Fragmenty wywiadu przeprowadzonego przez Piotra Burasa z socjologiem Wolfgangiem Streeckiem, jednym z najbardziej znanych niemieckich specjalistów od ekonomii politycznej.
Piotr Buras: Czy demokracja i kapitalizm są ze sobą do pogodzenia? Wolfgang Streeck: – W powojennych dziesięcioleciach wydawało się wręcz, że panuje między nimi doskonała symbioza. Ale to złudzenie. W istocie napięcie między dwoma najważniejszymi zasadami rządzącymi współczesnym społeczeństwem istnieje od zawsze.
(…) Warunkiem akceptacji systemu kapitalistycznego przez masy robotnicze były po 1945 roku gwarancje stabilnego zatrudnienia, godziwy standard życia, zapewnienie szans awansu, edukacja, bezpieczeństwo socjalne. Państwo socjalne na taką skalę było w Europie czymś zupełnie nowym. Pozwoliło na kilka dekad osłabić napięcie między rynkiem a demokracją.[...] Czy nowa równowaga między demokracją a kapitalizmem może zrodzić się tylko w drodze oporu obywatelskiego?
- Jednym z mechanizmów stabilizacji społeczeństw jest to, że wmówi się ludziom, że nie mogą mieć żadnych roszczeń i sami są sobie winni. Mam nadzieję, że się to nie powiedzie. Jeśli się sprzeciwią, będzie to miało poważny skutek.
(…) Zmiana musi nastąpić na ulicy. Nie wystarczy, że paru naukowców powie takie rzeczy w telewizji czy napisze w książkach. Pytanie tylko, kiedy to się stanie.
Dziesiątki tysięcy ludzi wzięły udział w niedzielę w protestach w Madrycie i innych hiszpańskich miastach przeciwko cięciom budżetowym w wydatkach na ochronę zdrowia i oświatę.
W sumie pod hasłem "Nie igra się z edukacją i zdrowiem" odbyły się manifestacje w 55 miastach. Ich organizatorem była Platforma na rzecz Obrony Państwa Opiekuńczego i Usług Publicznych, zrzeszająca dwa główne związki zawodowe: CCOO i UGT.
Najliczniejszy był protest w Madrycie, gdzie zebrało się - według związkowców - 40 tys. ludzi. "Cięcia w ochronie zdrowia i edukacji są ostatnią rzeczą, którą możemy poprzeć, jako pracujący. Bez tego, co nam zostanie?" - pytał retorycznie zatrudniony w sektorze publicznym 60-letni Domingo Zamora, który wziął udział w madryckim proteście.
Na transparentach można było przeczytać: "Ludu Europy, powstań" i "NIE". Większości sloganów towarzyszyła ilustracja nożyczek, symbolizujących cięcia budżetowe.
Samorządowcy chcą przedstawić posłom projekt zmian Karty Nauczyciela
Samorządowcy chcą przedstawić posłom projekt zmian Karty Nauczyciela
Organizacje samorządowe chcą w środę przedstawić posłom z komisji samorządu terytorialnego i polityki regionalnej swój projekt nowelizacji Karty Nauczyciela oraz ustawy o systemie oświaty. Proponują m.in. 40-godzinny tydzień pracy dla nauczycieli i skrócenie im urlopów.
Zapisy Karty Nauczyciela są od dawna krytykowane przez samorządy, które argumentują, że choć są odpowiedzialne za organizację edukacji, to jednak nie mają wpływu na wysokość zarobków nauczycieli i szkolną politykę kadrową.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - podpisane
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - podpisane
Poszerzono - między innymi - katalog osób posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o osoby, które ukończyły studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej, oraz osoby, które ukończyły studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, a ponadto ukończyły studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, o ile spełniają pozostałe wymagania kwalifikacyjne, tj. posiadają przygotowanie pedagogiczne, jak również o osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy.
Poszerzono katalog osób posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach. Poza nauczycielami wskazanymi w dotychczasowych przepisach kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach będą posiadały również osoby mające kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzone są świetlica szkolna lub internat, tj. nauczyciele języków obcych, bibliotekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi, nauczyciele szkolnictwa specjalnego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2012 r. poz. 426) wejdzie w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak do Ministra Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak do Ministra Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak przedstawił 4 kwietnia 2012 roku Ministrowi Edukacji Narodowej Krystynie Szumilas wnioski z badań w zakresie przygotowania szkół podstawowych na przyjęcie uczniów w wieku 6 lat.
W badaniach zostały poruszone m.in. problemy związane z liczebnością uczniów w oddziale szkolnym, organizacją sali lekcyjnej i jej wyposażeniem, dostępem do placu zabaw, pomocą psychologiczno-pedagogiczną, a także z opieką świetlicową.
Rzecznik Praw Dziecka ma nadzieję, iż wnioski z badań zostaną uwzględnione przez resort edukacji w realizowanej polityce oświatowej, w kontekście zmiany, polegającej na obniżeniu wieku spełniania obowiązku szkolnego do lat 6.
W około 14,5% zbadanych klas pierwszych liczba dzieci przekracza 26 osób, w niektórych jest ich nawet 30. Problem ten dotyczy szkół w miastach - przede wszystkim wojewódzkich. Podobny jest odsetek oddziałów ze zbyt małą powierzchnią klasy, gdzie na jedno dziecko przypada mniej niż 2 m2. Aż w połowie badanych szkół dzieci z klas najmłodszych korzystają z tym samych toalet, co uczniowie klas IV-VI. W 37% szkół nie zatrudniono logopedów, w 63% nie ma psychologa , w niektórych (32%) brakuje pedagogów. Są i takie, gdzie nie zatrudniono ani pedagoga, ani psychologa (30%). Ten ostatni problem dotyczy wyłącznie szkół wiejskich. W nich też głównie brakuje placów zabaw dla dzieci (29%). Lepiej jest z opieką świetlicową - 77% szkół zorganizowało opiekę nad dziećmi z klas pierwszych zarówno przed, jak i po lekcjach. W większości szkół dzieci otrzymują posiłek - 66% z szkolnej kuchni, 32% dzięki usługom cateringowym.
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,103,327 unikalne wizyty