plan. Młodzież przyzwyczajona do komunikatów obrazkowych traci zdolność analizowania i przetwarzania tekstu – mówi Huk.

Jak nie zaszkodzić, wykorzystując nowinki?

Tym m.in. ma się zająć nowo powstała Pracownia Nowych Technologii w podległym MEN Ośrodku Rozwoju Edukacji. Jej kierownik Katarzyna Koletyńska mówi, że powołanie pracowni to właśnie odpowiedź na coraz częstsze wykorzystywanie do nauczania Internetu i nowinek technicznych. Pracownia ma zamiar m.in. przeszkolić w każdej szkole tzw. lidera nowych technologii, który doradzałyby, jakimi metodami pracować.

Kosztowne nowości

Interaktywna tablica kosztuje ok. 10 tys. zł.W Polsce zaczęto ich używać ok. dekady temu. – Ale dopiero w ostatnich latach widać wyraźne zainteresowanie szkół różnymi produktami interaktywnymi – mówi Maria Sołtan, dyrektor jednej z firm zajmujących się dystrybucją urządzeń audiowizualnych. Najwięcej nowoczesnych tablic jest w województwach mazowieckim, dolnośląskim i wielkopolskim. Najmniej w opolskim, warmińsko-mazurskim i lubuskim.

Rzeczpospolita


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28. kwietnia 2024 20:08
Jest, jak Kazimierz pisze.

28. kwietnia 2024 20:07
Rewalidacja nie należy do zajęć obowiązkowych, więc jest nieobowiązkowa. Rodzic może zrezygnować i wcale nie musi tego wniosku uzasadniać, jak to w interpretacjach MEN można wyczytać.

26. kwietnia 2024 19:49
Dyrektor musi takie zajęcia zapewnić, a rodzic może złożyć oświadczenie, że dziecko nie będzie z nich korzystać i tyle.

26. kwietnia 2024 19:45
długa i niepewna.

26. kwietnia 2024 19:45
Niech teraz mądry wizytator i mądry dyrektor na to odpowiedzą. Oczywiście, że rodzic może zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych. Jest droga, żeby próbować, go "przymusić", ale

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [460]
bullet.png egzamin ósmoklas... [175]
bullet.png pedagog szkolny i... [118]