ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 12

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,046
bullet.png Najnowszy użytkownik: Marteczka

Ostatnie komentarze
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
bullet.png Proszę o podpowied...
bullet.png W punkt.:)
 
IPET
 

IPET




Uczennica:

powód objęcia uczennicy kształceniem specjalnym: niepełnosprawność ruchowa

Dane uczennicy:

Podstawa objęcia uczennicy pomocą psychologiczno - pedagogiczną:
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

IPET opracowano na okres:
nauki na III etapie edukacyjnym (w gimnazjum);

Wstępna, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania uczennicy:

Obszary, w których uczennica wymaga pomocy

Wiadomości i umiejętności szkolne:
osłabione rozumienie samodzielnie czytanego tekstu;
problemy z rozwiązywaniem zadań tekstowych;
problemy w nauce geometrii;
niekonwencjonalna technika rachunkowa;

Intelekt:
szybko ulega zmęczeniu i znużeniu podczas pracy umysłowej;
trudności z uchwyceniem związków przyczynowor11;skutkowych w zadaniach z treścią;
trudności ze skupieniem się i koncentracją uwagi, duża podatność na bodźce rozpraszające;
brak nawyku systematycznej pracy samokształceniowej;
posiada zainteresowania pozaszkolne (taniec);

Funkcje poznawcze:
obniżona koncentracja na bodźcach słuchowych;
obniżona bezpośrednia pamięć słuchowa;

Funkcjonowanie w roli ucznia:
niewystarczająca praca samokształceniowa w domu;
brak nawyku systematyczności i samokontroli podczas pracy;
w szkole podstawowej zdarzało się uczennicy nie dorabiać zadań domowych i nie przygotowywać się do lekcji;
ze względu na choroby przewlekle możliwa jest duża absencja uczennicy na zajęciach szkolnych;

Funkcjonowanie społeczne:
słaba orientacja w realiach .życia społecznego (sklepy, pieniądze, komunikacja);
nieznajomość okolicy zamieszkania;
deficyt kontaktu z rówieśnikami;
nieznajomość nieformalnych reguł obowiązujących wśród młodzieży;

Funkcjonowanie w życiu codziennym:
obniżona sprawność rąk;
znacznie obniżone umiejętności samoobsługowe;
uczennica niesamodzielna przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych;
znacznie obniżona sprawność ruchowa r11; wózek inwalidzki;
wahania samopoczucia związane ze stanem zdrowia i samopoczuciem fizycznym;

Mocne strony uczennicy

Wiadomości i umiejętności szkolne:
odpowiedni do wieku zasób słownictwa;
dobre tempo i technika czytania;
sprawnie radzi sobie z rachunkiem pamięciowym;

Intelekt:
przeciętny, odpowiedni do wieku (w normie) poziom rozwoju intelektualnego;
posiada potencjalne możliwości sprostania wymaganiom edukacyjnym;
właściwy zasób wiedzy ogólnej;
prawidłowa orientacja w najbliższym otoczeniu;
bogaty zasób słownictwa;
sprawnie formułuje złożone wypowiedzi;
bez problemu formułuje własne samodzielne wnioski, przemyślenia;

Funkcje poznawcze:
pracuje uważnie;

Funkcjonowanie w roli ucznia:
dobrze reaguje na pochwały, wzmocnienia pozytywne;
chętna do uczestnictwa w życiu klasy i szkoły;
zawsze utrzymuje porządek w swoim miejscu pracy;

Funkcjonowanie społeczne:
łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
śmiała, otwarta, spontaniczna w kontaktach;
pozytywne i akceptujące nastawienie do innych;
wesoła, z dużym poczuciem humoru;
optymistka;
potrafi prosić o pomoc w sytuacji trudnej;
umie korzystać z oferowanej pomocy;
dobra znajomość i rozumienie obowiązujących norm współżycia społecznego;
samokrytyczna, potrafi wskazać swoje błędy;
prawidłowo funkcjonuje w grupie rówieśniczej;

Inne uwagi na temat uczennicy
rodzina uczennicy jest objęta nadzorem kuratora sądowego (nadzór nad wykonywaniem władzy rodzicielskiej);
w rodzinie uczennicy została wdrożona procedura rNiebieskiej Kartyr1;;
matka utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołą i współpracuje w sprawach uczennicy;
dziecko uczestniczy w zajęciach tanecznych w Domu Kultury;
uczennica jest objęta zajęciami rehabilitacji ruchowej i logopedycznymi poza szkołą (rPoziomkar1;);
uczennica jest pod stałą opieką lekarzy specjalistów (okulista, neurochirurg, ortopeda, neurolog, nefrolog, urolog);
uczennica oczekuje na poważną operację kręgosłupa;

Proponowane formy, sposoby, okres, wymiar godzin pomocy psychologicznor11;pedagogicznej, w szczególności zajęcia specjalistyczne:
dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości uczennicy r11; do ukończenia gimnazjum;
systematyczna współpraca nauczycieli z matką r11; do ukończenia gimnazjum;
dostosowanie formy i warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego (np. wydłużony czas, oddzielna sala) w klasie trzeciej gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z języka polskiego r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z matematyki r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
grupowe zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
zajęcia rewalidacyjne r11; gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;

Rodzaj, zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia specjalistyczne z uczennicą:
stworzenie życzliwej i ciepłej atmosfery;
systematyczna wymiana informacji o aktualnym funkcjonowaniu uczennicy (o jej problemach, trudnościach i postępach, sukcesach, stosowanych metodach pracy z nią);

Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania:
metody nauczania oraz egzekwowania wiedzy i umiejętności dostosowane do możliwości i potrzeb uczennicy;
zmodyfikowane kryteria oceniania (nie ocenia się tylko za efekt końcowy, ale głównie za wysiłek i nakład włożonej pracy);

Zalecane formy, metody pracy z uczennicą:
metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe);
metody aktywne
metody angażujące jak najwięcej zmysłów;
techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie;
stosuje się wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych;
ciągłe kontrolowanie, nadzorowanie podczas pracy;
bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych (pochwały, nagrody);
uczennicy udziela się bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach;
bardzo częste, bieżące ocenianie różnych form pracy;
częste przerwy w pracy;
zmienne tempo pracy podczas lekcji;
tempo i rytm pracy dostosowane do aktualnego stanu psychofizycznego uczennicy;
nowe treści tłumaczy się w oparciu o konkrety i przykłady;
przedstawianie praktycznego zastosowania wprowadzanych treści;
różne sposoby tworzenia notatek (notatki nielinearne, tabele, diagramy, drzewka);
nieustanne mobilizowanie i motywowanie do pracy;
techniki relaksacyjne;
ćwiczenia rozluźniające i oddechowe;
stopniowo wydłuża się czas pracy i skupienia uczennicy;
różnego rodzaju prace manualne;
elementy arteterapii (rysunek, rzeźba, muzyka relaksacyjna);
ćwiczenia rozluźniające mięśnie dłoni i nadgarstka;
wieloaspektowe ocenianie;
elementy treningu kaligrafii;
elementy gimnastyki korekcyjno r11; kompensacyjnej;
w geometrii wprowadza się uproszczone konstrukcje (minimum linii pomocniczych);
jeśli nauczyciel nie może odczytać pracy uczennicy, czyni to ona;
uczennica może pisać drukowanymi literami;
uczennica może ustnie komentować, uzupełniać swoje prace pisemne;
uczennica może kończyć w domu niektóre prace pisemne wykonywane na lekcji;
eliminuje się każdy zbędny hałas w klasie;
sprawdziany planuje się graficznie w ten sposób, by pod treścią zadania było miejsce na rozwiązanie (uczennica nie musi przepisywać zadań na inną stronę);
konstrukcje geometryczne uczennica wykonuje na kartkach większego formatu;
większa ilość czasu na prace pisemne;
bardzo częste, bieżące ocenianie różnych form pracy;
preferowane są ustne formy sprawdzania wiadomości;
zmienne tempo lekcji;
uczennica może pisać prace na komputerze;
uczennica otrzymuje pewne teksty gotowe - do wklejenia w zeszycie;
zeszyty można zastąpić skoroszytem (łatwo uzupełnić treści, których uczennica nie zdążyła zanotować);
przy pracach pisemnych unika się ograniczeń czasowych;
niski poziom estetyczny pracy nie powoduje obniżenia oceny;
przy ocenie prac pisemnych uwzględnia się wysiłek i wkład pracy, a nie tylko efekty;
zwolnienie z wykonania zadań i ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe i manualne uczennicy;

Szczególne zalecenia do pracy z uczennicą:
zwolnić z zajęć wychowania fizycznego przez cały okres nauki w gimnazjum;
ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim zapewnić uczennicy szczególne warunki bezpieczeństwa;
dostosować miejsce pracy uczennicy (zorganizować zajęcia na parterze, zapewnić swobodę poruszania na wózku, możliwość korzystania z obniżonej ławki);
ze względu na konieczność wykonywania zabiegów higienicznych związanych z czynnościami fizjologicznymi wskazana jest pełna dyspozycyjność matki uczennicy (np. na wezwanie telefoniczne);
ze względu na konieczność wykonywania zabiegów higienicznych związanych z czynnościami fizjologicznymi zapewnić uczennicy i jej matce dostęp do gabinetu pielęgniarki szkolnej (umywalka z ciepłą wodą, łóżko);
uczyć uczennicę sposobów radzenia sobie z dolegliwościami somatycznymi wynikającymi z choroby przewlekłej i niepełnosprawności;
włączać uczennicę w życie klasy, szkoły (umożliwić jej, przy współpracy matki, udział w imprezach i uroczystościach szkolnych) r11; jeśli lekarz prowadzący nie określi przeciwwskazań do tego;
wskazana ścisła pomoc i obecność (opieka) matki podczas udziału uczennicy w imprezach i uroczystościach szkolnych;

Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami, działania wspierające rodziców uczennicy:
systematyczna wymiana informacji na temat aktualnego funkcjonowania, stanu zdrowia, stanu psychofizycznego, osiągnięć i trudności uczennicy;
udzielanie matce wskazówek do pracy samokształceniowej uczennicy w domu;
wskazywanie matce literatury na temat choroby, problemów i trudności uczennicy;
wskazywanie matce instytucji świadczących pomoc dla dziecka i rodziny oraz udzielanie pomocy w skontaktowaniu się z nimi;
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec uczennicy prowadzonych przez szkołę i dom (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);
udzielanie matce pomocy organizacyjnej i merytorycznej związanej z uzyskaniem świadczenia pomocy specjalistycznej r11; asystenta osoby niepełnosprawnej;

Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci:
systematyczna wymiana informacji z kuratorem sądowym na temat aktualnej sytuacji życiowej oraz funkcjonowania uczennicy (problemy, trudności, postępy, sukcesy);
korzystanie przez nauczycieli z zaleceń i wskazań lekarzy specjalistów r11; w szczególności podczas zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej;
udział pedagoga/psychologa szkolnego w zebraniach grupy roboczej w ramach zespołu interdyscyplinarnego r11; w związku z procedurą rNiebieskiej Kartyr1;;


program opracowano dnia:


data, podpisy nauczycieli:


data, podpisy rodziców ucznia:


data, podpis dyrektora szkoły:



Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Zetka dnia 08. października 2015
Przejrzałam pobieżnie, ale wpadło mi w oczy:
1. Siedem godzin na dodatkowe zajęcia? Toż to zbrodnia na żywym ciele ucznia!
2. Metody są aktywizujące (uczniów), a nie aktywne.
3. Zwolnić z wf to ani nie kompetencja PPP wydającej orzeczenie, ani nie zespołu opracowującego ipet. Skąd więc takie zalecenie?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28. marca 2024 23:08
Przy czym nie musi być wprost w orzeczeniu napisane, że ma być pomoc; tylko tak jak napisał już Kazimierz - zależy co dziecko potrzebuje (a zawarto w orzeczeniu) (por. Roz. Dz.U.2020,1309,§7)
.

27. marca 2024 00:12
Tak, jeśli wynika to z realizacji zadań zawartych w orzeczeniu.

26. marca 2024 21:23
Czy zgodnym z przepisami jest zatrudnienie pomocy nauczyciela dla ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej w klasach 1-8?

21. marca 2024 09:36
Ktoś ma może "podzielić się " planem pracy pedagoga szkolnego szkół średnich ?

15. marca 2024 14:00
Witam! Może ktoś ma lub może pomóc co napisać w opinii mentora dla psychologa. Pozdrawiam.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png POLECANY PRAWNIK - p...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [438]