ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 17

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,743
bullet.png Najnowszy użytkownik: anna092

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
diagnoza środowiska wychowawczego

DIAGNOZA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO TWORZONEGO PRZEZ SZKOŁĘ

Środowisko wychowawcze tworzone przez szkołę jest układem różnych elementów i czynników o charakterze materialno-rzeczowym, społecznym i kulturowym, które mają znaczenie dla rozwoju dziecka w aspekcie wychowawczym , dydaktycznym i ogólnorozwojowym Dokonując analizy środowiska wychowawczego ucznia ( uczniów ) można skorzystać z szeregu czynników opisujących, wskazywanych przez badaczy ( np. J. Pieter 1971 I. Leperczyk, J. Bandura 1987 S. Palka 2005 ). Wydaje się, że w pracy pedagoga szkolnego najbardziej przydatna może okazać się propozycja Ewy Jarosz ( 2001 ), która wyróżniła następujące czynniki środowiska wychowawczego ucznia :
  • formalno-organizacyjne warunki funkcjonowania szkoły : typ i status prawny, regulamin wewnętrzny, programy dydaktyczne i wychowawcze, organizacja systemu nauczania, system ocen i promocji, liczebność klas itp.
  • warunki materialne : infrastruktura szkoły, jej położenie, wyposażenie klas i pracowni, system wsparcia ekonomicznego szkoły, stan higieny szkoły i klas itp.
  • stan opieki nad uczniem : pomoc socjalna ( materialna, dożywianie, podręczniki itp. ), opieka medyczna, działalność pedagoga szkolnego i innych specjalistów ( logopeda, psycholog ), współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami ( np. policja, sady ), funkcjonowanie świetlicy, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, współpraca szkoły z rodzina itp.
  • środowisko nauczycieli : stan i rodzaj wykształcenia, doświadczenie pedagogiczne, doświadczenie zawodowe i specjalizacje, metody oraz środki dydaktyczne i wychowawcze, aktywność i innowacyjność dydaktyczno-wychowawcza, kultura językowa, cechy relacji z dziećmi ( autorytet intelektualny i moralny, tzw. prywatne reorie wychowania, stosowanie przemocy itd. ), postawy wychowawcze, postawy wobec istotnych problemów i zjawisk społecznych, system wartości i aspiracji itp.
  • środowisko uczniów : klimat środowiskowy grup rówieśniczych, poziom i skład umysłowy i moralny grupy rówieśniczej, klasy, uczniów szkoły, struktura socjometryczna grupy koleżeńskiej, aktywność i stan stowarzyszeń i organizacji uczniowskich, podkultury uczniowskie, przemoc między uczniami, aspiracje edukacyjne i życiowe, postawy wobec problemów i zjawisk społecznych itp.
  • strefa kultury i aktywności środowiskowej szkoły : tradycje szkoły ( uroczystości, rytuały i obrzędy ), zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań, imprezy kulturalne, organizacje i stowarzyszenia na terenie szkoły, współpraca z instytucjami kulturalnymi, osiągnięcia szkoły i jej uczniów itp.

LITERATURA
Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego ( 2001 )
Leperczyk I., J. Bandura ( red. ). Elementy diagnostyki pedagogicznej( 1971 )
Palka S. Diagnozowanie w działalności dydaktyczno - wychowawczej nauczycieli, ( w : ) Bereźnicki F., Denek K. ( red. ) Edukacja jutra. XI Tatrzańskie seminarium naukowe ( 2005 )
Pieter J. Poznawanie środowiska wychowawczego( 1971 )

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

29. października 2025 11:01
Jak rozumiec sytuację kryzysową na E8? Uczeń przewlekle chory, nie można wydłużyć czasu na egzaminie na podstawie zaświadczenia .Czy pogorszenie się stanu zdrowia to sytuacja kryz

22. października 2025 22:31
Organ tnie koszty, jak może.

22. października 2025 18:14
Jak z Dyrekcją rozmawiać? Mówię jej, że to absurd, zaprzeczenie idei ścieżki. Ona twierdzi, że organ prowadzący pozwala na takie rozwiązanie. ..

20. października 2025 22:45
Dyrekcją się myli Smile

20. października 2025 18:25
Dziękuję za odpowiedź. To jest zindywidualizowana
ścieżka kszt. Mam już 4 uczniów razem, piąty ma dołączyć ;-( Dyrekcja twierdzi, że to zgodne z prawem.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zmiana orzeczenia
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png szkolenie dla rady p...
bullet.png szkolenia l-learning
Najciekawsze tematy
bullet.png doskonalenie (stu... [168]
bullet.png zmiana orzeczenia [6]