ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,155
bullet.png Najnowszy użytkownik: WioletaCh
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
nauczanie indywidualne

NAUCZANIE INDYWIDUALNE

Nauczaniem indywidualnym obejmuje się uczniów, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.
Decyzję w tej sprawie wydaje dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń. Podstawą wydania decyzji jest orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane przez zespół orzekający działający w poradni oraz wniosek rodziców.
Decyzja wydawana jest w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Warto nadmienić, że organ prowadzący nie ma prawa nie zgodzić się na prowadzenie nauczania indywidualnego, na przykład ze względu na brak środków finansowych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 września 2008 r. indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie organizuje się na okres określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania ( przygotowania przedszkolnego ).
Dyrektor szkoły organizuje je w sposób zapewniający realizację wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określonych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
Nauczanie indywidualne prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć, z tym, że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I – III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi.
Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzi się:
  • w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej;
  • z grupą wychowawczą w przedszkolu lub w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, lub z oddziałem w szkole;
  • indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub w szkole, w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
  • Dla idywidualnego przygotowania przedszkolnego - od 4 do 6 godzin.
  • Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin.
  • Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin.
  • Dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin.
  • Dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin..
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego w klasach I – III szkoły podstawowej realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów pozostałych w ciągu co najmniej 3 dni..

W ramach nauczania indywidualnego nauczyciele są zobowiązani do realizacji przedmiotów ujętych w szkolnym planie nauczania proporcjonalnie do ogólnej liczby godzin tej formy nauczania. Z tych przedmiotów uczeń musi zostać oceniony (ocenę wystawia się również z zachowania), a to z kolei stanowi podstawę do klasyfikowania i promowania do kolejnej klasy. Nauczyciel musi kierować się podstawą programową i jednocześnie dostosować program do indywidualnych możliwości ucznia.
Na podstawie orzeczenia lub opinii lekarza o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w zajęciach można zwolnić ucznia z zajęć wychowania fizycznego, czy też informatyki (technologii informatycznej). Ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją można również zwolnić z nauczania drugiego języka obcego. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela realizującego nauczanie indywidualne z danym uczniem, może wyrazić zgodę na odstąpienie od niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi ze względu na ograniczone możliwości psychofizyczne ucznia lub/i warunki organizacyjne nauczania.
W większości przypadków występowanie z wnioskiem o nauczanie indywidualne dla dziecka wynika z oczywistych i nie podlegających dyskusji powodów ( np. długotrwała choroba ).
O taką formę nauczania można jednak starać się również dla dziecka, którego zachowanie wynikające np. z nasilonej nadpobudliwości czy zaburzeń emocjonalnych całkowicie uniemożliwia prowadzenie zajęć w systemie lekcyjnym.
Nie można dopuścić aby taki uczeń zdominował życie klasy, negatywnie wpływał na wszystko co się w niej dzieje, nadawał charakter wszystkim podejmowanym przez wychowawcę działaniom, kontrolował sytuację.
Nauczyciel nie może rażąco nierównomiernego rozdzielać swój czas i uwagę między dzieci w klasie.
Wyjściem z takiej sytuacji - po wyczerpaniu wszystkich innych dostępnych form pomocy - może być nauczanie indywidualne . Trzeba oczywiście rozważyć wszystkie za i przeciw.

Plusy nauczania indywidualnego

  • Dziecko zdecydowanie więcej się nauczy i będzie miało lepsze stopnie.
  • Możliwa stanie się normalna praca w zespole klasowym.
  • Ustaną często pojawiające się uzasadnione pretensje rodziców dzieci uczęszczających do klasy, w której większość czasu wychowawca poświęcał na dyscyplinowanie jednego ucznia.
  • Wzrośnie bezpieczeństwo dzieci narażonych dotychczas na jego nieprzewidywalne zachowania

Minusy nauczania indywidualnego

  • Tylko kilka godzin nauki tygodniowo ( w szkole podstawowej klasy I - III 6 do 8 godzin, klasy IV - VI 8 do 10 godzin ) - zapewnienie dziecku opieki w pozostałym czasie często pociąga za sobą konieczność radykalnych zmian w życiu rodziny.
  • Pozbawienie dziecka szansy uczenia się zasad współżycia z innymi, rozumienia sytuacji społecznych, współdziałania, podporządkowania się zasadom. Można starać się temu zapobiec przez włączanie ucznia w życie szkoły wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, a nawet prowadząc nauczanie indywidualne w szkole.





Myśli o wychowaniu
Wychowywać to znaczy uczynić niewrażliwym na telewizję.
Marshall McLuhan.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
bullet.png Diagnoza samopoczuci...
bullet.png Stop Cyberprzemocy
bullet.png Poziom stresu
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20/04/2014
I jeszcze sobie i Wam życzę jak najmniejszej ilości szalonych pomysłów naszej ministrzycy i jej świty!
19/04/2014
Wesołych!!!
19/04/2014
Żeby Wielkanoc w tym roku, przyszła z sukcesem u boku. Aby żyło się Wam zdrowo, prywatnie i zawodowo. Wielu, wielu chwil radosnych i cudownej, ciepłej wiosny Smile Pozdrawiam ciepło
17/04/2014
Ja chętnie też się przyłożę i taki "darmowy" podręcznik chętnie napiszę. Smile Dam nawet 10% rabatu.
is
17/04/2014
Pogodnych, jak dzisiejszy ranek u nas, wesołych i rodzinnych świąt i umiarkowanego Dyngusa.
16/04/2014
16/04/2014
...i mocno jajecznych! Smile
16/04/2014
Zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych wszystkim. Smile
15/04/2014
14/04/2014
14/04/2014
23-24 kwietnia jest posiedzenie Sejmu, a w planie sprawozdanie Komisji Edukacji o uchwale Senatu w sprawie ustawy o zmianach w u.s.o
14/04/2014
Czy wie ktoś kiedy zapadnie ostateczna decyzja odnośnie nowelizacji ustawy, która wprowadzi asystentów?? Jakaś data posiedzenia czy coś?
12/04/2014
Dziekuję za odpowiedź
12/04/2014
Grono - uzasadnieniem jest opinia polonisty, która PPP się niewątpliwie przyda + zgoda: Rada Pedag. dnia aaaa wyraziła zgodę na skierowanie .... na badanie w PPP pod kątem spec. tr. w ucz.
12/04/2014
Czy pisał ktoś wniosek z uzasadnieniem do PPP o przebadanie ucznia w gimnazjum pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się?
11/04/2014
Po lekturze wywiadu z ministrzycą serce rośnie, umysł się otwiera, ręce grzeją do pracy ... !! Acha, tylko potem proszę broń boże nie czytać komentarzy pod wywiadem, bo czar może prysnąć.
11/04/2014
Czytaliśmy, czytaliśmy. Najbardziej podobał mi się fragment, że o pewnych sprawach nie mówi się przed wyborami. Ot i cała nasza klasa polityczna. Ż E N A D A.
11/04/2014
11/04/2014
10/04/2014
Hurra - własnie skończyłam pisać decyzje do stypendium. Mam już wolne Grin
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png godziny pedagoga szk...
bullet.png niegrzeczna 6-letnia...
bullet.png egz.-mianowanie od s...
bullet.png klasy integracyjne
bullet.png trendy - zatrudnieni...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1153]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png Prezentacja [403]
bullet.png śmiech to zdrowie [395]
bullet.png petycja- wysyłamy... [350]


6,953,637 Unikalnych wizyt