IPET
Uczennica:
powód objęcia uczennicy kształceniem specjalnym: niepełnosprawność ruchowa
Dane uczennicy:
Podstawa objęcia uczennicy pomocą psychologiczno - pedagogiczną:
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
IPET opracowano na okres:
nauki na III etapie edukacyjnym (w gimnazjum);
Wstępna, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania uczennicy:
Obszary, w których uczennica wymaga pomocy
Wiadomości i umiejętności szkolne:
osłabione rozumienie samodzielnie czytanego tekstu;
problemy z rozwiązywaniem zadań tekstowych;
problemy w nauce geometrii;
niekonwencjonalna technika rachunkowa;
Intelekt:
szybko ulega zmęczeniu i znużeniu podczas pracy umysłowej;
trudności z uchwyceniem związków przyczynowor11;skutkowych w zadaniach z treścią;
trudności ze skupieniem się i koncentracją uwagi, duża podatność na bodźce rozpraszające;
brak nawyku systematycznej pracy samokształceniowej;
posiada zainteresowania pozaszkolne (taniec);
Funkcje poznawcze:
obniżona koncentracja na bodźcach słuchowych;
obniżona bezpośrednia pamięć słuchowa;
Funkcjonowanie w roli ucznia:
niewystarczająca praca samokształceniowa w domu;
brak nawyku systematyczności i samokontroli podczas pracy;
w szkole podstawowej zdarzało się uczennicy nie dorabiać zadań domowych i nie przygotowywać się do lekcji;
ze względu na choroby przewlekle możliwa jest duża absencja uczennicy na zajęciach szkolnych;
Funkcjonowanie społeczne:
słaba orientacja w realiach .życia społecznego (sklepy, pieniądze, komunikacja);
nieznajomość okolicy zamieszkania;
deficyt kontaktu z rówieśnikami;
nieznajomość nieformalnych reguł obowiązujących wśród młodzieży;
Funkcjonowanie w życiu codziennym:
obniżona sprawność rąk;
znacznie obniżone umiejętności samoobsługowe;
uczennica niesamodzielna przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych;
znacznie obniżona sprawność ruchowa r11; wózek inwalidzki;
wahania samopoczucia związane ze stanem zdrowia i samopoczuciem fizycznym;
Mocne strony uczennicy
Wiadomości i umiejętności szkolne:
odpowiedni do wieku zasób słownictwa;
dobre tempo i technika czytania;
sprawnie radzi sobie z rachunkiem pamięciowym;
Intelekt:
przeciętny, odpowiedni do wieku (w normie) poziom rozwoju intelektualnego;
posiada potencjalne możliwości sprostania wymaganiom edukacyjnym;
właściwy zasób wiedzy ogólnej;
prawidłowa orientacja w najbliższym otoczeniu;
bogaty zasób słownictwa;
sprawnie formułuje złożone wypowiedzi;
bez problemu formułuje własne samodzielne wnioski, przemyślenia;
Funkcje poznawcze:
pracuje uważnie;
Funkcjonowanie w roli ucznia:
dobrze reaguje na pochwały, wzmocnienia pozytywne;
chętna do uczestnictwa w życiu klasy i szkoły;
zawsze utrzymuje porządek w swoim miejscu pracy;
Funkcjonowanie społeczne:
łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi;
śmiała, otwarta, spontaniczna w kontaktach;
pozytywne i akceptujące nastawienie do innych;
wesoła, z dużym poczuciem humoru;
optymistka;
potrafi prosić o pomoc w sytuacji trudnej;
umie korzystać z oferowanej pomocy;
dobra znajomość i rozumienie obowiązujących norm współżycia społecznego;
samokrytyczna, potrafi wskazać swoje błędy;
prawidłowo funkcjonuje w grupie rówieśniczej;
Inne uwagi na temat uczennicy
rodzina uczennicy jest objęta nadzorem kuratora sądowego (nadzór nad wykonywaniem władzy rodzicielskiej);
w rodzinie uczennicy została wdrożona procedura rNiebieskiej Kartyr1;;
matka utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołą i współpracuje w sprawach uczennicy;
dziecko uczestniczy w zajęciach tanecznych w Domu Kultury;
uczennica jest objęta zajęciami rehabilitacji ruchowej i logopedycznymi poza szkołą (rPoziomkar1;);
uczennica jest pod stałą opieką lekarzy specjalistów (okulista, neurochirurg, ortopeda, neurolog, nefrolog, urolog);
uczennica oczekuje na poważną operację kręgosłupa;
Proponowane formy, sposoby, okres, wymiar godzin pomocy psychologicznor11;pedagogicznej, w szczególności zajęcia specjalistyczne:
dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnych potrzeb i możliwości uczennicy r11; do ukończenia gimnazjum;
systematyczna współpraca nauczycieli z matką r11; do ukończenia gimnazjum;
dostosowanie formy i warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego (np. wydłużony czas, oddzielna sala) w klasie trzeciej gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z języka polskiego r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
zajęcia dydaktyczno r11; wyrównawcze z matematyki r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
grupowe zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem/psychologiem szkolnym r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
zajęcia rewalidacyjne r11; gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna r11; 1 godzina w tygodniu do ukończenia gimnazjum;
Rodzaj, zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia specjalistyczne z uczennicą:
stworzenie życzliwej i ciepłej atmosfery;
systematyczna wymiana informacji o aktualnym funkcjonowaniu uczennicy (o jej problemach, trudnościach i postępach, sukcesach, stosowanych metodach pracy z nią);
Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania:
metody nauczania oraz egzekwowania wiedzy i umiejętności dostosowane do możliwości i potrzeb uczennicy;
zmodyfikowane kryteria oceniania (nie ocenia się tylko za efekt końcowy, ale głównie za wysiłek i nakład włożonej pracy);
Zalecane formy, metody pracy z uczennicą:
metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe);
metody aktywne
metody angażujące jak najwięcej zmysłów;
techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie;
stosuje się wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych;
ciągłe kontrolowanie, nadzorowanie podczas pracy;
bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych (pochwały, nagrody);
uczennicy udziela się bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach;
bardzo częste, bieżące ocenianie różnych form pracy;
częste przerwy w pracy;
zmienne tempo pracy podczas lekcji;
tempo i rytm pracy dostosowane do aktualnego stanu psychofizycznego uczennicy;
nowe treści tłumaczy się w oparciu o konkrety i przykłady;
przedstawianie praktycznego zastosowania wprowadzanych treści;
różne sposoby tworzenia notatek (notatki nielinearne, tabele, diagramy, drzewka);
nieustanne mobilizowanie i motywowanie do pracy;
techniki relaksacyjne;
ćwiczenia rozluźniające i oddechowe;
stopniowo wydłuża się czas pracy i skupienia uczennicy;
różnego rodzaju prace manualne;
elementy arteterapii (rysunek, rzeźba, muzyka relaksacyjna);
ćwiczenia rozluźniające mięśnie dłoni i nadgarstka;
wieloaspektowe ocenianie;
elementy treningu kaligrafii;
elementy gimnastyki korekcyjno r11; kompensacyjnej;
w geometrii wprowadza się uproszczone konstrukcje (minimum linii pomocniczych);
jeśli nauczyciel nie może odczytać pracy uczennicy, czyni to ona;
uczennica może pisać drukowanymi literami;
uczennica może ustnie komentować, uzupełniać swoje prace pisemne;
uczennica może kończyć w domu niektóre prace pisemne wykonywane na lekcji;
eliminuje się każdy zbędny hałas w klasie;
sprawdziany planuje się graficznie w ten sposób, by pod treścią zadania było miejsce na rozwiązanie (uczennica nie musi przepisywać zadań na inną stronę);
konstrukcje geometryczne uczennica wykonuje na kartkach większego formatu;
większa ilość czasu na prace pisemne;
bardzo częste, bieżące ocenianie różnych form pracy;
preferowane są ustne formy sprawdzania wiadomości;
zmienne tempo lekcji;
uczennica może pisać prace na komputerze;
uczennica otrzymuje pewne teksty gotowe - do wklejenia w zeszycie;
zeszyty można zastąpić skoroszytem (łatwo uzupełnić treści, których uczennica nie zdążyła zanotować);
przy pracach pisemnych unika się ograniczeń czasowych;
niski poziom estetyczny pracy nie powoduje obniżenia oceny;
przy ocenie prac pisemnych uwzględnia się wysiłek i wkład pracy, a nie tylko efekty;
zwolnienie z wykonania zadań i ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe i manualne uczennicy;
Szczególne zalecenia do pracy z uczennicą:
zwolnić z zajęć wychowania fizycznego przez cały okres nauki w gimnazjum;
ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim zapewnić uczennicy szczególne warunki bezpieczeństwa;
dostosować miejsce pracy uczennicy (zorganizować zajęcia na parterze, zapewnić swobodę poruszania na wózku, możliwość korzystania z obniżonej ławki);
ze względu na konieczność wykonywania zabiegów higienicznych związanych z czynnościami fizjologicznymi wskazana jest pełna dyspozycyjność matki uczennicy (np. na wezwanie telefoniczne);
ze względu na konieczność wykonywania zabiegów higienicznych związanych z czynnościami fizjologicznymi zapewnić uczennicy i jej matce dostęp do gabinetu pielęgniarki szkolnej (umywalka z ciepłą wodą, łóżko);
uczyć uczennicę sposobów radzenia sobie z dolegliwościami somatycznymi wynikającymi z choroby przewlekłej i niepełnosprawności;
włączać uczennicę w życie klasy, szkoły (umożliwić jej, przy współpracy matki, udział w imprezach i uroczystościach szkolnych) r11; jeśli lekarz prowadzący nie określi przeciwwskazań do tego;
wskazana ścisła pomoc i obecność (opieka) matki podczas udziału uczennicy w imprezach i uroczystościach szkolnych;
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami, działania wspierające rodziców uczennicy:
systematyczna wymiana informacji na temat aktualnego funkcjonowania, stanu zdrowia, stanu psychofizycznego, osiągnięć i trudności uczennicy;
udzielanie matce wskazówek do pracy samokształceniowej uczennicy w domu;
wskazywanie matce literatury na temat choroby, problemów i trudności uczennicy;
wskazywanie matce instytucji świadczących pomoc dla dziecka i rodziny oraz udzielanie pomocy w skontaktowaniu się z nimi;
opracowanie spójnego, jednolitego systemu oddziaływań wychowawczych wobec uczennicy prowadzonych przez szkołę i dom (ustalenie jasnych zasad postępowania i konsekwencji za ich łamanie);
udzielanie matce pomocy organizacyjnej i merytorycznej związanej z uzyskaniem świadczenia pomocy specjalistycznej r11; asystenta osoby niepełnosprawnej;
Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci:
systematyczna wymiana informacji z kuratorem sądowym na temat aktualnej sytuacji życiowej oraz funkcjonowania uczennicy (problemy, trudności, postępy, sukcesy);
korzystanie przez nauczycieli z zaleceń i wskazań lekarzy specjalistów r11; w szczególności podczas zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej;
udział pedagoga/psychologa szkolnego w zebraniach grupy roboczej w ramach zespołu interdyscyplinarnego r11; w związku z procedurą rNiebieskiej Kartyr1;;
program opracowano dnia:
data, podpisy nauczycieli:
data, podpisy rodziców ucznia:
data, podpis dyrektora szkoły:
|