Afazja, to zaburzenie polegające na niemożności rozumienia mowy, albo na niemożności wyrażania słowami myśli, pomimo prawidłowego aparatu wykonawczego. Afazji często towarzyszą problemy z czytaniem i pisaniem, ponieważ są to umiejętności związane z mową.
Generalnie można wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje afazji:
afazję ruchową (motoryczną);
afazję czuciową (sensoryczną).
Można spotkać się z wieloma innymi sposobami kategoryzacji afazji jak np. podział wg T. H. Weisenburga, K. E .McBride;
afazja ruchowa - przewaga zaburzeń mówienia;
afazja czuciowa - przewaga zaburzeń rozumienia;
afazja mieszana - ruchowo-czuciowa;
afazja nominalna - przewaga problemów z nazywaniem i odnajdywaniem słów;
afazja totalna - całkowita niezdolność mówienia i rozumienia.
Wydaje się jednak, że dla pragmatyki pracy nauczyciela nie ma to kluczowego znaczenia.
Afazja ruchowa (ten typ afazji upoważnia do uzyskania przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
Zasadniczym zaburzeniem jest tu nie wykształcenie lub zanik mowy spontanicznej, przy z reguły dobrym jej rozumieniu. Mówiąc najprościej nie ma umiejętności zużytkowania obwodowych narządów mowy do tworzenia słów.
Dziecko z afazją ruchową mówi mało i powoli, a w ciężkich postaciach mowa ogranicza się u niego do powtarzania z różną modulacją (monofazja) jednego lub kilku słów. W postaciach lżejszych zasób wypowiadanych słów jest większy, ale składanie z nich zdań odbywa się z dużym wysiłkiem.
Dziecko popełnia podczas mówienia liczne błędy, a ponieważ zdaje sobie z nich sprawę, często bywa w związku z tym zakłopotane i usiłuje je poprawiać.
Symptomy trudności:>
ubogie słownictwo;
szybkie zapominanie wypowiadanych słów i zdań;
trudności z powtarzaniem usłyszanych słów i zdań;
trudności w nazywaniu przedmiotów - stosowanie opisu funkcjonalnego lub nazw zastępczych;
zamiany sąsiednich głosek, opuszczanie dodawanie i przestawianie ich (parafazje głoskowe);
wtrącanie błędnych słów (parafazje słowne);
tworzenie niewłaściwych form gramatyczna (agramatyzmy);
błędy składniowe;
dzielenie słów na sylaby;
ciche przygotowywanie się do wypowiedzi;
wypowiedzi nadmiernie krótkie;
uproszczanie budowy zdań przez np. opuszczanie przyimków i niezmienianie końcówek rzeczowników (styl depeszowy albo styl telegraficzny);
zaburzenia "melodii" mowy (monotonne wypowiedzi, sylabizowanie, nieprawidłowy akcent w słowie lub niewłaściwa intonacja zdania);
poprawianie swoich wypowiedzi;
problemy z wyliczaniem we właściwej kolejności np. dni tygodni, miesięcy, liczb.
Zaburzeniom mowy mogą towarzyszyć:
ogólna niesprawność motoryczna;
współwystępowanie zaburzeń koordynacji ruchowej oraz orientacji wzrokowo - przestrzennej;
problemy w kontaktach z rówieśnikami;
zaburzenia emocjonalne;
zaburzenia zachowania;
nadpobudliwość ruchowa;
brak koncentracji uwagi.
Wskazówki do pracy z uczniem:>
jak najwcześniejsze wprowadzanie czytania - jeśli występują trudności metodą sylabową, wówczas
zalecane jest czytanie globalne;
podczas zaznajamiania z obrazem graficznym liter, można wykorzystywać dodatkowo polski alfabet palcowy (daktylografia);
umożliwianie wielozmysłowego poznawania treści słów, łączenie słów/nazw z konkretnymi zabawkami, przedmiotami lub obrazkami;
zezwalanie na jak najczęstsze wypowiadanie się;
motywowanie (nie zmuszanie) do wypowiadania się;
stwarzanie spokojnej atmosferę w trakcie wypowiedzi ustnych;
nie pospieszanie - wydłużanie czasu odpowiedzi ustnej;
uwzględnianie problemów z wymową i artykulacją w czasie wypowiedzi;
akceptowanie gestów, min, których dziecko używa w celach komunikacyjnych;
formułowanie krótkich instrukcji, w postaci konkretnych pytań lub poleceń. Powtarzanie ich w razie potrzeby;
pomaganie w odczytywaniu podczas lekcji poleceń i instrukcji;
w procesie nauczania języka obcego stosowanie metod indywidualnych. Ograniczanie podawanych form językowych (różnica między brzmieniem słowa, a jego zapisem). Ograniczanie ilość materiału (mniej słownictwa). Całkowite dostosowanie form klasówek i sprawdzianów do możliwości ucznia oraz stosowanie indywidualnych kryteriów oceny
ustawiczne utrwalanie i wielokrotne wykorzystywanie - poprzez stwarzanie odpowiednich sytuacji komunikacyjnych - zdobytych przez dziecko umiejętności werbalnych;
zauważanie i nagradzanie wszelkich form aktywności słownej lub bezsłownej zmierzającej do nawiązania przez dziecko kontaktu z otoczeniem.
Afazja czuciowa
Zasadniczym zaburzeniem jest tu trudność w rozumieniu mowy. W postaciach lżejszych dziecko rozumie sens przekazu dopiero po kilkakrotnym powtórzeniu. W postaciach cięższych chwyta sens niektórych słów, ale nie rozumie znaczenia całego zdania. Może też występować całkowity brak rozumienia przekazu, jakby dziecko słuchało nie swojego ojczystego języka, lecz zupełnie mu nieznanego.
Przy tym typie afazji dziecko - w odróżnieniu od dziecka z afazją ruchową - na ogół nie zdaje sobie sprawy z błędów, które popełnia podczas mówienia.
Symptomy trudności:>
gadatliwość - mowa niepoprawna, ale płynna i obfita - często trudna do opanowania (logorea);
zamiany sąsiednich głosek, opuszczanie, dodawanie i przestawianie ich (parafazje głoskowe);
wtrącanie błędnych słów (parafazje słowne);
tworzenie niewłaściwych form gramatyczna (agramatyzmy);
bezsensowne odpowiedzi na pytania - mechanicznie powtarzane;
łączenie zgłosek w dziwaczne, pozbawione sensu neologizmy;
niezrozumiała mowa robiąca wrażenie obcego języka (tzw. afazja żargonowa);
trudności w zakresie powtarzania oraz pisma pod dyktando, przy zachowaniu pisma samodzielnego.
Objawy wtórne:
zaburzenia analizy i syntezy słuchowej;
zaburzenia zachowania;
zaburzenia emocjonalne - lęki, nadwrażliwość i nadmierna nieśmiałość;
nadpobudliwość ruchowa;
zaburzenia uwagi;
Wskazówki do pracy z uczniem:>
podczas mówienia do klasy, utrzymywanie z dzieckiem kontaktu wzrokowego;
wydawanie prostych poleceń, pozostawianie dziecku czasu na przetworzenie usłyszanego komunikatu;
upewnianie się, czy dziecko zrozumiało polecenie, w razie konieczności powtarzanie go;
zadawanie jasno sformułowanych pytań, wymagających jednoznacznej odpowiedzi;
przygotowywanie dla dziecka notatek, które są konkretne i napisane prostym językiem lub ksero z zaznaczonymi najważniejszymi treściami;
stosowanie podczas lekcji materiałów poglądowych - nowe wiadomości podawane tylko w formie werbalnej mogą być dla dziecka niezrozumiałe.
BIBLIOGRAFIA
Antoszkiewicz E., (2016), Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Warszawa
Attwood T., (2013), Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk
Attwood T., (2006), Zespół Aspergera, Poznań
Bogdanowicz M., Adryjanek A., (2004), Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia
Bogdanowicz M., Czabaj R., (2008), Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej ucznia z dysleksją, Gdańsk
Borkowska M., (2005), Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. W: Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red), Warszawa
Brejnak W., (2003), Dysleksja, Warszawa
Cybulska R., Dryjańska J., Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A., (2016), Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa
Dembo M., H., (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa
Dyrda K., Rosińska J., (2016), Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczyciel, Warszawa
Elliott J., Place M., (2000), Dzieci i młodzież w kłopocie, Warszawa
Grodzka M., (2000), Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty, Warszawa
Grygier U., Sikorska I., (2008), Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki metodyczne, Kraków
Herzyk A., (1992), Afazja i mutyzm dziecięcy, Lublin
Jagielska. G., (2010), Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa
Kordyl Z., (1968), Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa
Lipkowski O., (1981), Pedagogika specjalna. Zarys, (Warszawa)
Loska M., Myślińska D., (2005), Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej, Warszawa
Maruszewski M., (1966), Afazja. Zagadnienia teorii i terapii, Warszawa
Sawa B., (1990), Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa
Święcicka J., (2010), Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela, Kraków
Szumska J., (1982), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa
Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa
Wyczesany J., (2012), Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Niepełnosprawność intelektualna. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red), Wrocław
Myśli o wychowaniu Rośliny uszlachetnia się przez uprawę, ludzi przez wychowanie - Jan Jakub Rousseau
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,051,763 unikalne wizyty