ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,086
bullet.png Najnowszy użytkownik: Domcia4562

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Nauczyciel sprawdzi, czy dziecko może pójść do szkoły
 


Nauczyciel sprawdzi, czy dziecko może pójść do szkoły

W tym roku szkolnym po raz pierwszy dzieci pięcio- i sześcioletnie, odbywające roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych i tzw. innych formach wychowania przedszkolnego będą objęte diagnozą przedszkolną.
Jej celem będzie sprawdzenie, czy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej w następnym roku szkolnym. Jej przeprowadzanie wynika ze stopniowego wprowadzania obniżonego wieku szkolnego. W ciągu najbliższych trzech lat rodzice będą wybierać, czy posłać sześciolatka do pierwszej klasy. Taki wymóg zacznie obowiązywać od roku szkolnego 2012/2013.
Resort edukacji przygotował wyjaśnienia dla nauczycieli, jak oraz kiedy taka diagnoza powinna być przeprowadzona. Głównym jej celem ma być obserwowanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. W związku z tym jej pierwszy etap przeprowadza się na początku roku szkolnego w październiku lub listopadzie.
– Jest to tzw. diagnoza wstępna, która służy głównie poznaniu dziecka. Jest łatwiejsza, gdy nauczyciel wychowania przedszkolnego w poprzednich latach zajmował się dzieckiem i dobrze je zna – mówi Irena Filipowicz, nauczycielka z Przedszkola nr 7 w Olkuszu.
Dodaje, że prowadzenie specjalnych arkuszy obserwacji nie będzie problemem dla nauczycieli, bo kilka lat temu były prowadzone tzw. karty sześciolatka, które pełniły podobną rolę jak obecna diagnoza.
– Każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego powinien obserwować, jak rozwija się dziecko i wspomagać rodzica, dlatego diagnoza nie jest dla nas żadną nowością – mówi Janina Wołot, dyrektor Publicznego Przedszkola nr 4 w Pile.
Część nauczycieli ma jednak wątpliwości, jak dokładnie ją przeprowadzać.
– Poprosiliśmy o pomoc ośrodek doskonalenia nauczycieli, bo nie wiemy, jak obszernie powinien być analizowany rozwój emocjonalny, umysłowy i społeczny dziecka. Obawiam się też, że sama diagnoza i jej przeprowadzanie może być ważniejsza od przedszkolaka – mówi Mirosława Osewska, dyrektor Przedszkola nr 3 w Augustowie.
Na podstawie diagnozy wstępnej nauczyciel przygotuje indywidualny program pracy z przedszkolakiem, który będzie realizowany od stycznia do kwietnia. Po jego zakończeniu nauczyciel przeprowadzi kolejną diagnozę. Jej wynik ma pomóc rodzicom w zdecydowaniu, czy dziecko może już rozpocząć naukę w szkole podstawowej, czy powinno jeszcze pozostać na kolejny rok w przedszkolu.
– Diagnoza będzie pełniła funkcję pomocniczą, a nie decydującą dla rodzica. Jeżeli będzie miał wątpliwości, dziecko zostanie skierowane do poradni psychologiczno-pedagogicznej, po dodatkową diagnozę – mówi Bożena Kochanowska, dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 20 w Mielcu.
351 tys. dzieci urodziło się w 2003 roku

Co czeka przedszkolaka przed pójściem do szkoły

Diagnoza wstępna
● Przeprowadzana w październiku lub listopadzie,
● Pokazuje, na jakim etapie rozwoju jest przedszkolak.

Indywidualny program wspomagania dziecka

● Trwa od stycznia do maja,
● Koryguje braki w rozwoju dziecka.

Diagnoza końcowa
● Odbywa się po zakończeniu programu wspomagania,
● Ma pomóc rodzicowi w zadecydowaniu o wysłaniu dziecka do szkoły.
Ostateczną decyzję, czy sześciolatek pójdzie do szkoły, podejmują rodzice

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28. kwietnia 2024 20:08
Jest, jak Kazimierz pisze.

28. kwietnia 2024 20:07
Rewalidacja nie należy do zajęć obowiązkowych, więc jest nieobowiązkowa. Rodzic może zrezygnować i wcale nie musi tego wniosku uzasadniać, jak to w interpretacjach MEN można wyczytać.

26. kwietnia 2024 19:49
Dyrektor musi takie zajęcia zapewnić, a rodzic może złożyć oświadczenie, że dziecko nie będzie z nich korzystać i tyle.

26. kwietnia 2024 19:45
długa i niepewna.

26. kwietnia 2024 19:45
Niech teraz mądry wizytator i mądry dyrektor na to odpowiedzą. Oczywiście, że rodzic może zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych. Jest droga, żeby próbować, go "przymusić", ale

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png egzamin ósmoklasist...
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [460]
bullet.png egzamin ósmoklas... [174]
bullet.png pedagog szkolny i... [118]