ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 7

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,084
bullet.png Najnowszy użytkownik: agata4523

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Spotkanie Zespołu ds. Statusu Zawodowego Nauczycieli w MEN
 


Spotkanie Zespołu ds. Statusu Zawodowego Nauczycieli w MEN


Przedstawiciele samorządów zaprezentowali oficjalne stanowisko w sprawie Karty Nauczyciela wszystkich korporacji samorządowych – strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Samorządowcy chcą przede wszystkim:
- wykluczenia z Karty wszystkich nauczycieli „nietablicowych” (np. bibliotekarzy, pedagogów, logopedów, nauczycieli świetlic i poradni psychologiczno-pedagogicznych),
- zwiększenia pensum dydaktycznego do 20-22 godzin,
- skrócenia wymiaru urlopu wypoczynkowego z 78 do 52 dni, przy czym pozostała część dni wolnych miałaby być przeznaczana np. na dokształcanie nauczyciela,
- likwidacji dodatku wiejskiego i mieszkaniowego oraz ograniczenia pozostałych dodatków,
- zlikwidowania obowiązku corocznej analizy „średnich wynagrodzeń nauczycieli” i wypłacania dodatków uzupełniających,
- finansowania przez ZUS urlopów dla poratowania zdrowia i w konsekwencji orzekania o tych urlopach przez lekarzy ZUS,
- powiązania awansu zawodowego z podnoszeniem jakości pracy szkoły,
- sprowadzenia stopnia nauczyciela dyplomowanego do tytułu honorowego, podobnie jak jest z tytułem profesora oświaty,
- zmniejszenia z 1 proc. do 0,5 proc. odpisu na doskonalenie nauczycieli.

Strona związkowa negując te propozycje poprosiła o stanowisko samorządów na piśmie. Przedstawiciele związków zawodowych zwracali także uwagę na niekonsekwencję, gdyż z jednej strony poprzez zmiany w systemie kształcenia nauczycieli chce się pozyskać najlepszych, z drugiej zaś zaproponować im znacznie gorszy status zawodowy.

Źródło : Komunikat Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”


A TO ZAMIAST ILUSTRACJI DO NEWSA


Roczny koszt utrzymania urzędników przekracza w Polsce 20 mld zł. Tylko w zeszłym roku, w samej administracji samorządowej przybyło 24 tys. urzędników.
Według danych GUS gminy zatrudniają już prawie 150 tys. urzędników, z czego 42 tys. pracuje w administracji 65 miast na prawach powiatu. W urzędach marszałkowskich "pracuje" prawie 11,5 tys. urzędników czyli prawie dwa razy tyle co w 2005 roku. Od 2000 roku przybyło w administracji samorządowej prawie 70 tys. stanowisk. W dodatku tempo przyrostu jest cały czas coraz większe, a rekordowy pod tym względem 2009 roku dał przyrost stanowisk o 24 tysiące, osiągając tempo zwiększania zatrudnienia o 10 proc. rocznie.
Fundusz płac w administracji samorządowej przekracza 10 mld zł.

Politycy, zarówno lokalni, jak i centralni tłumaczą, że spora część przyrostu administracji jest związana z pozyskiwaniem środków unijnych i implementacją unijnego prawa. Gdyby potraktować te tłumaczenia serio to okaże się, że pod znakiem zapytania staje sens pozyskiwania funduszy UE, bowiem same koszty utrzymania nowych urzędników będą stanowić mniej więcej 1/6 możliwych do otrzymania dotacji. Szacunkowo 100 urzędników może nas kosztować ok.1,5 mld euro rocznie, czyli w latach 2007-2013 w sumie 10 mld euro. – Tłumaczenie takiego wzrostu przepisami i środkami unijnymi jest niedorzeczne – uważa Stefan Płażek. – Co najmniej połowa dodatkowych urzędników jest zatrudniona bez powodów zewnętrznych. Największy przyrost obserwujemy w czasie kryzysu. Widocznie władze samorządów dają schronienie i ciepłe posadki swoim znajomym i rodzinie.


- Nie ma żadnych racjonalnych przesłanek, które uzasadniałyby tak ogromny wzrost zatrudnienia w tej sferze - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan. - Trudno zrozumieć 10,5 proc. dynamikę w samym tylko 2009 r., gdyż nie przybyło państwu i samorządom zadań.
W jej opinii, samorządy mogą w części wyjaśniać ten wzrost zwiększonymi zadaniami związanymi z absorpcją funduszy unijnych. Ale nie da się w ten sposób uzasadnić zatrudnienia od 2007 roku aż ponad 39 tys. nowych urzędników.
- Natomiast administracja państwowa nie może w ten sposób się tłumaczyć, ponieważ urzędnicy byli już zatrudniani na potrzeby poprzedniego okresu funkcjonowania programów operacyjnych w latach 2004-2006. – podkreśla dr Starczewska-Krzysztoszek.
Przeciętne wynagrodzenie urzędników było w 2009 r. o ponad 25 proc. wyższe od średniej płacy w gospodarce. Fundusz płac w administracji wzrósł w ubr. w stosunku do 2008 roku (nominalnie) o ponad 2,5 mld zł, z czego w administracji państwowej o prawie 1 mld zł, a w samorządowej o ponad 1,5 mld zł. Ogółem fundusz płac był wyższy o 14,4 proc., w tym w administracji państwowej o 11 proc., a samorządowej o prawie 18 proc. niż rok wcześniej.
Fundusz płac w administracji wynosi 20 mld zł rocznie (prawie 10 mld zł w administracji państwowej i nieco ponad 10 mld w administracji samorządowej w 2009 r.), a sam wzrost funduszu płac w administracji państwowej i samorządowej tylko w 2009 r. to np. równowartość prawie 2/3 wydatków państwa na badania i rozwój.




Źródło: Forum Samorządowe, Portal Samorządowy



 
List Ministra Edukacji Narodowej
 


List Ministra Edukacji Narodowej




List Ministra Edukacji Narodowej dotyczący projektu Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, wysłanego 9 marca 2011 r. do konsultacji zewnętrznych.


 
Jest projekt ustawy reformującej oświatę. MEN zlikwiduje kuratoria?
 


Jest projekt ustawy reformującej oświatę. MEN zlikwiduje kuratoria?


Długo zapowiadana ustawa reformująca oświatę wreszcie się zmaterializowała i można się już z nią zapoznać w internecie na stronach MEN. Zakłada ona m.in. możliwość przekazywania wszystkich szkół fundacjom czy stowarzyszeniom.
Rewolucyjną zmianą dla dzieci i ich rodziców jest to, że – jak poinformowaliśmy we wczorajszym „DGP” – od 2014 r. czterolatki będą miały zagwarantowane prawo uczęszczania do przedszkoli, tak jak już dziś pięciolatki. Samorządy będą musiały zapewnić im miejsca w przedszkolach. Pieniądze na to będą pochodzić z subwencji oświatowej.



 
Rząd uważa, że jest potrzebny Państwowy Egzamin Nauczycielski
 


Rząd uważa, że jest potrzebny Państwowy Egzamin Nauczycielski


Wybór specjalizacji nauczycielskiej dopiero po licencjacie i obowiązkowy roczny staż w szkole zakończony Państwowym Egzaminem Nauczycielskim - tak m.in. wyglądałby nowy model kształcenia nauczycieli - według analityków z kancelarii premiera.

W środę na posiedzeniu zespołu opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczycieli przy minister edukacji nowy model przedstawił Michał Miąskiewicz z Departamentu Analiz Strategicznych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.


 
ZNP o karcie
 


Propozycja ZNP dotycząca Karty Nauczyciela


Związek Nauczycielstwa Polskiego wystosował list do przewodniczących wszystkich Klubów Poselskich z wnioskiem o zawarcie Porozumienia w sprawie statusu zawodowego nauczycieli – poinformował dzisiaj, 9 marca 2011 r. Sławomir Broniarz prezes ZNP na konferencji prasowej w Warszawie.
- Związek, reprezentujący najliczniejszą grupę pracowników edukacji, nie może biernie się przyglądać, gdy podejmowane są próby obniżenia rangi zawodu nauczyciela i pozbawienia go niezależności i poczucia bezpieczeństwa w zawodzie – mówił prezes ZNP. Dodał, że Związek nie może się zgodzić na uzależnienie warunków pracy nauczycieli od organu prowadzącego, od zapatrywań i systemu gradacji priorytetów lokalnych samorządów. - To państwo powinno regulować podstawowe warunki pracy (w tym wynagradzania) nauczycieli, ustawowo gwarantując im niezależność i odpowiedni status – podkreślał.
Wg Związku, nauczyciele oczekują gwarancji politycznej niezależności, dlatego – zdaniem ZNP – konieczne jest centralne, na poziomie ustawy, regulowanie najważniejszych kwestii dotyczących zawodu nauczyciela. - Taką ustawą jest Karta Nauczyciela. Jesteśmy zgodni co do tego, że należy ją dostosowywać do zmieniających się warunków, jednak absolutnie nie można zrezygnować ze szczególnych, wynikających ze specyfiki zawodu nauczycielskiego, zawartych w niej regulacji – czytamy w Porozumieniu przesłanym do Klubów Poselskich.
Prezes ZNP zaapelował do polityków „o powstrzymanie się od pochopnych decyzji w sprawie likwidacji Karty Nauczyciela”. - Naszym wspólnym celem powinno być doskonalenie systemu edukacji w Polsce – powiedział. Dodał, że jak pokazują wyniki międzynarodowego badania PISA, jakość kształcenia poprawia się, a polscy uczniowie dokonali znacznego postępu w ostatnich latach.
Szef Związku podkreślał, że „szkoła to nie jest przedsiębiorstwo”. – Nie można patrzeć na szkołę tylko przez pryzmat kosztów i zysku - zaznaczył prezes ZNP przypominając, że gminy i powiaty otrzymują na prowadzenie szkół środki z budżetu państwa.
Wg ZNP, „absolutnie nie można zrezygnować ze szczególnych, wynikających ze specyfiki zawodu nauczycielskiego, zawartych w Karcie Nauczyciela regulacji dotyczących:

1) zasad zatrudniania i zwalniania nauczycieli, w tym na podstawie mianowania
2) maksymalnego wymiaru pensum dydaktycznego nauczycieli zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach
3) gwarantowanej minimalnej wysokości wynagrodzenia nauczycieli, składającego się z określanego corocznie przez ministra właściwego ds. oświaty wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków, określanych na poziomie organów prowadzących
4) awansu zawodowego, opartego o indywidualny rozwój i osiągnięcia nauczycieli, przyznawanego przez zewnętrzne, niezależne instytucje administracji szkolnej (nadzór pedagogiczny)
5) przysługujących nauczycielom świadczeń pracowniczych, w tym zwłaszcza:

- rodzaju i wysokości świadczeń socjalnych
- zasad korzystania z urlopów dla poratowania zdrowia
- zasad naliczania i korzystania z funduszu na kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli
- wymiaru urlopu wypoczynkowego nauczycieli”.



Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

26. kwietnia 2024 19:49
Dyrektor musi takie zajęcia zapewnić, a rodzic może złożyć oświadczenie, że dziecko nie będzie z nich korzystać i tyle.

26. kwietnia 2024 19:45
długa i niepewna.

26. kwietnia 2024 19:45
Niech teraz mądry wizytator i mądry dyrektor na to odpowiedzą. Oczywiście, że rodzic może zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych. Jest droga, żeby próbować, go "przymusić", ale

26. kwietnia 2024 13:07
Mój Dyrektor twierdzi, że nie może. Wizytator tak jej powiedział. A Rodzic zrezygnował Angry i co teraz z tym zrobić?

26. kwietnia 2024 07:49
Może

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [460]
bullet.png warsztaty dla grona [47]
bullet.png prawnik - prawo o... [1]