Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r.
Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
do projektu rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” negatywnie opiniuje projekt powyższego rozporządzenia. Uważamy, że zarówno przepisy Kraty Nauczyciela dotyczące oceny pracy nauczyciela wprowadzone ustawą z dnia 27 października 2017 r. w sprawie finansowania zadań oświatowych, jak i przepisy projektowanego rozporządzenia wykonawczego nie gwarantują obiektywnej oceny pracy nauczyciela. Uważamy też, że przepisy w tym zakresie zawarte w KN dublują się. Dotyczy to art. 6a ust. 14 i 18 w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 27 października 2017 r., przewidujących wprowadzanie szkolnych regulaminów określających „wskaźniki oceny pracy nauczycieli, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniających specyfikę w danej szkole”. Takie same wskaźniki oceny poziomu spełniania poszczególnych kryteriów na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zamieszczone są w § 6 ust. 2 projektowanego rozporządzenia, które przewidują, że w przypadku ustalenia poziomu spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela na poziomie:
1. nie mniejszym niż 95% - nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą;
2. nie mniejszym niż 80% - nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą;
3. nie mniejszym niż 55% - nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą;
4. mniejszym niż 55% - nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
W związku z powyższym zdecydowanie sprzeciwiamy się wprowadzania szkolnych regulaminów poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, co zgłaszaliśmy przy opiniowaniu projektowanych zmian w tym zakresie.
Regulaminy takie doprowadziłyby jedynie do biurokratyczno-administracyjnej metody, według której dyrektor szkoły nie dokonywałby oceny pracy nauczycieli, lecz wystawiał tę ocenę według ustalonej przez siebie taryfy w szkolnym regulaminie wprowadzonym przy pozorowanym udziale związków zawodowych.
Dlatego opowiadamy się za usunięciem z Karty Nauczyciela przytoczonych wyżej przepisów. Stanowczo sprzeciwiamy się postanowieniom projektowanego rozporządzenia zamieszczonym w jego § 5, stanowiącym że do kryteriów oceny pracy nauczyciela mianowanego i dyplomowanego należy realizowanie dodatkowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z potrzeb szkoły, co mogłoby prowadzić do obowiązku wykonywania dawnych godzin karcianych, jako kryterium oceny pracy nauczyciela.
Jednym z zarzutów do opiniowanego projektu są również zbyt wygórowane kryteria oceny pracy nauczyciela, a w szczególności w odniesieniu do nauczyciela dyplomowanego - opracowanie autorskiej publikacji naukowej.