ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 1
Marcinno

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,514
bullet.png Najnowszy użytkownik: kasiabib
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
nauczanie indywidualne

NAUCZANIE INDYWIDUALNE

Nauczaniem indywidualnym obejmuje się uczniów, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.
Decyzję w tej sprawie wydaje dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń. Podstawą wydania decyzji jest orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane przez zespół orzekający działający w poradni oraz wniosek rodziców.
Decyzja wydawana jest w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Warto nadmienić, że organ prowadzący nie ma prawa nie zgodzić się na prowadzenie nauczania indywidualnego, na przykład ze względu na brak środków finansowych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 września 2008 r. indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie organizuje się na okres określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania ( przygotowania przedszkolnego ).
Dyrektor szkoły organizuje je w sposób zapewniający realizację wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określonych w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
Nauczanie indywidualne prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć, z tym, że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I – III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi.
Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzi się:
  • w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej;
  • z grupą wychowawczą w przedszkolu lub w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, lub z oddziałem w szkole;
  • indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub w szkole, w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
  • Dla idywidualnego przygotowania przedszkolnego - od 4 do 6 godzin.
  • Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin.
  • Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin.
  • Dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin.
  • Dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin..
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego w klasach I – III szkoły podstawowej realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów pozostałych w ciągu co najmniej 3 dni..

W ramach nauczania indywidualnego nauczyciele są zobowiązani do realizacji przedmiotów ujętych w szkolnym planie nauczania proporcjonalnie do ogólnej liczby godzin tej formy nauczania. Z tych przedmiotów uczeń musi zostać oceniony (ocenę wystawia się również z zachowania), a to z kolei stanowi podstawę do klasyfikowania i promowania do kolejnej klasy. Nauczyciel musi kierować się podstawą programową i jednocześnie dostosować program do indywidualnych możliwości ucznia.
Na podstawie orzeczenia lub opinii lekarza o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w zajęciach można zwolnić ucznia z zajęć wychowania fizycznego, czy też informatyki (technologii informatycznej). Ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją można również zwolnić z nauczania drugiego języka obcego. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela realizującego nauczanie indywidualne z danym uczniem, może wyrazić zgodę na odstąpienie od niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi ze względu na ograniczone możliwości psychofizyczne ucznia lub/i warunki organizacyjne nauczania.
W większości przypadków występowanie z wnioskiem o nauczanie indywidualne dla dziecka wynika z oczywistych i nie podlegających dyskusji powodów ( np. długotrwała choroba ).
O taką formę nauczania można jednak starać się również dla dziecka, którego zachowanie wynikające np. z nasilonej nadpobudliwości czy zaburzeń emocjonalnych całkowicie uniemożliwia prowadzenie zajęć w systemie lekcyjnym.
Nie można dopuścić aby taki uczeń zdominował życie klasy, negatywnie wpływał na wszystko co się w niej dzieje, nadawał charakter wszystkim podejmowanym przez wychowawcę działaniom, kontrolował sytuację.
Nauczyciel nie może rażąco nierównomiernego rozdzielać swój czas i uwagę między dzieci w klasie.
Wyjściem z takiej sytuacji - po wyczerpaniu wszystkich innych dostępnych form pomocy - może być nauczanie indywidualne . Trzeba oczywiście rozważyć wszystkie za i przeciw.

Plusy nauczania indywidualnego

  • Dziecko zdecydowanie więcej się nauczy i będzie miało lepsze stopnie.
  • Możliwa stanie się normalna praca w zespole klasowym.
  • Ustaną często pojawiające się uzasadnione pretensje rodziców dzieci uczęszczających do klasy, w której większość czasu wychowawca poświęcał na dyscyplinowanie jednego ucznia.
  • Wzrośnie bezpieczeństwo dzieci narażonych dotychczas na jego nieprzewidywalne zachowania

Minusy nauczania indywidualnego

  • Tylko kilka godzin nauki tygodniowo ( w szkole podstawowej klasy I - III 6 do 8 godzin, klasy IV - VI 8 do 10 godzin ) - zapewnienie dziecku opieki w pozostałym czasie często pociąga za sobą konieczność radykalnych zmian w życiu rodziny.
  • Pozbawienie dziecka szansy uczenia się zasad współżycia z innymi, rozumienia sytuacji społecznych, współdziałania, podporządkowania się zasadom. Można starać się temu zapobiec przez włączanie ucznia w życie szkoły wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, a nawet prowadząc nauczanie indywidualne w szkole.





Myśli o wychowaniu
Dobre wychowanie polega nie na tym, że nie oblejesz obrusa sosem, lecz na tym, że nie zauważysz, kiedy to zrobi ktoś inny.
Antoni Czechow
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

29/08/2014
czytam i czytam i oderwać się od tej lektury (forum)nie mogę Wink Ale już dosyć, basta! Idę spać... dobrej nocy Wszystkim :*
29/08/2014
Do Ice Bucket Challenge nominuję premiera,naszą ministrę i byłą naszą ministrę. Howgh!
29/08/2014
Kaziu,przekieruj proszę "co i kiedy" w odpowiedni wątek. Z formalnych
29/08/2014
Dziękuję za odpowiedź. Jednak wiele szkół takie listy publikuje w Internecie albo wiesza tak na drzwiach wejściowych, żeby z zewnątrz można było je przeczytać.
29/08/2014
Na terenie szkoły nie widzę problemu. Publikowanie w Internecie to łamanie prawa.
28/08/2014
Sensor, jestem ciekawa Twojego zdania dotyczącego publikowania w szkołach list klas z nazwiskami uczniów (na stronach szkoły lub tablicach ogłoszeń) Smile
28/08/2014
Dzięki Smile
28/08/2014
Do muchy27 - Program hip to dopiero początek, nawet nie ma go chyba jeszcze w całości. Rok 2014/2015 to planowanie uruchomienia, np. pierwszy moduł już chyba we wrześniu.
Ina
28/08/2014
ja od wczoraj w pracy - pozdrawiam grono pedagogiczne po wakacjach Smile
27/08/2014
Smile
27/08/2014
Słyszeliście o tym programie? A może ktoś z Was go realizował? http://hip.org.pl.
..-w-polsce/
27/08/2014
Witam Smile Wyczytałam,że aby "startować" na mianowanego muszę przepracować dwa lata jako kontraktowy. Czy te dane są aktualne?
26/08/2014
Uczniowie nie mogą "sami", muszą się na to zgodzić rodzice, a przymusić nie ma jak. Do tego te dane idą poza Schengen, a firma nie podlega polskiemu prawu dot. ochrony danych w podm. publ.
26/08/2014
Mogłam zaszaleć i obstawić Grin
26/08/2014
Bardzo na tym liczyłem i tak też obstawiłem u buka.
26/08/2014
Mimo że wakacje się kończą, jestem szczęśliwa ..., bo ... Celtic przegrał z Mariborem Wink Dobrze mu tak!
26/08/2014
Uczniowie sami się zapisują, sami te dane udostępniają. Problem, kiedy szkoła wymuszałaby takie rozwiązanie. Chociaż wtedy można przybrać pseudonimy operacyjne Wink
26/08/2014
Cały system Google Apps dla szkół na dzień dzisiejszy uważam za sprzeczny z polskim prawem dot. ochrony danych. Chyba bym się wściekł, gdyby szkoła przekazała dane mojego dziecko firmie Google.
26/08/2014
26/08/2014
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png Dokument: opinia, or...
bullet.png plan rozwoju na dypl...
bullet.png "Co" i "kiedy"
bullet.png testy psychologiczne...
bullet.png oświatowy przegląd p...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [412]
bullet.png Prezentacja [406]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


7,872,728 Unikalnych wizyt