ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 7

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,078
bullet.png Najnowszy użytkownik: Pedagog Zsps

Ostatnie komentarze
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
 
IPET
 

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY





Uczeń:

powód objęcia ucznia kształceniem specjalnym: zagrożenie niedostosowaniem społecznym

Dane ucznia:

Podstawa objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną:
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

IPET opracowano na okres:
nauki na III etapie edukacyjnym (w gimnazjum)

Wstępna, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia:

Obszary, w których uczeń wymaga pomocy

Wiadomości i umiejętności szkolne:
3 lata opóźnienia szkolnego w stosunku do wieku;
istotne luki w wiedzy i umiejętnościach szkolnych;
nieutrwalona wiedza z gramatyki;
nie zna podstawowych zasad pisowni;
niska technika i tempo czytania głośnego;
niskie rozumienie samodzielnie czytanego tekstu;
niska technika rachunkowa;
braki w wiedzy o otaczającej rzeczywistości społecznor11;przyrodniczej;
posiadana wiedza jest słabo utrwalona;

Intelekt:
szybko ulega zmęczeniu i znużeniu podczas pracy umysłowej;
trudności z uchwyceniem związków przyczynowor11;skutkowych w zadaniach z treścią;
trudności ze skupieniem się i koncentracją uwagi;
mała aktywność poznawcza;
małe oczytanie;
obniżona dojrzałość procesów intelektualnych;
słabiej radzi sobie z myśleniem abstrakcyjnym w oparciu o procesy porównywania, klasyfikowania, porządkowania i uogólniania;
wąskie zainteresowania;
niskie wdrożenie do wysiłku intelektualnego;
brak nawyku skupiania nad wykonywanym zadaniem;

Funkcje poznawcze:
słabo rozwinięta spostrzegawczość, analiza, synteza wzrokowa;
osłabiona pamięć słuchowa świeża;
obniżona wyobraźnia przestrzenna;
obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa;

Funkcjonowanie w roli ucznia:
obniżona motywacja do nauki;
niewystarczająca praca samokształceniowa w domu;
lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
niski poziom lęku szkolnego;
pracuje w pospiesznym, chaotycznym stylu;
brak nawyku systematyczności i samokontroli podczas pracy;
brak umiejętności organizowania własnej pracy;
w pracy mało wytrwały;

Funkcjonowanie społeczne:
wyraża poglądy popierające zażywanie narkotyków (marihuany);
bywa agresywny wobec rówieśników;
bywa arogancki, wulgarny;
impulsywność w zachowaniu;
skłonność do reagowania nadmiernym pobudzeniem emocjonalnym w sytuacjach konfliktów;
ogólna wzmożona pobudliwość i impulsywność w działaniu;
odmawia przyjmowania leków, co skutkuje pogorszeniem zachowania;
słabo zinternalizowane normy i zasady współżycia społecznego;
znajomość i rozumienie zasad współżycia społecznego oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania nie reguluje jego postępowania;

Mocne strony ucznia

Wiadomości i umiejętności szkolne:
pismo kształtne, czytelne;
przeciętny zasób słownictwa;

Intelekt:
przeciętny, odpowiedni do wieku (w normie) poziom rozwoju intelektualnego;
posiada potencjalne możliwości sprostania wymaganiom edukacyjnym;

Funkcje poznawcze:
wysoka sprawność grafomotoryczna;
przeciętne (w normie) tempo pracy;
dobre tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego;
przeciętny poziom umiejętności fonologicznych;
przeciętny poziom integracji słuchowo-wzrokowej;

Funkcjonowanie w roli ucznia:
dobrze reaguje na pochwały, wzmocnienia pozytywne;
systematycznie realizuje obowiązek szkolny (nie wagaruje);
chętny do uczestnictwa w życiu klasy i szkoły;

Funkcjonowanie społeczne:
dobrze orientuje się w realiach życia społecznego;
łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
otwarty, spontaniczny w kontaktach;
dobra znajomość i rozumienie obowiązujących norm współżycia społecznego;
uczynny, pomocny, chętnie wyświadcza innym przysługi;
samokrytyczny, potrafi wskazać swoje błędy;
świadomy konsekwencji nieprawidłowego funkcjonowania;

Inne uwagi na temat ucznia

objęty nadzorem kuratora sądowego;
matka utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołą;
uczeń pod opieką lekarza psychiatry;
uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w MOS;

Ocena efektywności dotychczas udzielanej pomocy psychologicznor11;pedagogicznej:

Dotychczas uczniowi udzielano pomoc w następujących formach:
dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia;
systematyczna współpraca nauczycieli z matką;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z języka polskiego;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z matematyki;
grupowe zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem szkolnym;
indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem szkolnym;
z uczniem zawierano pisemne kontrakty dotyczące zmiany sposobu funkcjonowania;
systematycznie wymieniano informacje o funkcjonowaniu ucznia z nadzorującym go kuratorem sądowym;
matce wskazano zasadność objęcia ucznia specjalistyczną opieką lekarza psychiatry;
matce wskazano celowość przebadania ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej pod kątem ewentualnego objęcia go kształceniem specjalnym;
przeniesiono ucznia do innej klasy (odizolowanie od negatywnych wpływów, możliwość zaistnienia w odmienny sposób w grupie rówieśniczej);

Uwagi o korzystaniu przez ucznia z oferowanych form pomocy:
uczeń nie uczestniczył w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego;
uczeń nie uczestniczył w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki;

uczeń w miarę regularnie uczęszczał na indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem szkolnym;
uczeń systematycznie uczestniczył w grupowych zajęciach o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem szkolnym;

uczeń był pod stałą opieką lekarza psychiatry;
uczeń nieregularnie zażywał leki;

Wskazanie pozytywnych efektów udzielonej uczniowi pomocy:
znacznie poprawiła się frekwencja na zajęciach szkolnych (uczeń przestał wagarować);
wyraźnie zmniejszył się poziom agresji ucznia w stosunku do rówieśników (pod względem ilościowym i jakościowym);

Wskazanie celów, których dotąd nie udało się osiągnąć pomimo udzielanej uczniowi pomocy:
nie poprawił się stosunek ucznia do obowiązków szkolnych (nadal nie odrabia zadań domowych, nie przygotowuje się do lekcji, nie pracuje podczas zajęć, nie korzysta z indywidualnych konsultacji oferowanych przez nauczycieli, nie podejmuje prób poprawiania negatywnych ocen);
uczeń nie opanował materiału nauczania realizowanego w klasie pierwszej i nie otrzymał promocji do klasy drugiej;

Proponowane przez zespół formy, sposoby, okres, wymiar godzin pomocy psychologicznor11;pedagogicznej, w szczególności zajęcia specjalistyczne:

Zespół proponuje kontynuację dotychczas udzielanej uczniowi pomocy, tj.:
dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia r11; do ukończenia gimnazjum;
systematyczna współpraca nauczycieli z matką r11; do ukończenia gimnazjum;
dostosowanie formy i warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego (wydłużony czas, oddzielna sala) - w klasie trzeciej gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z języka polskiego r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z matematyki r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;
grupowe zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;
indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;

Formy te ustalił dyrektor gimnazjum w dniach 07.10.2014. i 16.03.2015. na podstawie pisemnych deklaracji złożonych przez matkę ucznia w dniach: 07.10.2015. i 03.03.2015.

Rodzaj, zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia specjalistyczne z uczniem:
stworzenie życzliwej i ciepłej atmosfery sprzyjającej otwartości komunikacji między uczniem i nauczycielami;
systematyczna wymiana informacji o aktualnym funkcjonowaniu ucznia (o jego problemach, trudnościach i postępach, sukcesach, stosowanych metodach pracy z nim);
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec ucznia (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);

Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania:
treści edukacyjne ograniczone do niezbędnego minimum programowego;
zmodyfikowane kryteria oceniania (nie ocenia się tylko za efekt końcowy, ale głównie za wysiłek i nakład włożonej pracy);
pomoc uczniowi w integracji z zespołem klasowym (umożliwienie odniesienia sukcesu na forum klasy, unikanie krytykowania na forum klasy, angażowanie ucznia w prace grupowe, zespołowe);

Zalecane formy, metody pracy z uczniem:
metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe);
metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów;
techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie;
stosuje się wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych;
sprawdzanie, czy uczeń zrozumiał treść polecenia i zadania;
udzielanie dodatkowych wskazówek podczas pracy;
ciągłe kontrolowanie, nadzorowanie podczas pracy;
nieustanne mobilizowanie i motywowanie do pracy;
bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych (pochwały, nagrody);
uczniowi udziela się bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach;
unika się wystawiania ocen negatywnych;
bardzo częste, bieżące ocenianie różnych form pracy;
częste przerwy w pracy;
zmienne tempo pracy podczas lekcji;
tempo i rytm pracy dostosowane do aktualnego stanu psychofizycznego;
nowe treści tłumaczy się w oparciu o konkrety i przykłady;
przedstawianie praktycznego zastosowania wprowadzanych treści;
więcej czasu na opanowanie nowych treści;
naukę reguł i definicji rozkłada się w czasie;
nowy materiał do opanowania dzielony na małe partie;
stopniuje się trudności i wymagania;
metoda rgłośnego myśleniar1;;
zapewnienie większej ilości ćwiczeń, aby uczeń opanował umiejętność, sprawność;
bardzo częste przypomnienia, powtórzenia, utrwalanie materiału;

Inne działania na rzecz ucznia:
opieka specjalistyczna lekarza psychiatry;
farmakoterapia według zaleceń psychiatry;
możliwość promocji śródrocznej w przypadku uzyskania przez ucznia pozytywnych ocen na I półrocze;
testy na obecność alkoholu i substancji psychoaktywnych w organizmie r11; w razie uzasadnionych podejrzeń, że uczeń może znajdować się pod ich wpływem;
rzawieszenier1; realizacji orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w MOS r11; motywowanie ucznia do pracy nad sobą;

Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami, działania wspierające rodziców ucznia:
systematyczna wymiana informacji na temat aktualnego funkcjonowania, stanu psychofizycznego, osiągnięć i trudności;
udzielanie rodzicom wskazówek do pracy samokształceniowej ucznia w domu;
wskazywanie rodzicom literatury na temat problemów dziecka;
wskazywanie rodzicom instytucji świadczących pomoc dla dziecka i rodziny oraz pomoc w skontaktowaniu się z nimi;
udzielanie rodzicom porad dotyczących rozwiązywania bieżących problemów wychowawczych;
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec ucznia prowadzonych przez szkołę i dom (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);

Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci:
systematyczna wymiana informacji z kuratorem sądowym na temat aktualnego funkcjonowania ucznia (problemy, trudności, postępy, sukcesy)
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec ucznia prowadzonych przez szkołę i sąd (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);


program opracowano dnia:


data, podpisy nauczycieli:


data, podpisy rodziców ucznia:


data, podpis dyrektora szkoły:



Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

19. kwietnia 2024 12:12
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.

19. kwietnia 2024 10:45
My nie żądamy Smile

18. kwietnia 2024 06:53
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?

14. kwietnia 2024 11:11
Tak, u mnie też kroją etaty specjalistów.

11. kwietnia 2024 08:58
w Olsztynie bardzo

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png awans pedagoga
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [456]
bullet.png poszukuję pracy ... [16]
bullet.png prawnik - prawo o... [0]