Temat zajęcia :"Stop Cyberprzemocy" 2 godz.
Grupa docelowa: uczniowie klas 4-6 SP
Cele ogólne:
- uświadomienie zagrożeń podczas korzystania z Internetu oraz telefonów komórkowych,
- wdrożenie zasad bezpiecznego używania narzędzi komunikowania się,
- poznanie sposobów reagowania w zagrażających sytuacjach
W toku zajęć uczniowie powinni dowiedzieć się:
a) jakie formy może przyjmować cyberprzemoc,
b) jakie emocje może rodzić cyberprzemoc u jej ofiar, jakie może nieść dla nich konsekwencje,
c) jakie są możliwe konsekwencje przemocy w sieci dla sprawców tego typu działań,
d) jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie może szukać pomocy,
e) jak powinni zachować się świadkowie cyberprzemocy,
f) jak zachowywać się, by zmniejszyć ryzyko bycia ofiarą cyberprzemocy
Metody:
- słowna :pogadanka, instrukcja,
- pokazowa
- burza mózgów,
- dyskusja moderowana przez nauczyciela.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- komputer z projektorem,
- dostęp do Internetu Owce w sieci - http://pl.sheeplive.eu/
1) Bez kożuszka. Publikacja nagich zdjęć i nagrań w Internecie.
2) Tajemniczy przyjaciel. Uwodzenie przez Internet - grooming.
3) Białe owce. Dyskryminacja i rasizm w Internecie.
4) Nie tańcz z wilkami. Wykorzystywanie fotografii i nagrań wideo.
5) Dziewięćdziesiąt dziewięć. Łańcuszki szczęścia.
6) Bekanie. Internet zawsze pamięta twoje błędy z przeszłości.
7) Mała miss. Anoreksja, internetowe przepisy na urodę.
8) Zemsta. Prześladowanie w Internecie-cyberstalking.
9) Papla. Wyłudzanie danych osobistych i informacji majątkowych - phishing.
Kreskówki na stronach Sheeplive.eu dostępne są w różnych wersjach językowych
[Nauczyciel wybiera 4 kreskówki do prezentacji na 1 godz.]
- kartki papieru, flamastry.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie:
Nauczyciel:
- przedstawia temat, uzasadnia, wyjaśnia
Uczniowie:
- słuchają, zadają pytania
2. Projekcja filmów http://pl.sheeplive.eu/
Po obejrzeniu filmu nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji, której celem jest wskazanie specyfiki cyberprzemocy i jej konsekwencji dla ofiary.
Uczniowie:
- oglądają film,
- wypowiadają się na temat sytuacji przedstawionych w kreskówkach.
3. Zagrożenia jakie stwarza niewłaściwe używanie Internetu i telefonu:
Nauczyciel
- zadaje pytania
- porządkuje odpowiedzi, uzupełnia
Uczniowie:
- wymieniają zagrożenia,
- podają przykłady
4. Ćwiczenie w grupach: n-l:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każdej grupie przekazuje kartkę z tematem kreskówki
Uczniowie pracują w grupach. Zapoznają się z historią i opracowują odpowiedzi na 2 pytania, które nauczyciel zapisuje na tablicy:
Jak się czuł/a bohater/ka (owca) w prezentowanej kreskówce i co mogło się z nim/nią dalej dziać?
Jak powinna się zachować ofiara prezentowanej historii?
Przy odpowiedzi na drugie pytanie nauczyciel kieruje pracą klasy tak, aby w wypowiedziach
uczniów pojawiły się najważniejsze zasady postępowania w przypadkach cyberprzemocy.
Zasady zapisywane są na dużej kartce lub na tablicy. Ważne, aby pojawiły się wśród nich m.in.:
- szukać pomocy u zaufanej osoby dorosłej (nauczyciela, rodziców),
- nie odpowiadać na zaczepki w sieci,
- blokować w komunikatorach i poczcie elektronicznej kontakt z niepożądanymi osobami,
- wymagać natychmiastowego usunięcia filmu lub zdjęcia zrobionego wbrew woli ofiary.
5. Podsumowanie:
n-l: prezentuje slajdy z zasadami "Netykiety" oraz z adresami przydatnych stron.
Napisane przez Floris
dnia października 29 2013 ·
0 komentarzy ·
7422 czytań ·
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,088,708 unikalne wizyty