ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,046
bullet.png Najnowszy użytkownik: Marteczka

Ostatnie komentarze
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
bullet.png Proszę o podpowied...
bullet.png W punkt.:)
 
projekt "Wolni-bez-Wolni"
 

PRAWNE PODSTAWY W SPRAWACH DLA NIELETNICH



Każdy człowiek, który decyduje sam o sobie, dokonuje świadomych wyborów, kreuje siebie i swoją przyszłość, jest WOLNY. Gdy pojawia się używka np. narkotyk, to ONA decyduje o wyborach i potrzebach człowieka, który w tej sytuacji staje się bez-WOLNY.
Dialog, rozmowa, porozumienie, komunikacja to filar w relacjach z młodzieżą, to mój podstawowy budulec w kontaktach z uczniami w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Zdzieszowicach, gdzie pracuję jako pedagog szkolny. Prowadząc zajęcia z uczniami chciałam być przede wszystkim wiarygodna, przekazywać im treści, które znam, doświadczyłam i wiem jak smakują.
Wiem, dlaczego nigdy nie zapaliłam papierosa, wiem dlaczego nie pociągała mnie marihuana ani inny narkotyk, wiem jakie są konsekwencje mieszania rodzajów alkoholu, bo tego doświadczyłam. Dlatego rozmawiam z uczniami min. o wartościach, podejmowaniu określonych wyborów, o alternatywie używki, o pasjach, zainteresowaniach, poczuciu własnej wartości, samoświadomości i samorozwoju bo są to treści, które znam. Nic nie wiem o ciemnej stronie księżyca, dlatego po prostu zapytałam moich uczniów, jaki mają pomysł na profilaktykę. I otrzymałam jasny, konkretny komunikat. Uczniowie wykazali zainteresowanie spotkaniem, rozmową nt. uzależnień, przemocy i seksualności ze specjalistami od terapii i osobami, które w walce z uzależnieniem wychodzą zwycięsko.

Realizacja projektu- dobra praktyka

Pierwszym krokiem w realizacji projektu "Wolni- bez-Wolni" było nawiązanie kontaktu z osobą, która w walce z uzależnieniem wyszła zwycięsko. Udało się, gdyż do naszej szkoły policealnej uczęszczał Łukasz Giziński, który otwarcie mówił o swoim uzależnieniu i był równie otwarty na współpracę i kontakt z młodzieżą. Łukasz okazał się bohaterem filmu Świat bez narkotyków, z serii "Zależni Nie Zależni" programów o uzależnieniach. Przy ich realizacji współpracował ze Sławkiem Federowiczem, aktorem filmowym i teatralnym (debiut filmowy Uprowadzenie Agaty jako Cygan), bohaterem odcinka pt. Cena złudnych marzeń z tej samej serii oraz Adamem Nykiem, twórcą Rodzinnej Poradni Profilaktyki i Terapii Uzależnień Monar w Warszawie, specjalistą terapii uzależnień, inicjatorem wielu akcji sprzeciwu wobec inicjacji narkotykowej dzieci i młodzieży ( Nie biorę, jutro też nie wezmę, Moda na nie branier). Tak więc jest SUPER! Kontakty są, chłopaki chętni do działania, ale potrzebne fundusze. Gdzie Zdzieszowice, a gdzie Warszawa. I warsztaty zaplanowane są na dwa dni. Poszukiwanie funduszy, czasami studzi zapał, ale udało się i zaczęliśmy.
Odbyły się dwudniowe warsztaty dla wszystkich uczniów szkoły. Uczniowie pracowali w małych grupach, przez sześć godzin lekcyjnych. Z każdym z prowadzących spotkali się podczas 90 min. bloku zajęć, podczas którego korzystano z filmów z udziałem Łukasza i Sławka. Dodatkowo dla nauczycieli, rodziców i wszystkich zainteresowanych odbył się wykład prowadzony przez Adama Nyka nt. "Efektywna praca z młodzieżą w obszarze profilaktyki metodami warsztatowymi".
Idąc za tak zwanym. ciosem, nawiązałam współpracę z Ośrodkiem Profilaktyki i Wspierania Rodziny i wystąpiłam z wnioskiem o spotkania z psychologiem na temat." Przemoc i problem alkoholowy w rodzinie". Miały one formę 90-minutowych "bloków", prowadzonych bez przerwy w oddziałach klasowych i objęły także wszystkich uczniów szkoły. Podczas tych spotkań efiniowano zjawisko przemocy, problemu alkoholowego i samoświadomości oraz umiejętności reagowania i ich rozwiązywania.
Zajęcia z edukacji seksualnej przeznaczone były dla uczniów klas pierwszych i miały na celu zwiększenie świadomości nt. higieny życia seksualnego oraz zachowań ryzykownych. Zostały przeprowadzone przez specjalistę, także w oddziałach klasowych, przez dwie godziny lekcyjne i oczywiście metodą warsztatową.
Debata " Jestem za, Jestem przeciw" ,skierowana była do uczniów pobliskiego Gimnazjum (w Leśnicy), z czynnym udziałem moich uczniów z klasy I technikum, którzy wystąpili w roli animatorów debaty. Prowadzenie oddałam, ponownie w ręce Łukasza Gizińskiego. Wykorzystaliśmy film edukacyjno- profilaktyczny z serii " Decyzja należy do Ciebie" oraz rozdane zostały zaprojektowane przez nas ulotki profilaktyczne.
Rok szkolnych zmagań profilaktycznych zakończyliśmy Prelekcją S.N.A.P "Stop. Narkomanii, Alkoholizmowi, Przemocy". Spotkanie prowadzone było przez osoby doświadczone przemocą, prostytucją, uzależnieniem, a także takie, które po odbyciu kar więzienia układały sobie nowe życie.. Prowadzący opowiedzieli o swoich doświadczeniach, wątpliwościach i rozterkach, jak również o walce, o siebie, najbliższych i godne życie. Prelekcja była efektem współpracy z Kościołem Zielonoświątkowym Zbór Nadzieja w Zdzieszowicach, który był jej głównym organizatorem.
Nieoceniony przy uzyskaniu informacji zwrotnej na temat efektów odbytych spotkań okazał się sondaż opinii, przeprowadzony zarówno wśród uczniów jak i prowadzących poszczególne zajęcia..
Uczniowie przede wszystkim podziękowali za formę spotkań, która dała im możliwość swobodnej i otwartej wypowiedzi swoich poglądów oraz wymiany doświadczeń z ludźmi, którzy siedzą w temacie. Nieskrępowani obecnością nauczyciela, wykorzystali poświęcony im czas oraz wiedzę i doświadczenie osób prowadzących, by poznać siebie, zrozumieć swoje rozterki, zrobić pierwszy krok w stronę rozwiązania swoich problemów.
Dzięki swobodnej atmosferze i otwartości uczniów, od prowadzących otrzymałam cenne informacje na temat ich postaw oraz przekonań, co wykorzystałam planując pracę z uczniami w następnym roku szkolnym. Prowadzący potwierdzili również zainteresowanie przez uczniów tematem i ich aktywny udział w zajęciach.

Wnioski z projektu

Młodzież jest zainteresowana dialogiem. Z jednej strony z osobami doświadczonymi przez uzależnienie, przemoc, prostytucję czy po odbyciu kary więzienia, to im chcą mówić o swoich rozterkach, wyborach i wątpliwościach. Z drugiej potrzebują wsparcia specjalistów, terapeutów uzależnień, psychologów, by otrzymać od nich drogowskazy, prowadzące do właściwych celów. Jest i miejsce dla mnie (SUPER!), z moimi treściami, które utwierdzą ich, że są wyjątkowi i że warto mieć marzenia i do nich dążyć.
Projekt był odpowiedzią na oczekiwania i propozycje uczniów. Dlatego, stwierdzili oni jednogłośnie, że takie zajęcia są im potrzebne i wyrazili chęć udziału w kolejnych. Warto zwrócić także uwagę na formę czyli spotkania w małych grupach, które stwarzają nieocenioną atmosferę swobody wypowiedzi i zrozumienia. Polecam ten rodzaj pracy z uczniami w obszarze profilaktyki i rozmowę nt. jak chcieliby o profilaktyce rozmawiać.
"Wolni- bez-Wolni", decyzją Kapituły Konkursu ogłoszonego przez redakcję miesięcznika Głos Pedagogiczny przyznano mi tytuł "Pedagoga Roku 2013r" a szkoła otrzymała certyfikat "Szkoła przyjazna uczniom".


Katarzyna Żuklińska
pedagog szkolny
w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Zdzieszowicach



Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28. marca 2024 23:08
Przy czym nie musi być wprost w orzeczeniu napisane, że ma być pomoc; tylko tak jak napisał już Kazimierz - zależy co dziecko potrzebuje (a zawarto w orzeczeniu) (por. Roz. Dz.U.2020,1309,§7)
.

27. marca 2024 00:12
Tak, jeśli wynika to z realizacji zadań zawartych w orzeczeniu.

26. marca 2024 21:23
Czy zgodnym z przepisami jest zatrudnienie pomocy nauczyciela dla ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej w klasach 1-8?

21. marca 2024 09:36
Ktoś ma może "podzielić się " planem pracy pedagoga szkolnego szkół średnich ?

15. marca 2024 14:00
Witam! Może ktoś ma lub może pomóc co napisać w opinii mentora dla psychologa. Pozdrawiam.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png POLECANY PRAWNIK - p...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [438]