INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY
Uczeń:
powód objęcia ucznia kształceniem specjalnym: zagrożenie niedostosowaniem społecznym
Dane ucznia:
Podstawa objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną:
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
IPET opracowano na okres:
nauki na III etapie edukacyjnym (w gimnazjum)
Wstępna, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia:
Obszary, w których uczeń wymaga pomocy
Wiadomości i umiejętności szkolne:
3 lata opóźnienia szkolnego w stosunku do wieku;
istotne luki w wiedzy i umiejętnościach szkolnych;
nieutrwalona wiedza z gramatyki;
nie zna podstawowych zasad pisowni;
niska technika i tempo czytania głośnego;
niskie rozumienie samodzielnie czytanego tekstu;
niska technika rachunkowa;
braki w wiedzy o otaczającej rzeczywistości społecznor11;przyrodniczej;
posiadana wiedza jest słabo utrwalona;
Intelekt:
szybko ulega zmęczeniu i znużeniu podczas pracy umysłowej;
trudności z uchwyceniem związków przyczynowor11;skutkowych w zadaniach z treścią;
trudności ze skupieniem się i koncentracją uwagi;
mała aktywność poznawcza;
małe oczytanie;
obniżona dojrzałość procesów intelektualnych;
słabiej radzi sobie z myśleniem abstrakcyjnym w oparciu o procesy porównywania, klasyfikowania, porządkowania i uogólniania;
wąskie zainteresowania;
niskie wdrożenie do wysiłku intelektualnego;
brak nawyku skupiania nad wykonywanym zadaniem;
Funkcje poznawcze:
słabo rozwinięta spostrzegawczość, analiza, synteza wzrokowa;
osłabiona pamięć słuchowa świeża;
obniżona wyobraźnia przestrzenna;
obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa;
Funkcjonowanie w roli ucznia:
obniżona motywacja do nauki;
niewystarczająca praca samokształceniowa w domu;
lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
niski poziom lęku szkolnego;
pracuje w pospiesznym, chaotycznym stylu;
brak nawyku systematyczności i samokontroli podczas pracy;
brak umiejętności organizowania własnej pracy;
w pracy mało wytrwały;
Funkcjonowanie społeczne:
wyraża poglądy popierające zażywanie narkotyków (marihuany);
bywa agresywny wobec rówieśników;
bywa arogancki, wulgarny;
impulsywność w zachowaniu;
skłonność do reagowania nadmiernym pobudzeniem emocjonalnym w sytuacjach konfliktów;
ogólna wzmożona pobudliwość i impulsywność w działaniu;
odmawia przyjmowania leków, co skutkuje pogorszeniem zachowania;
słabo zinternalizowane normy i zasady współżycia społecznego;
znajomość i rozumienie zasad współżycia społecznego oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania nie reguluje jego postępowania;
Mocne strony ucznia
Wiadomości i umiejętności szkolne:
pismo kształtne, czytelne;
przeciętny zasób słownictwa;
Intelekt:
przeciętny, odpowiedni do wieku (w normie) poziom rozwoju intelektualnego;
posiada potencjalne możliwości sprostania wymaganiom edukacyjnym;
Funkcje poznawcze:
wysoka sprawność grafomotoryczna;
przeciętne (w normie) tempo pracy;
dobre tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego;
przeciętny poziom umiejętności fonologicznych;
przeciętny poziom integracji słuchowo-wzrokowej;
Funkcjonowanie w roli ucznia:
dobrze reaguje na pochwały, wzmocnienia pozytywne;
systematycznie realizuje obowiązek szkolny (nie wagaruje);
chętny do uczestnictwa w życiu klasy i szkoły;
Funkcjonowanie społeczne:
dobrze orientuje się w realiach życia społecznego;
łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
otwarty, spontaniczny w kontaktach;
dobra znajomość i rozumienie obowiązujących norm współżycia społecznego;
uczynny, pomocny, chętnie wyświadcza innym przysługi;
samokrytyczny, potrafi wskazać swoje błędy;
świadomy konsekwencji nieprawidłowego funkcjonowania;
Inne uwagi na temat ucznia
objęty nadzorem kuratora sądowego;
matka utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołą;
uczeń pod opieką lekarza psychiatry;
uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w MOS;
Ocena efektywności dotychczas udzielanej pomocy psychologicznor11;pedagogicznej:
Dotychczas uczniowi udzielano pomoc w następujących formach:
dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia;
systematyczna współpraca nauczycieli z matką;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z języka polskiego;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z matematyki;
grupowe zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem szkolnym;
indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem szkolnym;
z uczniem zawierano pisemne kontrakty dotyczące zmiany sposobu funkcjonowania;
systematycznie wymieniano informacje o funkcjonowaniu ucznia z nadzorującym go kuratorem sądowym;
matce wskazano zasadność objęcia ucznia specjalistyczną opieką lekarza psychiatry;
matce wskazano celowość przebadania ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej pod kątem ewentualnego objęcia go kształceniem specjalnym;
przeniesiono ucznia do innej klasy (odizolowanie od negatywnych wpływów, możliwość zaistnienia w odmienny sposób w grupie rówieśniczej);
Uwagi o korzystaniu przez ucznia z oferowanych form pomocy:
uczeń nie uczestniczył w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego;
uczeń nie uczestniczył w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki;
uczeń w miarę regularnie uczęszczał na indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem szkolnym;
uczeń systematycznie uczestniczył w grupowych zajęciach o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem szkolnym;
uczeń był pod stałą opieką lekarza psychiatry;
uczeń nieregularnie zażywał leki;
Wskazanie pozytywnych efektów udzielonej uczniowi pomocy:
znacznie poprawiła się frekwencja na zajęciach szkolnych (uczeń przestał wagarować);
wyraźnie zmniejszył się poziom agresji ucznia w stosunku do rówieśników (pod względem ilościowym i jakościowym);
Wskazanie celów, których dotąd nie udało się osiągnąć pomimo udzielanej uczniowi pomocy:
nie poprawił się stosunek ucznia do obowiązków szkolnych (nadal nie odrabia zadań domowych, nie przygotowuje się do lekcji, nie pracuje podczas zajęć, nie korzysta z indywidualnych konsultacji oferowanych przez nauczycieli, nie podejmuje prób poprawiania negatywnych ocen);
uczeń nie opanował materiału nauczania realizowanego w klasie pierwszej i nie otrzymał promocji do klasy drugiej;
Proponowane przez zespół formy, sposoby, okres, wymiar godzin pomocy psychologicznor11;pedagogicznej, w szczególności zajęcia specjalistyczne:
Zespół proponuje kontynuację dotychczas udzielanej uczniowi pomocy, tj.:
dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia r11; do ukończenia gimnazjum;
systematyczna współpraca nauczycieli z matką r11; do ukończenia gimnazjum;
dostosowanie formy i warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego (wydłużony czas, oddzielna sala) - w klasie trzeciej gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z języka polskiego r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z matematyki r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;
grupowe zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;
indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu r11; do ukończenia gimnazjum;
Formy te ustalił dyrektor gimnazjum w dniach 07.10.2014. i 16.03.2015. na podstawie pisemnych deklaracji złożonych przez matkę ucznia w dniach: 07.10.2015. i 03.03.2015.
Rodzaj, zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia specjalistyczne z uczniem:
stworzenie życzliwej i ciepłej atmosfery sprzyjającej otwartości komunikacji między uczniem i nauczycielami;
systematyczna wymiana informacji o aktualnym funkcjonowaniu ucznia (o jego problemach, trudnościach i postępach, sukcesach, stosowanych metodach pracy z nim);
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec ucznia (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);
Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania:
treści edukacyjne ograniczone do niezbędnego minimum programowego;
zmodyfikowane kryteria oceniania (nie ocenia się tylko za efekt końcowy, ale głównie za wysiłek i nakład włożonej pracy);
pomoc uczniowi w integracji z zespołem klasowym (umożliwienie odniesienia sukcesu na forum klasy, unikanie krytykowania na forum klasy, angażowanie ucznia w prace grupowe, zespołowe);
Zalecane formy, metody pracy z uczniem:
metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe);
metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów;
techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie;
stosuje się wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych;
sprawdzanie, czy uczeń zrozumiał treść polecenia i zadania;
udzielanie dodatkowych wskazówek podczas pracy;
ciągłe kontrolowanie, nadzorowanie podczas pracy;
nieustanne mobilizowanie i motywowanie do pracy;
bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych (pochwały, nagrody);
uczniowi udziela się bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach;
unika się wystawiania ocen negatywnych;
bardzo częste, bieżące ocenianie różnych form pracy;
częste przerwy w pracy;
zmienne tempo pracy podczas lekcji;
tempo i rytm pracy dostosowane do aktualnego stanu psychofizycznego;
nowe treści tłumaczy się w oparciu o konkrety i przykłady;
przedstawianie praktycznego zastosowania wprowadzanych treści;
więcej czasu na opanowanie nowych treści;
naukę reguł i definicji rozkłada się w czasie;
nowy materiał do opanowania dzielony na małe partie;
stopniuje się trudności i wymagania;
metoda rgłośnego myśleniar1;;
zapewnienie większej ilości ćwiczeń, aby uczeń opanował umiejętność, sprawność;
bardzo częste przypomnienia, powtórzenia, utrwalanie materiału;
Inne działania na rzecz ucznia:
opieka specjalistyczna lekarza psychiatry;
farmakoterapia według zaleceń psychiatry;
możliwość promocji śródrocznej w przypadku uzyskania przez ucznia pozytywnych ocen na I półrocze;
testy na obecność alkoholu i substancji psychoaktywnych w organizmie r11; w razie uzasadnionych podejrzeń, że uczeń może znajdować się pod ich wpływem;
rzawieszenier1; realizacji orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w MOS r11; motywowanie ucznia do pracy nad sobą;
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami, działania wspierające rodziców ucznia:
systematyczna wymiana informacji na temat aktualnego funkcjonowania, stanu psychofizycznego, osiągnięć i trudności;
udzielanie rodzicom wskazówek do pracy samokształceniowej ucznia w domu;
wskazywanie rodzicom literatury na temat problemów dziecka;
wskazywanie rodzicom instytucji świadczących pomoc dla dziecka i rodziny oraz pomoc w skontaktowaniu się z nimi;
udzielanie rodzicom porad dotyczących rozwiązywania bieżących problemów wychowawczych;
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec ucznia prowadzonych przez szkołę i dom (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);
Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci:
systematyczna wymiana informacji z kuratorem sądowym na temat aktualnego funkcjonowania ucznia (problemy, trudności, postępy, sukcesy)
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec ucznia prowadzonych przez szkołę i sąd (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);
program opracowano dnia:
data, podpisy nauczycieli:
data, podpisy rodziców ucznia:
data, podpis dyrektora szkoły:
|